15. června 2006
Osm měsíců po zahájení provozu spoje kombinované dopravy z Lovosic do porýnského Duisburgu otevřela společnost Bohemiakombi minulý týden nové spojení také v relaci Lovosice – Hamburk. Cílová stanice vlaku ovšem není jako u jiných operátorů v hamburském námořním přístavu, nýbrž v suchozemském terminálu Hamburg Billwerder. Podle jednatele Bohemiakombi Ing. Vladimíra Fišera nová linka představuje obrovský zlom v dalším rozvoji kombinované dopravy pevninského typu v České republice. „Bohemiakombi tak úspěšně pokračuje v realizaci svého smělého plánu na vybudování sítě rychlých a spolehlivých vlaků kombinované dopravy z České republiky a jejich provázání s evropskou sítí vlaků,“ uvedl Vladimír Fišer. „Ač o tom někteří nahlas pochybují, skutečně se jedná o kombinovanou dopravu čistě kontinentálního charakteru,“ dodal. Lovosice se po zastavení systému doprovázené kombinované dopravy Ro-La v roce 2004 opět objevily na mapě evropské kombinované dopravy silnice/železnice loni v říjnu díky vlakům do porýnského Duisburgu. Letošní zavedení druhé linky jejich význam v tomto směru dále zvyšuje. „Pozitivní zkušenosti s první linkou do Duisburgu, především však vysoká flexibilita lovosického terminálu, mají největší zásluhu na tom, že vlak z Hamburku nekončí svou jízdu v Drážďanech a že zásilky do České republiky nebudou překračovat státní hranici po silnici, nýbrž po železnici v údolí Labe. Díky dobré kvalitě práce Lovosických mohla Bohemiakombi předložit takovou nabídku, která umožnila získat pro Lovosice důležitého zákazníka,“ řekl dále Vladimír Fišer. Do Hamburku za deset hodin První vlak nové linky přijel z Hamburku do Lovosic minulý čtvrtek, z Lovosic do Hamburku odjel v pátek. Od tohoto týdne již vlaky z Lovosic odjíždějí pravidelně třikrát týdně – v pondělí, středu a pátek. Na vlastní cestu po železnici do Hamburku jim stačí pouhých deset hodin jízdy. Vedle kontejnerů mohou přepravovat i sedlové návěsy; Bohemiakombi do soupravy od začátku pravidelně zařazuje i speciální kapsové vozy umožňující jejich přepravu, což je v ČR naprostá novinka. Nejpozdější čas nakládky v Lovosicích je 10.00 hodin dopoledne. Z Hamburku dále do Skandinávie V podobě přímého vlakového spojení Lovosic s terminálem Hamburg Billwerder se českým zákazníkům otevírá cesta po železnici až do terminálů ve Skandinávii. V hamburském terminálu lze totiž ložné jednotky typu sedlových návěsů, výměnných nástaveb nebo tankových kontejnerů překládat na návazný kyvadlový vlak a po železnici je pak přímo – včetně trajektu – přepravovat přes přístavy Kiel, Lübeck a Rostock do švédských a norských terminálů. Z Trelleborgu mohou zásilky dále směřovat do terminálů Stockholm (Arsta), Gävle, Norrköping, Halsberg, Sundswall a Oslo (Alnabru). A nakonec v Alnabru pro ně budou k dispozici přípoje z a do různých norských terminálů. Přepravu až do těchto vzdálených terminálů Bohemiakombi zajišťuje na základě jediné objednávky. Zásilku podanou v Lovosicích do 10.00 hodin si může zákazník vyzvednout v Hamburku již následující den ve 4.30 hodin ráno a ve švédském Trelleborgu ve 21.00 hodin večer. V opačném směru může být pro zákazníky výhodná pozdní večerní doba konce nakládky v Hamburku – až ve 21.00 hodin, poznamenal Vladimír Fišer. Silnice ne konkurentem, ale zákazníkem železnice. Zákazníky vlaku podle něj budou – stejně jako v případě již existujícího vlakového spojení do Duisburgu – speditéři a silniční dopravci, pro něž bude výhodnější zvolit tuto cenově příznivou alternativu přímé přepravy po silnici. „Kvalitní přeprava po železnici vytváří rovnocennou alternativu přímým přepravám po silnici. V době stále rostoucí ceny nafty, zavádění digitálních tachografů a stále přísnějších kontrol řidičů kamionů a při úrovni mýtného na německých dálnicích je taková nabídka stále zajímavější,“ zdůraznil Vladimír Fišer s tím, že i díky tomu očekává stálý nárůst poptávky po nové službě. V budoucnu by podle něj o ni mohly projevit zájem i chemické továrny z Lovosic, Litvínova, Mostu nebo Ústí nad Labem, protože tento způsob přepravy je vhodný i pro nebezpečné věci. Bohemiakombi postupně buduje síť vlastních vlaků ve spolupráci s partnerským německým operátorem. Kombiverkehr z Frankfurtu nad Mohanem podle Vladimíra Fišera vytvořil v západní Evropě síť kyvadlových vlaků (shuttle) mezi jednotlivými terminály kombinované dopravy již v uplynulých desetiletích a stal se tak nejvýznamnějším neutrálním operátorem kombinované dopravy v Evropě. Na nové lince se přímo podílejí i České dráhy, které pečují o kvalitu provozu vlaků na českém území. Nově budou zajišťovat i překládku ložných jednotek vlastním překladačem v lovosickém terminálu. Do Duisburgu již 120 vlaků První linku do Duisburgu Bohemia- kombi otevřela loni v říjnu (viz DN 48/05) pouhé dva dny poté, co česká vláda schválila program na podporu kombinované dopravy, který kromě jiného zahrnuje i státní podporu na pořízení ložných jednotek kombinované dopravy. Stát hodlá tímto způsobem motivovat české silniční dopravce a speditéry k využívání kombinované dopravy silnice/železnice a usnadňuje jim přechod na taková silniční vozidla, která lze přepravovat i po železnici. Osmiměsíční zkušební provoz, během nějž Bohemiakombi vypravila 120 vlaků, potvrdil vysokou provozní kvalitu linky i rostoucí zájem zákazníků. Železnice v této relaci díky němu nahradila 1200 jízd kamionů, uvedl Vladimír Fišer. (spa) www.bohemiakombi.cz