26. února 2009
Zásadní změnou prošla v posledních měsících skupina A. P. Moller-Maersk, když v ní byly odděleny námořní a pozemní aktivity. Jednou ze společností, které budou nyní zajišťovat přepravní služby pro všechny zájemce, je firma – ERS Railways. Změna se dotkne i provozu jejího mělnického terminálu, který by měl nově vystupovat jako neutrální zařízení. Služby hodlá nabízet všem zájemcům.
V rámci skupiny A. P. Moller-Maersk působí v celosvětovém měřítku přibližně 80 firem, které se zabývají pozemními aktivitami, tedy zejména pozemní přepravou a terminálovými službami. V České republice a na Slovensku je poskytují právě ERS Railways. Mezi jejich aktivity patří provoz vlakových spojení Mělníka, respektive Bratislavy, s nizozemským Rotterdamem a německým Bremerhavenem.
Nově se všechny aktivity spojené s přepravou a manipulací s kontejnery ve vnitrozemí oddělují od Maersk Line. „Pro nás to tady znamená, že převezmeme v rámci společnosti ERS Railways operace na terminálu v Mělníku, který doposud provozovala společnost Maersk Line. Do budoucna budeme pod hlavičkou ERS Railways nabízet všechny vlakové služby, pod obchodní značkou Mělník Intermodal Terminal pak terminálové služby,“ uvedl zástupce ERS Railways pro východní Evropu Marek Durda.
Klasický vztah dodavatel – odběratel
Podle jeho slov Maersk Line zůstane i nadále zákazníkem terminálu i vlakových spojení, ale vztah mezi rejdařem a ERS Railways respektive Mělník Intermodal Terminal se změní v klasický obchodní vztah dodavatel – odběratel. „Chceme se profilovat jako neutrální a nezávislý operátor a poskytovat jak vlakové, tak i terminálové služby všem zájemcům,“ zdůraznil Marek Durda.
Terminál i vlakový operátor může uzavírat smlouvy s kýmkoliv, kdo má možnost přijet a využít terminálové služby. „Neutralita terminálu má příznivý vliv na zákazníky ERS Railways, registrujeme zájem firem, se kterými jsme dosud nespolupracovali,“ řekl dále Marek Durda.
Na jaře se také změní vizualizace terminálu, aby na první pohled nebyl spojován pouze se značkou Maersk Line. Jednání s potenciálními zákazníky probíhají jak na národní úrovni, tak přes ústředí firmy v Rotterdamu. „ERS Railways neprovozuje pouze přepravu mezi přístavy a Mělníkem či Bratislavou, ale nabízí celou řadu dalších přeprav. Našim zákazníkům tak můžeme nabídnout celé balíčky služeb,“ dodal Marek Durda.
Vlaky do Číny zabrzdila krize
Společnost ERS Railways se loni zapojila do přípravy prvních zkušebních vlaků směřujících z Číny do Evropy. Podle ředitele firmy pro provoz v České republice Jaroslava Tyleho se zatím neplánuje pravidelný provoz těchto vlaků. Souvisí to zejména s tím, že je recese a že dramaticky klesly ceny námořní přepravy. Koneckonců recese a menší poptávka po přepravě zboží se už dotkla také přímo firmy ERS Railways, i když zatím nijak výrazněji. „Nyní ještě nemůžeme hovořit o jaký konkrétní propad se jedná, máme tady ještě přepravy, které byly naloženy před čínským Novým rokem,“ dodal Jaroslav Tyle.
Tomáš Johánek