18. prosince 2009
Vedle Prahy se dalším důležitým distribučním centrem pro střední a jihovýchodní Evropu stává slovenská Dunajská Streda nedaleko hranic s Maďarskem. Spolu s terminály v Praze-Uhříněvsi a Zlíně v ní své zařízení provozuje český operátor METRANS, dceřiná společnost hamburského přístavního a logistického koncernu HHLA.
Terminál v Dunajské Stredě těží z výhodné polohy ve strategickém trojúhelníku mezi Bratislavou, Vídní a Budapeští. „V roce 2006 jsme stáli před volbou, zda rozšířit stávající zařízení v centru města, nebo investovat do nového terminálu na okraji Dunajské Stredy,“ řekl na podzim ředitel překladového centra Metrans-Danubia Peter Kiss. „Rozhodli jsme se pro novostavbu, a to zejména z toho důvodu, že jsme mohli na ,zelené louce‘ snadno projektovat, kudy povedou koleje či jakým způsobem bude řešeno skladování. Uvnitř zástavby jsou projektové podmínky značně omezené,“ dodal.
V létě zahájila provoz druhá část terminálu****
Terminál byl uveden do provozu 1. ledna roku 2007, ale nárůst zakázek si vynutil rozšíření. Letos v létě byla uvedena do provozu druhá část zařízení. Kontejnery přicházejí vlaky z Hamburku nebo Bremerhavenu nebo do nich naopak směřují. Týdně nabízí METRANS čtrnáct spojů do německých přístavů. Do Maďarska, Rakouska a Slovinska vypravuje terminál v Dunajské Stredě dalších deset vlaků týdně.
Vzorovým projektem byl terminál v Praze-Uhříněvsi, který patří mezi největší vnitrozemská překladiště v Evropě. Celkem nabízí METRANS každý týden 84 přímých vlakových spojů mezi Hamburkem, Bremerhavenem, Prahou, Dunajskou Stredou a Zlínem. Obrat METRANS, a. s., Praha včetně všech jejích deseti stoprocentních dceřiných společností se loni podle ředitele společnosti Jiřího Samka pohyboval kolem 4,5 miliardy Kč.
(spa)