Gerhard Kratochwil (Rail Cargo Operator CSKD) pro DN

„Loňské přejmenování a fúze společnosti byly logické kroky“¨

„Loňské přejmenování a fúze společnosti byly logické kroky“¨

Operátor kombinované dopravy ČSKD Intrans má za sebou rok zásadních změn. Aby více zdůraznil vztah ke své mateřské firmě, přejmenoval se na Rail Cargo Operator CSKD, a navíc se uskutečnila fúze se slovenskou dceřinou společností. Co všechny tyto změny přinesou zákazníkům, jsme se zeptali jednatele společnosti Rail Cargo Operator CSKD Gerharda Kratochwila.

„Jak hodnotíte z hlediska vaší firmy loňský rok, co konkrétně přinese přejmenování společnosti?

„S loňským rokem můžeme být spokojeni. Objemy na tradičním spojení do Hamburku byly podobné jako v roce 2012. Na Slovensku se přepravy směrem na Koper i směrem na východ vyvíjely výborně. Pokud jde o přejmenování, mohu říci, že to byl logický krok našeho mateřského koncernu v Rakousku. Změnit jména jednotlivých společností tak, aby byla podobná jménu mateřské společnosti, a tím dát trhu najevo, že jsme součást velké a silné železniční společnosti. Samozřejmě pro některé partnery a zákazníky to bylo neobvyklé, že se ČSKD Intrans jako firma s dlouhodobou tradicí stala společností Rail Cargo Operator CSKD, ale na spolupráci to určitě nemělo negativní vliv. Věřím, že tento krok byl krok správným směrem a bude prezentovat naši silnou skupinu.“

„Vy jste se nejen přejmenovali, ale vytvořili i jednu firmu se slovenským partnerem. Co to přinese zákazníkům?“

„O fúzi s naší dceřinou společností na začátku roku 2013 se interně diskutovalo už dlouho. I to byl logický krok, jak spojit potenciál, který určitě v naší skupině máme. V podstatě se spojily firmy, které byly původně jeden podnik. Naším cílem je propojit veškeré aktivity a nabídnout našim zákazníkům společný servis na Slovensku i v Česku k úplné spokojenosti. Na tom nyní pracujeme.“

„Jaké novinky připravujete pro své zákazníky v letošním roce, do čeho budete investovat?“

„Jak víte, v minulém roce jsme rozšířili plochu v Přerově a postavili tam novou administrativní budovu. V Žilině a v Bratislavě jsme také investovali do kanceláří i do ploch. Tento rok budeme pokračovat v modernizaci a rozšíření terminálů. Konkrétně momentálně se pracuje na dalším rozšíření v Žilině, abychom nadá-le byli schopni vyhovět požadavkům zákazníků. Všechno děláme krok za krokem. Slibuji ale, že o našich aktivitách ještě hodně uslyšíte.“

„Jaké plány máte se svými českými terminály, zejména s brněnským, jak zatím plní vaše představy?“

„Náš terminál v Praze jsme v roce 2012 zrekonstru­ovali a počítáme s tím, že tam můžeme našim zákazníkům ještě několik let nabízet naše služby. Mezitím pracujeme samozřejmě na alternativních možnostech, jak dlouhodobě uspokojit požadavky zákaz-níků. V Přerově jsme rozšířením terminálu v minulém roce udělali důležitý krok pro další vývoj na Moravě a máme tam ještě bohaté možnosti na další stavby. Terminál Brno jako joint venture s ČD Cargo je velice úspěšný terminál. Co se týče provozu kontejnerů, tam máme určitě ještě nějaké rezervy.“

„V Praze je stále nejistý osud Nákladového nádraží na Žižkově. Co to znamená pro vás a jak daleko jsou plány na nový pražský terminál v Malešicích?“

„Na tuto otázku jsem víceméně už odpověděl. Plány máme, ale asi by nebylo dobré v této fázi zveřejnit naše myšlenky, jednání, průzkumy atd. Prosím o pochopení. Mohu ale garantovat, že se na nás naši zákazníci mohou i do budoucna spolehnout, jako tomu bylo v minulosti.“

„Jak obecně hodnotíte stav kombinované dopravy v České republice?“

„V ČR je úplné odlišná situace od Německa, Švýcarska nebo Rakouska, kde se infrastruktura buduje z veřejných peněz. Terminály mají své provozovatele a jsou otevřené. V České republice a na Slovensku je vlastní terminál základní podmínkou pro úspěšné fungování operátora vlaků. Je těžké posoudit, který systém je lepší, u nás je to historicky nastaveno tímto způsobem. Větší podpora státu do oblasti kombinované dopravy by byla jistě přínosem. V současné době například stále nedošlo k narovnání podmínek pro přepravu zboží po silnici a železnici, kde je v případě silniční přepravy dosahováno nižších tunokilometrových nákladů.“

„Co si slibujete od nové vlády ve vztahu ke kombinované dopravě?“

„Působím v České republice již 18 let, zažil jsem zde za tuto dobu mnoho vlád, přesto se mi z pozice cizince tyto záležitosti oproti českým občanům hůře hodnotí. Osobně si ale troufnu říci, že ty krátkodobé změny, kterými prošlo ČD a ČD Cargo v posledních letech, nemohou vést k úspěchu. I proto věřím a zároveň přeji všem zainteresovaným, aby se podařilo tuto situaci stabilizovat.“

Tomáš Johánek

spinner