10. června 2010
Členové Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR zaznamenali během prvních měsíců letošního roku znaky oživení a postupně uvádějí do služby více vagonů. V souvislosti s postupným oživováním světového hospodářství zavedli na všech významných evropských železničních nákladních koridorech celkem 21 nových služeb. Na trh se tak vracejí kapacity zredukované v průběhu zhruba osmnáctiměsíční krize. Takové je jedno z hlavních poselství výroční valné hromady UIRR, které se na konci dubna v Budapešti zúčast- nilo osmnáct operátorů kombinované dopravy z celé Evropy.
Vrcholní představitelé oboru v Budapešti diskutovali o výsledcích za loňský rok, stavu a vývoji evropské kombinované dopravy. Jedním z klíčových témat jejich rozhovorů bylo i očekávané zotavení po celosvětové hospodářské krizi, která způsobila dramatický pokles objemu zakázek právě u kombinované dopravy.
Pokles výkonů v průměru o 17 procent
Následky ekonomické deprese pro obor kombinované dopravy UIRR demonstrovala ve výroční zprávě za loňský rok, kterou v Budapešti zveřejnila společně se statistickým přehledem. Meziroční propad výkonů v průměru o 17 procent unie přičítá jednak aktivnímu přístupu silničních dopravců při snaze posílit jejich pozice prakticky „za jakoukoli cenu“, jednak trvalému nedostatku politické vůle pro vytvoření spravedlivé volné soutěže mezi všemi druhy dopravy. Zavedení elektronického mýtného, zohledňujícího obecně deklarovaný princip „původce platí“, řada zemí Evropské unie uložila k ledu. Totéž se týká i dlouho plánovaného zvýšení poplatků za užívání silniční infrastruktury. Některým státním provozovatelům železniční infrastruktury se naproti tomu podařilo prosadit zvýšení poplatků za užívání infrastruktury na železnici, uvedla ve zprávě UIRR.
„Evropští operátoři UIRR převedli v roce 2009 z evropských silnic na železniční koleje celkem 2 495 530 kamionových zásilek. Podíl přeprav z a do České republiky činil pouhé dvě promile z tohoto objemu! Mezi hlavní příčiny tak obrovského zaostávání za Evropou patří zejména nedostatečná infrastruktura terminálů (překladišť) garantujících nediskriminovaný přístup pro silniční dopravce. Ještě závažnější překážkou, která je společná pro všechny nové země Evropské unie, je jen velmi nízký stupeň vybavenosti silničních dopravců z těchto zemí příslušnou silniční technikou,“ poznamenal k tomu jednatel českého člena UIRR – společnosti Bohemiakombi – Ing. Vladimír Fišer.
Všech osmnáct zúčastněných operátorů kombinované dopravy je i přes přetrvávající „nepodporu“ z oficiálních míst přesvědčeno o tom, že jedinečnost jejich produktů ucelených vlaků spočívá v účinné kombinaci pružnosti silniční nákladní dopravy při svozech a rozvozech z terminálů a rychlosti, spolehlivosti a šetrnosti železniční dopravy vůči životnímu prostředí.
Co je v silách operátorů?
V diskusích o opatřeních, která mohou sami operátoři uskutečnit, aby dosáhli podobného růstu jako v uplynulém desetiletí, došli účastníci výroční valné hromady k rychlé shodě: především je podle nich nutné nadále zvyšovat kvalitu nabízených služeb a pokračovat v posilování produktivity. Za velký přínos by ovšem považovali zvýšení maximální povolené délky vlaků na nákladních koridorech a také zvýšení povoleného zatížení na osách vagonů.
Členové UIRR v Budapešti hovořili také o výsledcích spolupráce a zkušenostech s evropskou železniční sítí. Nedostatečná transparentnost, neopodstatněné zvyšování cen a celková nejistota ohledně nabídek železniční nákladní dopravy podle nich vývoj na trhu kombinované dopravy významně negativně ovlivnily. Na základě rozhodnutí valné hromady proto hodlá UIRR brzy představit poziční dokument s návrhy opatření pro zlepšení této situace.
Prezident UIRR Rudy Colle na valné hromadě uvedl, že letos bude úloha sdružení i nadále spočívat především v boji za rovné rámcové podmínky pro volnou soutěž všech druhů dopravy. UIRR také bude pokračovat v přesvědčování odpovědných míst o přínosu kombinované dopravy, řekl.
Bohemiakombi jako jedna z mála loni výkony zvýšila
Český člen, sdružení Bohemiakombi, se zařadil ke skupince několika málo společností, které i v krizovém roce krize dosáhly nárůstu počtu exportních zásilek. Za nárůstem zhruba o dvě procenta stály podle jednatele Bohemiakombi Ing. Vladimíra Fišera faktory, jako je navýšení mýtného na německých dálnicích od
1. ledna loňského roku, ale také vstup dalších českých dopravních firem do systému nedoprovázené kombinované dopravy na linkách Bohemia Express mezi Lovosicemi a Německem. Neobyčejně vysoký nárůst operátor zaznamenal především u přeprav realizovaných speciální silniční technikou bimodálních návěsů, a to chladírenských návěsů a plachtových meganávěsů.
„Zatímco ostatní vyspělé evropské země rozvíjejí kontinentální kombinovanou dopravu již od roku 1970 (UIRR slaví letos na podzim 40 let své existence), v ČR vznikly první kontinentální linky až teprve v letech 2005 a 2006. Česká republika začíná v oblasti moderních přepravních systémů založených na spolupráci silničních a železničních dopravců na principu win-win dohánět obrovské zpoždění za Evropou až teprve v těchto letech,“ uvedl Vladimír Fišer.
(spa)
www.uirr.com