2. března 2015
Čínská ekonomika, která patří k nejrychleji se rozvíjejícím na světě, představuje logicky významný potenciál jak pro námořní rejdaře, tak pro železniční dopravce. Železniční přepravy jsou zejména v Rusku podporovány investicemi do infrastruktury a lokomotivního parku. Národní dopravce RŽD podporuje přepravy východ – západ samozřejmě i obchodně s tím, že přepravy mezi Čínou a Evropou mají značnou perspektivu.
Tento přepravní proud je samozřejmě zajímavý i pro ČD Cargo, neboť na území České republiky se nacházejí dvě pobočky čínské společnosti Foxconn. Ta na našem trhu působí od roku 2000, konkrétně v Pardubicích a Kutné Hoře provádí finální montáž počítačů různých značek.
Železnice jako alternativa k přepravě po moři
Do nedávné minulosti byla do České republiky většina kontejnerů se součástkami z Číny dopravována tradiční cestou, tzn. po moři do severoevropských přístavů a odtud po železnici na některé z tuzemských kontejnerových překladišť. Na podzim 2012 se poprvé pro přepravu kontejnerů v celé trase vyzkoušela železniční doprava. Zkušební vlaky mířily do terminálů v Mělníku a v Praze na Žižkově, neboť v blízkosti Pardubic nebyl k dispozici vhodný terminál.
Větší dojezdová vzdálenost po silnici do Pardubic však mnohdy působila problémy při zajištění zásobování v režimu just-in-time, kdy bylo nutné kontejnery nejprve navézt do meziskladu v Pardubicích a až odtud do výroby. Vyhovující řešení se našlo v podobě terminálu společnosti České přístavy v Pardubicích (pronajatá část areálu Logistika Park), ze kterého je možné přímé zásobování vý-robního závodu. Součástí terminálu je dočasný celní sklad, kde následně probíhá celní odbavení. Druhý červencový den roku 2014 tak dojel do Pardubic první ucelený kontejnerový vlak z čínského města Wu-chan, přičemž vzdálenost 10 500 kilometrů překonal za 16 dní.
Nové přepravní trasy
Rychlost přepravy je také jednou z největších výhod železniční dopravy oproti přepravě po moři. Krátké doby přepravy je dosahováno i přes nutnost dvojí překládky z normálního rozchodu na široký na čínsko-kazašské hranici a ze širokého na normální na bělorusko-polské hranici. Zde se překládka uskutečňuje v terminálu Malaszewice. Na naše území vlaky vstupují v Petrovicích u Karviné.
Vlaky s kontejnery jsou během cesty doprovázeny strážní službou z důvodu eliminace rizika krádeže nebo poškození zboží. Na zajištění přepravy se podílí řada dopravních a spedičních firem. Kromě národních dopravců, mezi které patří i ČD Cargo, můžeme jmenovat např. spediční společnosti InterRail Holding nebo Rail Cargo Logistics, přičemž druhá jmenovaná mimo jiné realizuje i rozvoz kontejnerů tahačem z pardubického terminálu do továrny Foxconn.
Nově jsou však přepravy pro Foxconn realizovány po poměrně neobvyklé trase: Čínský státní rejdař Cosco dopravuje kontejnery po moři do řeckého přístavu Pireus, kde jsou přeloženy na vlak, kterým dojedou do terminálu v Pardubicích. První zkušební vlak dojel na METRANS do České Třebové 19. června loňského roku, ve větší míře se přepravy „rozjely“ v listopadu. Společnost Cosco si na 35 let pronajala část přístavu Pireus, kde provozuje kontejnerový terminál a masivně zde investuje. Lze proto předpokládat, že tento řecký přístav se pro velkou část čínského zboží stane branou do Evropy. V obou výše uvedených případech se jedná o velice zajímavé přepravy, neboť cílový stav předpokládá jízdu minimálně dvou vlaků týdně. V blízké budoucnosti plánuje firma České přístavy v Pardubicích nákup vlastního pozemku, kde by chtěla vybudovat nový terminál s delší vykládací kolejí a lepší zpevněnou plochou.
Michal Roh, ČD Cargo