2. března 2015
Provozovatel největší evropské sítě kombinované dopravy Kombiverkehr v loňském roce přepravil po železnici 924 694 vozových zásilek, respektive 1,85 milionu TEU. Ve srovnání s předchozím rokem je to o 1,4 procenta méně. Pokles nejvíce ovlivnily vývoj poptávky související s pomalým hospodářským růstem v Evropě a také vlna stávek. Letošní rok by ovšem měl znamenat návrat k růstu a vedení Kombiverkehru očekává zvýšení přepravních výkonů.
„Ačkoli se zřejmě budou dále rozvírat cenové nůžky mezi intermodální dopravou a běžnou silniční nákladní dopravou kvůli nárůstu cen elektrické energie a poplatků za železniční infrastrukturu na jedné straně a snižování cen benzinu i poklesu cen silničního mýtného na straně druhé, jsme stále přesvědčeni, že rok 2015 přinese celkově pozitivní hospodářský výsledek,“ uvedl předseda představenstva společnosti Kombiverkehr Robert Breuhahn. Podnik má za sebou výborný vstup do nového roku. Zvýšená poptávka přinesla výrazný nárůst počtu zakázek a vytvořila předpoklady pro trvalý růst v následujících měsících.
Negativní vliv stávek nejen v Německu či Itálii
V roce 2014 se obě složky – mezinárodního i domácího provozu – rovným dílem potýkaly s problémy v podobě stávek i konjunkturních vlivů. Počet přepravených zásilek se nakonec vyvíjel rozdílně: u vnitroněmeckého provozu včetně přeprav týkajících se baltských přístavů Kiel, Lübeck a Rostock došlo k meziročnímu propadu o 9,1 procenta na 268 376 vozových zásilek. Na vině jsou zejména rozsáhlé stávky strojvůdců lokomotiv GDL v posledním čtvrtletí a také pokles ekonomické aktivity v Německu ve druhém pololetí roku 2014. Mezinárodní intermodální provoz zasáhla stagnace evropských ekonomik a stávky v Itálii, Španělsku a Francii. Přesto ve srovnání s rokem 2013 Kombiverkehr na mezinárodních spojích přepravil o 2,2 procenta více vozových zásilek, konkrétně 656 319. Pro německého operátora to znamená na mezinárodním poli druhý rok růstu v řadě.
Rozšiřuje se počet spojů
Kombiverkehr doplnil stávající síť spojů terminál – terminál o 20 nových odjezdů vlaků a trajektů týdně. Ve spolupráci s partnerem HUPAC nabízí od 14. ledna nový kyvadlový vlak mezi Kolínem nad Rýnem (stanice Eifeltor) a Malmö. Pevninské spojení je v provozu čtyřikrát za týden v každém směru, přičemž k dis-pozici je plný jízdní profil P400. Novinkou je také spojení mezi nizozemským terminálem Coevordenem, respektive terminálem Bad Bentheim a Malmö.
Nové je i například přímé vlakové spojení mezi Porůřím a přístavem Rostock. Služba startuje se třemi oběhy za týden a spojuje baltický přístav s terminálem Duisburg – Ruhrort. Na severu Evropy přibyla pro oblast Baltu trasa přes Öresundský most jako alternativa k trajektům. Od 28. ledna doplnil síť spoj mezi regionem Bentheim (KT Coevorden) a nizozemskou provincii Drenthe. Vlak urazí trasu dlouhou přes 900 kilometrů za méně než 24 hodin. Na domácí německé síti je od 17. ledna v provozu kyvadlový vlak Ludwighshafen – Lübeck nově s frekvencí šesti odjezdů týdně místo pěti. Mezinárodní nabídka do Řecka, kterou od konce roku 2012 představuje kombinace železniční a trajektové přepravy mezi přístavy Patras, Terst a různými terminály v Německu, byla k 1. lednu 2015 posílena o nové trajektové spojení přes Středozemní moře.
Tomáš Johánek