METRANS

METRANS objednal tři lokomotivy EuroRunner ER20

METRANS objednal tři lokomotivy EuroRunner ER20

Největší operátor kombinované dopravy ve střední a východní Evropě METRANS v září uzavřel s německým výrobcem Siemens kontrakt na dodávku tří dieselelektrických lokomotiv EuroRunner typu ER20 Cargo. První z nich by měl převzít již v květnu příštího roku. METRANS hodlá nové víceúčelové lokomotivy z produkce závodu Siemens v Mnichově využít v nákladní dopravě na středně dlouhé vzdálenosti přes území několika zemí, především na Slovensku, v Maďarsku, Německu a České republice.

Operátor tak doplní svou spolupráci s národními dopravci, kteří až na výjimky nezajišťují přeshraniční dopravy jednou lokomotivou. Vedení vlaku jednou lokomotivou po celé trase přes několik zemí zvyšuje rychlost a spolehlivost přepravy, tedy i atraktivitu a efektivnost kombinované dopravy. Výhodou je také to, že lokomotivy mohou obsloužit i vlečky.

Lokomotivy Siemens jsou určeny pro mezistátní provoz, proto budou vybaveny vlakovými zabezpečovači Mirel a Indusi. Díky tomu je bude moci METRANS flexibilně nasazovat jak na české železniční síti, tak i v Německu, Rakousku, na Slovensku nebo v Maďarsku a Slovinsku. Pro usnadnění dálkových přeprav jsou lokomotivy vybaveny přídavnou naftovou nádrží.

Na rozdíl od tradiční výměny lokomotiv na hranicích a s ní spojeného čekání v pohraničních stanicích je přímá vozba nákladních vlaků podstatně rychlejší, operativnější a hospodárnější. Představuje tak zásadní krok k tomu, aby železnice odlehčila silnicím a dálnicím od těžké dálkové nákladní dopravy.

Úsporná a spolehlivá

Ve srovnání se staršími modely vykazují lokomotivy ER20 v provozu výraznou úsporu paliva, což se podle výrobce potvrzuje při každodenním provozu jejich početné série u národních i soukromých dopravců. „Celkovou šetrnost lokomotiv k životnímu prostředí doplňují i nízká úroveň exhalací a nulový odkap ropných produktů. Vozidla charakterizuje vysoká produktivita a nízké provozní náklady, nízké opotřebení tratí a vysoký stupeň bezpečnosti. Vedle neobvykle vysoké provozní spolehlivosti vynikají také velmi nízkou hlučností, specificky řešenou pro alpské země. Ve své výkonové třídě je to nejtišší dieselelektrická lokomotiva na světě,“ uvedla společnost Siemens.

Z rodiny EuroRunner

Lokomotiva ER 20 Cargo tvoří základ víceúčelové produktové rodiny EuroRunner. Euro v jejím názvu poukazuje na schopnost trakce napříč evropským kontinentem. Vysokou spolehlivost a celkovou oblíbenost u zákazníků podle výrobce dokládá již více než 150 lokomotiv, které Siemens dodal šestnácti evropským železničním dopravcům (nejvíce do Rakouska). Na českém území se lokomotiva ER 20, známá také pod označením Rakouských drah Herkules, pravidelně vyskytuje od roku 2007, kdy získala od Dráž-ního úřadu České republiky rozhodnutí o schválení typu.

Shodou okolností první nákladní přepravu lokomotivou ER 20 na území České republiky prováděla společnost METRANS prostřednictvím společnosti RailTransport z Prahy do Dunajské Stredy.


Skupina METRANS se sítí vlastních poboček a terminálů ve Slovinsku, Chorvatsku, Maďarsku, na Slovensku, v České republice a Německu denně přistavuje zákazníkům k vykládce či nakládce zhruba 2000 kontejnerů a k tomu disponuje vlastním parkem specializovaných železničních nákladních vozů. Ze strategických důvodů zajišťuje také svoz a rozvoz kontejnerů silničními prostředky svých subdodavatelů. Lokomotivy a dopravu přímých vlaků si opatřuje formou subdodávky od specializovaných železničních společností na základě dlouholetých kontraktů. Vlastní lokomotivy nebo lokomotivy své dceřiné společnosti RailTransport využívá za účelem vývoje pokrokových technologií v železniční dopravě. Roční obrat skupiny se pohybuje kolem 200 milionů €.

(spa)

spinner