28. února 2014
Evropské asociace kombinované dopravy, železniční dopravy a vnitrozemské vodní dopravy s rostoucím znepokojením sledují blížící se hlasování na půdě Evropského parlamentu o dodatku směrnice 96/53 upravujícím maximální povolené rozměry a hmotnosti silničních nákladních souprav. Konkurentům autodopravců se nelíbí pokračující liberální postoj, který k silniční dopravě zaujímají vrcholné instituce EU.
„I když chystané legislativní úpravy vypadají, že se týkají pouze silniční dopravy, ve skutečnosti obsahují řadu ustanovení bezprostředně se dotýkajících kombinované dopravy,“ tvrdí společné stanovisko několika asociací. Jde především o novou definici „intermodální dopravy“ a také zavedení nových pravidel pro příbřežní plavbu (Short-Sea). Tyto změny prý mají začít platit, aniž by byly důkladně prověřeny všechny možné dopady. Také neproběhla žádná jednání s představiteli evropské kombinované dopravy. Související směrnice 92/106 o kombinované dopravě projde revizí v brzké době, přičemž rozsáhlé přípravné práce již Evropská komise zahájila. Asociace vyjadřují podiv nad tím, že se Evropská unie pokouší vytvořit rozdílné definice kombinované dopravy ve dvou právních rámcích.
Evropská unie má přitom za sebou velmi dlouhé období faktické i deklarované podpory multimodálních systémů s cílem snížit zátěž životního prostředí. Velké množství zásadních právních dokumentů – naposledy Bílá kniha evropské dopravní politiky, směrnice o kombinované dopravě a směrnice pro transevropské dopravní sítě TEN-T – jednoznačně hovoří ve prospěch intermodální přepravy. Mnohé členské státy EU vložily nemalé prostředky do rozvoje infrastruktury potřebné pro kombinovanou dopravu. Nesystémová a asymetrická podpora silniční dopravy činí dosavadní pojetí evropské dopravní politiky nekonzistentním a ve svém důsledku podkopává efekt investic do kombinované dopravy.
Svazy hájící zájmy intermodálního sektoru, železnice a vnitrozemské vodní dopravy vyzvaly evropské i národní politické reprezentace, aby se vrátily k původní definici kombinované dopravy podle směrnice 92/106. Povolení provozu obřích silničních souprav o hmotnosti až 44 tun je přímým ohrožením kombinované dopravy, která je nejvhodnější platformou pro přepravu velkých a těžkých nákladů na větší vzdálenosti. Prolomení dosavadního omezení (silniční soupravy v mezistátním provozu mohou mít maximálně 40 tun) vážně ohrozí konkurenceschopnost celého intermodálního sektoru.
(tj)