23. srpna 2024, PR
V dnešní době je přeprava zboží klíčovou složkou globální ekonomiky. Hlavními prostředky této přepravy jsou silniční a železniční doprava. Abychom dosáhli maximální efektivity a hlavně udržitelnosti, je třeba, aby spolu tyto dvě formy přepravy spolupracovaly. Klíčem k úspěchu je kombinovaná doprava, která využívá výhod obou těchto přepravních módů.
Silniční doprava: Flexibilita a dostupnost
Silniční doprava je oblíbenou metodou přepravy zboží, zejména díky své flexibilitě a schopnosti dopravit zboží přímo z místa odeslání na místo určení. Tento typ dopravy je ideální pro kratší vzdálenosti. Kamiony jsou schopny doručovat zboží do nejrůznějších koutů měst i venkovských oblastí, což je činí nepostradatelnými v rámci distribučních řetězců.
Nicméně, silniční nákladní doprava má své nevýhody. Mezi hlavní patří vysoké emise skleníkových plynů, které škodí životnímu prostředí, a velké opotřebení silniční infrastruktury, což vede k častým opravám a dopravním zácpám.
Těžké kamiony opotřebovávají silnice mnohem více než osobní auta. Podle výzkumů a technických studií se opotřebení silnic v důsledku těžkých vozidel obvykle měří v ekvivalentních nápravových zatíženích (ESAL – Equivalent Single Axle Load).
Jednoduché pravidlo, často používané v této oblasti, je pravidlo čtvrté mocniny zatížení nápravy. Toto pravidlo říká, že opotřebení způsobené vozidlem je úměrné čtvrté mocnině jeho hmotnosti. To znamená, že pokud je hmotnost vozidla desetkrát vyšší, způsobuje to přibližně 104 (tedy 10 000krát) větší opotřebení.
Průměrné osobní auto může mít zatížení nápravy kolem 1 tuny, zatímco těžký kamion může mít zatížení nápravy kolem 10 tun. Tedy kamion s 10tunovým zatížením nápravy způsobuje opotřebení přibližně 10 000krát vyšší než osobní auto s 1tunovým zatížením nápravy. Tento odhad je sice zjednodušený, ale dobře ilustruje rozdíl v míře opotřebení způsobeného těžkými kamiony oproti osobním automobilům.
Skutečné hodnoty mohou záviset na mnoha faktorech, jako je konkrétní konstrukce silnice, rozložení nákladu, rychlost vozidla, teplota a další environmentální podmínky.
Železniční doprava: Efektivita a udržitelnost
Na druhé straně, železniční doprava nabízí několik výhod, které jsou klíčové pro dlouhodobou udržitelnost a efektivitu přepravy zboží. Železnice jsou schopny přepravovat velké množství zboží na dlouhé vzdálenosti s nižšími náklady a menšími emisemi CO2 na tunu přepraveného zboží v porovnání se silniční dopravou. Železniční tratě navíc nejsou tak náchylné k dopravním zácpám, což zajišťuje spolehlivější časové harmonogramy přepravy. Ještě spolehlivější časové harmonogramy zajistí modernizace a výstavba nových tratí, toto je nutné zejména ve vytížených přepravních koridorech.
Nevýhody železniční dopravy zahrnují omezenou dostupnost a flexibilitu. Železnice nejsou schopny dopravit zboží přímo z místa odeslání na místo určení bez nutnosti překládky na jiný dopravní prostředek, což může zvyšovat čas a náklady na přepravu. Také infrastruktura železnic vyžaduje vysoké investice do údržby a modernizace. Musíme investovat průběžně a pravidelně, pak nebude potřeba vysokých jednorázových investic a věc se nebude zdát tak velká.
Apel na modernizaci železniční infrastruktury
Pro plné využití potenciálu kombinované dopravy je nezbytné investovat do modernizace železniční infrastruktury. Zlepšení stavu železničních tratí, zvýšení kapacity a rychlosti vlaků a rozšíření železničních terminálů jsou klíčovými kroky k dosažení efektivní a udržitelné přepravy. Modernizace železnic nejenže zvýší konkurenceschopnost tohoto způsobu dopravy, ale také přispěje k rozvoji ekonomiky a zlepšení kvality života nás všech.
Kombinovaná doprava: Synergie silnic a železnic
Abychom využili výhod obou těchto způsobů dopravy, ideálním řešením je kombinovaná doprava, která spojuje flexibilitu silniční dopravy s efektivitou a udržitelností železniční dopravy. Tento přístup zahrnuje použití kamionů pro přepravu zboží na krátké vzdálenosti, například z továrny na železniční terminál, a následně přepravu po železnici na dlouhé vzdálenosti. Po dosažení cílového železničního terminálu je zboží opět naloženo na kamiony, které ho doručí přímo k zákazníkovi.
Výhody kombinované dopravy zahrnují snížení emisí skleníkových plynů, což je důležité pro ochranu životního prostředí. Dále tato metoda umožňuje snížit zatížení silniční infrastruktury, čímž se snižují náklady na její údržbu a zvyšuje se bezpečnost na silnicích. Kombinovaná doprava také přispívá k efektivnějšímu využití zdrojů a snižuje přepravní náklady díky nižším nákladům na dlouhé vzdálenosti po železnici.
METRANS: Spojení silnic a železnic v praxi
METRANS, významný hráč v oblasti kombinované dopravy, je příkladem toho, jak efektivně propojit silniční a železniční přepravu. Společnost METRANS nabízí široké spektrum logistických služeb, které zahrnují železniční dopravu, překládku a skladování zboží. Díky moderním terminálům a propracované síti kontejnerových vlaků METRANS usnadňuje plynulý tok zboží po celé Evropě.
METRANS se zaměřuje na inovace a neustálé zlepšování svých služeb. Investice do modernizace terminálů a železničních tratí umožňují zvýšení kapacity a zlepšení efektivity přepravy. Používání digitálních technologií pro sledování a řízení dopravy zajišťuje přesné a spolehlivé doručení zboží.
Novinky v oblasti kombinované dopravy
V posledních letech došlo k několika významným inovacím v oblasti kombinované dopravy. Evropská komise nedávno představila návrh na aktualizaci Směrnice o kombinované dopravě, která má za cíl zvýšit konkurenceschopnost intermodální dopravy a podpořit udržitelné přepravní postupy.
Tato aktualizace zahrnuje nové definice a podpůrné rámce pro kombinovanou dopravu, které mají snížit náklady a zvýšit efektivitu. Současně však Evropská unie projednává návrh Směrnice o hmotnosti a rozměrech komerčních silničních vozidel (96/53), která by umožnila zvýšení hmotnostních limitů kamionů až o 4 tuny pro vozidla s nulovými emisemi, tím se myslí kamiony poháněné elektromotorem, avšak zvýšená přípustná hmotnost by se během přechodného období do roku 2035 vztahovala i na konvenční vozidla se spalovacím motorem. Tento krok by šel přímo proti zvýšení konkurenceschopnosti kombinované dopravy.
Opatření pro silniční dopravu jsou odůvodňována jejich potenciálem snížit emise skleníkových plynů, který je odhadován pod 10 procent. Toto snížení je však zanedbatelné ve srovnání s kombinovanou a železniční dopravou, kde lze dosáhnout až 90procentní redukce emisí. Také hrozí, že vyšší zatížení náprav povede k nadměrnému poškození infrastruktury. 10 kamionů s celkovou hmotností 44 tun způsobí větší opotřebení infrastruktury než 15 kamionů s hmotností 40 tun.
V oblasti dekarbonizace železniční dopravy se objevily nové technologie, jako jsou bateriové systémy a vodíkové vlaky, které mají potenciál snížit emise, a ještě zvýšit udržitelnost železniční dopravy.
Porovnání nákladů a emisí
Pro konkrétní představu o výhodách kombinované dopravy můžeme uvést srovnání nákladů a emisí mezi silniční a železniční dopravou. Na úseku Brno–Břeclav, kde dálnice D2 vede souběžně s I. tranzitním železničním koridorem, dosahují emise CO2 na tunokilometr při silniční dopravě přibližně 2 505 gramů, zatímco při železniční dopravě je to jen 612 gramů. Tedy, při náhradě silniční nákladní dopravy železniční dochází k poklesu přepravní emisivity ze 2 505 g CO2/t na 612 g CO2/t, tedy zhruba na 25 procent. Navíc, náklady na přepravu po železnici jsou nižší, zejména na dlouhé vzdálenosti, což představuje významnou úsporu ve srovnání se silniční dopravou.
A co dál?
V dnešním globalizovaném světě je spolupráce mezi silniční a železniční dopravou nezbytná pro dosažení efektivní, udržitelné a bezpečné přepravy zboží. Kombinovaná doprava, která využívá výhod obou těchto způsobů dopravy, představuje ideální řešení pro budoucnost přepravy. Investice do modernizace železniční infrastruktury jsou klíčové pro dosažení tohoto cíle a pro zajištění, že naše dopravní systémy budou schopny uspokojit rostoucí požadavky na přepravu zboží a zároveň chránit naše životní prostředí.
Společně můžeme dosáhnout efektivnější a udržitelnější budoucnosti přepravy. Radost z bezpečné, rychlé a ekologické dopravy může být naším společným cílem!
(PR)
Foto: HHLA/Thies Rätzke - terminál METRANS Budapest