11. července 2015
Výzkumný a vývojový projekt EcoHubs (Ekologická opatření pro omezení kapacitního přetížení terminálů multimodální sítě prostřednictvím zajištění hladkého toku zboží) financovaný z prostředků Evropské unie představil v polovině června řadu výkonných ICT nástrojů, které pomohou zvýšit odbavovací kapacitu přístavů a terminálů a současně přispějí k omezení emisí CO2.
EcoHubs je součástí „vlajkové“ iniciativy Resource Efficient Europe (Efektivní využívání zdrojů v Evropě) v rámci strategie Europe 2020. V uplynulých 30 měsících probíhal intenzivní výzkum a vývoj nástrojů pro udržitelnou nákladní dopravu a logistiku. Cílem je vytvoření „chytré“, bezpečné, ekologické a konzistentní evropské ekonomiky. Adria Kombi, lídr kombinované dopravy ve Slovinsku, vyvinul nástroj CCIS (Container Interfacing and Consolidating System) pro spolehlivé a rychlé odbavování kontejnerů. CCIS spolupracuje s platformou ecoTAURuS (Ecohubs Truck Appointment & Unit Reporting Status Service), která řídí přistavování vozů a informuje o statusu intermodálních jednotek v přístavu Koper. Společná optimalizace procesů přinese až 20procentní zvýšení kapacity terminálů. Přitom jde o ICT řešení, není tedy nutné investovat do fyzické infrastruktury. Zvýšení odbavovacích výkonů o 15 procent odpovídá nárůstu obratu v rozsahu 1,6 až 2,3 milionu €.
Projekt EcoHubs nabídne kompletní měření emisí CO2, systém bude také schopen propočítat úsporu energie a emisí při použití alternativních řešení. Podpůrný nástroj ITEC (Intermodal Terminal Eco-Efficiency Calculator) ukáže ekologickou efektivitu terminálů kombinované dopravy. Uzavírá tak znalostní mezeru mezi dopravními kalkulátory emisí CO2 (např. EcoTransit) a měřeními podle standardů CEN 16258, která však nezohledňují činnosti související se skladováním a překladem zboží v terminálech. Efektivitu nástroje ITEC ukázala měření emisí CO2 v terminálu A°rsta ve Stockholmu.
Tomáš Johánek