13. července 2006
Česká intermodální asociace (ARIP), Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice a Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinské univerzity uspořádaly v polovině června šestý ročník mezinárodní konference CZ Intermodal – Eurokombi. Účastníci konference, která se letos konala pod názvem Trendy intermodality v Evropě, v Lázních Bohdaneč během dvou dní diskutovali o obecných vývojových tendencích kombinované dopravy, možnostech její podpory v celoevropském měřítku i o specifických problémech, s nimiž se intermodalita v jednotlivých zemích potýká. Profesor Vlastislav Mojžíš z Dopravní fakulty Jana Pernera UP v úvodním příspěvku přiblížil historii kombinované dopravy, jejíž počátky sahají do 60. let 20. století. Původně intermodalita znamenala kombinaci námořní a železniční přepravy a jejím cílem byla úspora času a živé práce. V současnosti je záměrem podpory kombinované přepravy především všeobecná racionalizace dělby práce s důrazem na přesun přepravy ze silnice na železnici a vodu, řekl. Vlastislav Mojžíš ve svém vystoupení analyzoval i pasáže Bílé knihy, v níž se Evropská komise věnovala otázkám intermodality. K ohniskům celoevropského zájmu při budování funkčního systému kombinované dopravy by podle Vlastislava Mojžíše mělo patřit vytvoření transevropské dopravní sítě na základě harmonizovaných nákladů, budování inteligentních dopravních systémů či zrychlení liberalizace železniční dopravy. V nových členských zemích Evropské unie je pak třeba se zaměřit na výstavbu logistických center. Zatímco v Německu je takových center šedesát, v ČR zatím skutečné logistické centrum stále neexistuje, poznamenal Vlastislav Mojžíš. Náměstek ministra dopravy Ing. Vojtěch Kocourek zdůraznil dvě priority nové dopravní politiky ČR: dosažení vhodné dělby přepravní práce mezi jednotlivými druhy dopravy zajištěním rovných podmínek na přepravním trhu a zajištění kvalitní dopravní infrastruktury. Dále připomněl loni vypracovaný dokument Koncepce a programy podpory kombinované dopravy na období let 2005 až 2010, připravovaný Operační program Doprava pro období let 2007 až 2013 a program provozní podpory zaváděcí fáze nových linek kombinované přepravy pro období 2006 – 2010, který je určen ke zmírnění hospodářského rizika pro operátory nově zaváděných linek. Vojtěch Kocourek připomenul, že v posledních letech se meziroční nárůst kombinované přepravy na území ČR pohyboval mezi 10 a 15 procenty. Pro její širší uplatnění však podle něj v ČR kromě omezeného množství kontejnerů nejsou k dispozici téměř žádné jiné přepravní jednotky. Docent Milan Kováč z Žilinské univerzity seznámil účastníky konference se situací kombinované přepravy na Slovensku. Od roku 1994 vzrostly výkony intermodální dopravy o více než 18 procent; ale i tak tvořily méně něž dvě procenta všech železničních přeprav. Jednou z možností státní pomoci kombinované přepravě je podle Milana Kováče stanovení výrazně nižší regulované ceny za použití dopravní cesty. Takovouto dočasnou státní cenovou regulaci vybraných dopravních výkonů by bylo možné uplatňovat formou závazků služeb ve veřejném zájmu s intervencí státního rozpočtu na pokrytí rozdílu mezi ekonomickou a regulovanou cenou, uvedl Milan Kováč. Další zahraniční účastníci konference (především ze Slovenska, ale také z Německa, Rumunska či Bulharska) informovali o specifických aspektech kombinované přepravy ve svých zemích. (jet)
Závěry 6. konference CZ Intermodal – Eurokombi Účastníci konference, pořádané pod záštitou náměstka ministra dopravy Ing. Vojtěcha Kocourka, Ph.D., a organizované Českou intermodální asociací ARIP, Dopravní fakultou Jana Pernera a Fakultou prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity se shodli na těchto závěrech a doporučeních: 11. Zařadit rozvoj intermodality mezi priority dopravní politiky s akcentem na její přínos pro životní prostředí a bezpečnost dopravy. Intermodální přeprava začíná být vnímána na úrovni vlád, podpora je však hlavně verbální. 12. Výrazněji usilovat o zvýšení intermodální přepravy na celkové přepravě; její dosavadní podíl je stále nedostatečný. 13. Harmonizovat spravedlivě podmínky mezi jednotlivými druhy dopravy, zejména zpoplatnění za použití dopravní cesty. 14. Před dosažením harmonizace poskytnout státní peníze intermodálním systémům formou výraznější cenové regulace za použití dopravní cesty pro intermodální (kombinované) přepravy a dočasně cenově regulovat vybrané dopravní výkony jakožto služby ve veřejném zájmu za pomoci státního rozpočtu, aby byl pokryt cenový rozdíl mezi ekonomickou a regulovanou cenou, zejména u nových linek intermodální přepravy. 15. Finančně podporovat výstavbu infrastruktury intermodality včetně terminálů jako součásti veřejných logistických intermodálních center na nediskriminačních principech. 16. Rozvíjet intermodalitu ve vazbě na logistické řetězce. 17. Systémově řešit potřebu, lokaci a alokaci logistických center / intermodálních terminálů panevropsky, zejména v nových členských a asociovaných zemích. 18. Urychlit proces internalizace externích účinků dopravy. Ustálit metodiku výpočtu externích nákladů, stanovit možné formy jejich promítnutí do dopravních nákladů a přerozdělit finanční prostředky takto vzniklých fondů na rozvoj environmentálně přijatelnějších druhů dopravy. 19. Intermodalitu systémově provázat s mezinárodním obchodem. 10. Iniciovat zavedení terminologie intermodální přepravy, dbát na její důsledné dodržování a používání v koncepčních a legislativních dokumentech. 11. Věnovat náležitou pozornost interoperabilitě, hlavně v železniční dopravě. 12. Zvýraznit význam vnitrozemské vodní dopravy v intermodalitě. Z hlediska efektivního pokrytí narůstajících přepravních nároků je potřebné vedle investic do železničních tratí a pozemních komunikací rozvíjet i vodní cesty. 13. Sjednotit normalizaci požadavků na fixaci zboží ve všech druzích dopravy k podpoře intermodality. 14. Zjednodušit, precizovat a stabilizovat právní prostředí vztahující se k intermodalitě. 15. Respektovat individualitu zákazníka jako rozhodujícího hráče na přepravním trhu. 16. Aktivně podporovat a spolupracovat s orgány státní správy v opatřeních na rozvoj intermodality. 17. Zvýraznit význam inteligentních dopravních systémů pro rozvoj intermodality. 18. Pokračovat v pořádání konferencí CZ Intermodal – Eurokombi s roční periodicitou střídavě v ČR a SR.