Švýcarsko

Operátoři odmítají nový systém poplatků

Železniční nákladní dopravu ve Švýcarsku čekají velké změny. Od 1. ledna příštího roku vstoupí v platnost nový systém poplatků za přístup na infrastrukturu. Stát doufá, že povede ke zvýšení efektivity subvencí a že zlepší využití stávajících kapacit sítě. Naopak železniční podniky a operátoři kombinované dopravy se obávají vyšších nákladů a varují před deformací trhu.

Bezkonkurenčně největší subjekt švýcarského trhu kombinované dopravy – operátor Hupac – pocítí dopad nového systému velmi výrazně. Jeho vedení kritizuje plány spolkové vlády již od chvíle, kdy stát zveřejnil rámcový záměr. Definitivní podobu dá reformě spolková rada, která by měla do konce roku schválit nové nařízení.

Co přesně se v kombinované dopravě změní? Vládní dotace ve výši 60 procent se ruší. Důsledkem bude zvýšení cen za použití železniční infrastruktury až o 40 procent, vyšší provozní náklady by měl ovšem stát operátorům kombinované dopravy kompenzovat. „Principiálně je problém v tom, že poplatky za užití železniční sítě jsou vypočítávány podle hrubých tunokilometrů, zatímco kompenzované náklady se odvíjejí od skutečně realizovaných výkonů – nezávisle na hrubých tunokilometrech,“ kritizoval systém generální ředitel společnosti Hupac Bernhard Kunz.

Spolkové ministerstvo dopravy je jednoznačně přesvědčeno o tom, že nový model bude pro operátory „nákladově neutrální“. Podniky ovšem optimistický pohled vlády rozhodně nesdílejí. Dráhy sice nejsou do kombinované dopravy zapojeny přímo a zvýšené náklady za po-užití infrastruktury přeúčtovávají svým zákazníkům, tedy operátorům kombinované dopravy, přesto jim vadí, že nový systém je „přebyrokrati­zovaný, neprůhledný a komplikovanější než dosavadní systém“. Hrozí podle nich i to, že bude zrušena řada vlaků kombinované dopravy, které se potýkají s problémem vytížení kapacit.

Podle kritiků je nevyváženost systému patrná i na cenách za využití hlavních alpských tranzitních koridorů. Zatímco trasa přes Lötschberg zlevní o třináct procent, Gotthard o stejný díl podraží.

V konečném součtu může být vítězem silniční nákladní doprava, ačkoli politické proklamace opakovaně stály na straně železnice, uvedly ve svém prohlášení drážní podniky.

n

spinner