METRANS

Metrans připravuje linku do Duisburgu a spojení na Rýn

Metrans připravuje linku do Duisburgu a spojení na Rýn

Největší český operátor kombinované dopravy METRANS loni zaznamenal další vysoký nárůst objemu přepravených kontejnerů na trase Dunajská Streda – Ostrava – Zlín – Praha – Rotterdam. Na letošní rok připravuje otevření nové linky do Duisburgu s návazným spojením na Rýn. První vlaky by po nové trase měly vyjet v dubnu.

Od začátku svého založení METRANS slavil úspěchy hlavně v kombinované dopravě u maritimních kontejnerů, protože se šetří jeden svoz a rozvoz na straně námořního přístavu. Tento způsob přepravy má i progresivní vývoj – objemy přepraveného zboží v námořních kontejnerech dlouhodobě a na celém světě rapidně rostou. Význam kombinované dopravy ovšem nelze vnímat pouze u mezikontinen­tálních přeprav na vzdálenost desítek tisíc kilometrů; je to velice efektivní systém použitelný a v moderním světě běžně používaný i pro přepravu v rámci jednoho kontinentu.

Negativní dopady silniční dopravy rostou

V souvislosti se stále rostoucím objemem zboží v silniční dopravě se průběžně zvyšují i negativní dopady, ať už se jedná o zhoršující se stav komunikací, rostoucí rizika dopravních nehod, kongesce ve městech či v neposlední řadě také dopady na stav životního prostředí. Nelze opomenout ani ekonomické aspekty, stálý růst cen PHM, zvyšující se mýto a další poplatky spojené s provozem silniční dopravy neustále zvyšují ekonomickou náročnost používání silniční dopravy jako globálně nejrozšířenější dopravy na krátké a středně dlouhé vzdálenosti.

V současném ekonomicky agresivním světě je proto nutné hledat cesty úspor při zajištění kvalitního servisu. A právě využívání kombinované dopravy na střední vzdálenosti v rámci jednoho kontinentu je jednou z cest, jak k těmto cílům směřovat. Subjekty aktivní v logistice ovšem bohužel zatím nejsou zvyklé na využívání kombinované dopravy v těchto relacích a přistupují k ní se značnou nedůvěrou, i když se pro mezikontinentální přepravy používá již desítky let a její význam se i v tomto směru stále zvyšuje. V evropském měřítku již ovšem pro všechny zúčastněné strany nabízí nemálo výhod. Stále více se prosazují nové linky různých operátorů, kteří reagují na nové rámcové podmínky především v podobě vyššího mýta pro silniční dopravu.

Přeprava zboží v kontejnerech je ekonomicky zajímavější

Zvyk přepravovat v konvenčních plachtových návěsech přetrvává, a tak se někteří operátoři orientují na přepravu návěsů s možností vertikální manipulace. Tak je tomu například v Německu. METRANS se zaměřuje na používání kontejnerů, které jsou srovnatelné s návěsy (45’ kontejnery s paletovou šířkou pro 33 europalet).

Z porovnání běžného plachtového návěsu a 45’ palette wide kontejneru používaného jako alternativa vůči silniční přepravě (89 m3, 33 EUR palet v jedné vrstvě, nosnost až 32 tun zboží), vyplývá, že kontejner nabízí stejnou ložnou kapacitu jako návěs (navíc s nižším rizikem poškození přepravovaného zboží a širšími možnostmi fixace a uložení), ale má významně vyšší nosnost. Všeobecně platné výhody kombinované dopravy jako vyšší spolehlivost, minimalizace rizik poškození zboží během přepravy, srovnatelná rychlost, nižší citlivost na nepříznivé počasí a dopravní zácpy jsou při jeho použití samozřejmé stejně jako nižší cena a v současné době velice diskutované menší dopady na životní prostředí.

Například na trase Brno – Anglie se silniční doprava podílí pouze desetinou. Celkové úspory CO2 se pohybují řádově v desítkách procent a doba tranzitu je srovnatelná se silniční přepravou, ale cena kombinované dopravy je podstatně nižší. To vše jednoznačně dokládá výhodnost tohoto systému.

Dalším podstatným pozitivem je i to, že přepravci využívají kontejnerové přepravy v importním běhu pro stabilizaci dodávek na čas (just in time) a možnost vytváření „časových polštářů“ (bufferů) na terminálech, což lze v silniční dopravě lze jen velmi těžce a jen za cenu vysokých nákladů. Zkušenosti společnosti METRANS, která provozuje každodenní vlakové spojení Rotterdam – Praha s dobou přepravy 20 hodin, tuto skutečnost jednoznačně potvrzují. Dokládá ji i rostoucí podíl 45’ kontejnerů na vlacích.

Ostatně i přepravy volně ložených kapalin, které se na evropském kontinentu velice hojně uskutečňují systémem kombinované dopravy v nádržkových kontejnerech (i prostřednictvím společnosti METRANS), přinášejí v porovnání s klasickou silniční přepravou pozitivní výsledky. Výhoda 45’ objemových kontejnerů v porovnání s návěsy v kapsových vozech spočívá v o 15 procent vyšší efektivnosti v důsledku vyšší kapacity, respektive užitečné hmotnosti na vlaku stejné velikosti (například 1600 tun a 600 metrů).

Zkušenosti z Rotterdamu se nyní přenesou do Porýní

Všechny tyto výhody vyzkoušené na relaci do Rotterdamu ve vazbě na Anglii, Irsko a Španělsko hodlá nyní METRANS vyzkoušet v napojení průmyslovou část Německa – Porýní. Svoz a rozvoz na německé straně bude ve větším měřítku zabezpečovat říční doprava. Navigační podmínky na Rýnu jsou ideální a celoročně až na výjimky umožňují vysokou produktivitu a kvalitu i na střední vzdálenosti například do Kolína nad Rýnem nebo Bonnu. Řada průmyslových podniků disponuje vlastními přístavy, a proto tato dopravní logistika – řeka, železnice, silnice – vytvoří nový druh přepravního řetězce.

S ohledem na očekávaný vývoj cen a na možnost, že se podaří prosadit politické proklamace o podpoře kombinované dopravy formou harmonizace zpoplatnění silniční a železniční dopravy, je výhled plánovaných nových přeprav nanejvýš optimistický. V České republice je však prozatím, jak v odborné literatuře dokumentuje Železniční magazín 1/2012, cena železniční infrastruktury o 55 procent vyšší než na Slovensku, o 90 až 270 procent vyšší než v Německu, o 60 procent vyšší než v Rakousku a 30 procent vyšší než v Polsku.

Železniční nákladní doprava má formou zpoplatnění infrastruktury v České republice „postkomunistický cíl“ křížově podporovat železniční osobní dopravu. Nebyly pro ni zatím vytvořeny férové podmínky v konkurenci se silniční dopravou. Naproti tomu silniční doprava na silnicích 1. třídy je provozována zdarma, respektive z peněz všech občanů.

Mnoho kamionů na delších trasách přitom objíždí dálnice a tankuje v zahraničí, a tak v tranzitu zůstává na území České republiky po kamionech slušně řečeno jenom smrad. Železniční doprava by naopak zemi přinesla i mnoho synergických efektů v podobě vyšší zaměstnanosti a zakázek pro železniční průmysl.

Jaroslav Fürst, Jiří Samek, METRANS

spinner