31. ledna 2008
V sobotu 19. ledna dorazil z Německa do České republiky jubilejní, 1000. nákladní expresní vlak Bohemia Express. Provozovatelé, společnost Bohemiakombi a její německý partner Kombiverkehr, v něm na speciálních kapsových železničních vozech z Hamburku do Lovosic přivezli 34 ložných jednotek – silničních návěsů, výměnných nástaveb a tankových kontejnerů.
Jen jubilejní vlak podle jednatele společnosti Bohemiakombi Vladimíra Fišera ušetřil silniční spojení mezi oběma zeměmi o 26 jízd plně naloženého kamionu. Od zahájení provozu by bez vlaků Bohemia Express silnice mezi Lovosicemi a hranicí se SRN zatížilo celkem 19 912 jízd kamionů.
Pravidelná linka kombinované dopravy Bohemia Express je mezi Lovosicemi a německým Porúřím v provozu od října roku 2005, mezi Lovosicemi a Hamburkem od června roku 2006. Provoz vlaků na českém území zajišťuje národní železniční dopravce ČD Cargo. Jako na prvních linkách kombinované dopravy na českých tratích na nich lze po železnici přepravovat i celé silniční návěsy v tzv. kapsových vozech.
Vysoká dynamika růstu
Nová technologie přepravy v kombinaci silnice – železnice je v České republice zatím stále ještě v plenkách. Podle Vladimíra Fišera má však jasnou budoucnost. Svědčí o tom například loňská prudká dynamika růstu přeprav: ve srovnání s rokem 2006 se loni počet přepravených silničních souprav na vlacích Bohemia Express zdvojnásobil. Její perspektivy potvrzují i zahraniční zkušenosti. Německý partner projektu, společnost Kombiverkehr z Frankfurtu nad Mohanem, loni poprvé v historii přesáhl magickou hranici ročního ekvivalentu jednoho milionu kamionů přepravených po železnici.
Linky Bohemia Express nahrazují kdysi oblíbené vlaky Ro-La, kterými se až do roku 2004 na vlacích z Lovosic do Drážďan přepravovaly celé silniční soupravy, které doprovázeli řidiči v lehátkových vozech. Doprovázená kombinovaná doprava však není příliš hospodárná, takže stát musel linku trvale velmi vydatně dotovat. (spa)