14. ledna 2013
Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR zveřejnila na konci listopadu výsledky srovnání různých forem kombinované dopravy a jejich využitelnosti za odlišných podmínek. Výsledky studie, kterou pro ni zpracovala německá KombiConsult GmbH, UIRR zapracuje do pozičního dokumentu k připravované Bílé knize evropské dopravní politiky, především ke kapitole týkající se rozvoje kombinované dopravy do roku 2050.
Za vzorový případ UIRR vybrala různé způsoby přepravy návěsu přes Švýcarsko. Vedlo ji k tomu několik důvodů, například to, že přeprava návěsů po železnici vyžaduje největší profil P400, především největší světlou přepravní výšku (4 metry po celé délce trati). Švýcarsko prosazuje snížení počtu jízd kamionů v alpském tranzitu na 650 tisíc v roce 2018, takže je v něm reálný předpoklad přesunu části přepravního toku ze silnice na železnici. Ne všechny příjezdové trati ke Svatogotthardskému tunelu, který má být dokončen v roce 2016, jsou ovšem uzpůsobeny pro plný jízdní profil P400. A konečně – rámcové podmínky pro železniční dopravu v Evropě jsou velmi podobné předpisům ve Švýcarsku.
Pro účely studie UIRR zvolila tři překladové techniky – CargoBeamer a dvě varianty Modalohr (horizontální a UIC), které byly porovnány z hlediska nákladů a efektivity s „konvenčním“ způsobem vertikálního překladu návěsů známým ze systému nedoprovázené kombinované dopravy (NKD). Na základě analýzy na 860 kilometrů dlouhé tratí z německého Kolína nad Rýnem do severoitalského Milána studie ukázala, že nedoprovázená kombinovaná doprava poskytla nejuspokojivější výsledky, pokud jde o celkové náklady na přepravní systém. Oba systémy Modalohr byly zhruba o 30 procent dražší, CargoBeamer dokonce o 40 procent.
„Před tím, než vydáme naše stanovisko a doporučením hlavním tvůrcům evropské dopravní politiky, chceme na půdě UIRR získat dostatek ověřených vědeckých důkazů pro efektivní využití dostupných zdrojů při zajišťování mobility. Naše zjištění jsou jednoznačná – podporujme konvenční nedoprovázenou kombinovanou dopravu,“ uvedl k výsledkům studie generální ředitel UIRR Martin Burghardt.