23. listopadu 2010
Kulaté výročí čtyřiceti let trvání kombinované dopravy se stalo impulzem ke konání mimořádné valné hromady sdružení osmnácti významných evropských operátorů, kteří na železnici přivádějí více než polovinu veškeré evropské kombinované dopravy. Během dvoudenního setkání členů Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice UIRR se v Bruselu ve dnech 21. a 22. října uskutečnila slavnostní konference a následně také jednání společného výboru operátorů a drážních podniků INTERUNIT. Jako nového člena INTERUNIT přijal českého dopravce ČD Cargo, kterého na jednání zastupoval Ing. Pavel Špráchal. O průběhu setkání aktérů kombinované dopravy v Bruselu informuje Ing. Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi, který se setkání v Bruselu zúčastnil.
Mezi významnými řečníky na slavnostní konferenci vystoupili například ředitel Generálního ředitelství Evropské komise pro mobilitu a dopravu DG MOVE Jean Eric Paquet a Etienne Schouppe, ministr dopravy Belgie jako země předsedající Evropské unii. Oba řečníci vyzvedli důležitost dopravy a potvrdili, že má v evropské agendě vysokou prioritu. Zdůraznili potřebu intenzivního inteligentního a udržitelného růstu dopravy v Evropě, k jehož zajištění kombinovaná doprava silnice-železnice významně přispívá.
Za dobu 40 let trvání se obor kombinované dopravy silnice-železnice skutečně má čím pochlubit. Kombinovaná doprava přinesla renesanci železniční dopravy i v těch zemích, kde už se téměř zdálo, že natrvalo ztratila význam a postavení. Dnes už každý čtvrtý vypravený nákladní vlak je vlakem kombinované dopravy. Každodenně se jedná o 1700 vlaků, které za rok přepraví na 170 milionů tun na vzdálenosti přes 800 kilometrů. Pro snadnější představu: pokud by tyto vlaky nejezdily, přibylo by na evropských silnicích denně na 40 tisíc kamionů.
Krize kombinovanou dopravu přibrzdila o dva až tři roky
Globální finanční a hospodářská krize těžce postihla všechny dopravní obory. Jejím negativním dopadům se nemohl vyhnout ani obor kombinované dopravy. Krize způsobila v roce 2009 pokles přeprav o 17 procent a mluvilo se o návratu o čtyři roky zpátky. Někteří operátoři na krizi bohužel doplatili ztrátou své nezávislosti a dostali se do většinového vlivu národních železnic. Z těch největších byli schopni udržet svou nezávislost jen Hupac Intermodal a Kombiverkehr. V tomto směru vyčítá prezident UIRR Rudy Colle evropským politikům nečinnost, když je loni UIRR vyzývala k přijetí kroků, které měly kombinované dopravě v těžké finanční situaci pomoci. Letošní hospodářské oživení však dává naději, že dopady nebudou pro kombinovanou dopravu tak kritické, protože letošní obnovený růst se už pohybuje mezi 12 až 14 procenty. Kombinovaná doprava tak opakovaně prokázala svou životaschopnost, kterou by jí ostatní obory mohly závidět. Škoda jen té ztráty nezávislosti operátorů v Belgii, Francii, Rakousku, Itálii…
Co evropské operátory trápí nejvíce?
Zástupci politiky Evropské unie informovali účastníky konference o žhavé novince, kterou bylo rozhodnutí Evropské komise o eurovignetách a schválení možnosti, aby vlády jednotlivých zemí zahrnovaly některé externí náklady silniční nákladní dopravy do ceny za použití silniční infrastruktury (samozřejmě za předpokladu, že to schválí také Evropský parlament). Rozhodnutí bylo prezentováno jako dárek k jubileu, nicméně velké ovace nevyvolalo. Operátory trápí jiné aktuální problémy, například sílící snahy o povolení tzv. gigalinerů a jejich vpuštění na evropské silnice. Téma to je silné především v Německu. Pokud by Evropská unie povolila změny v délkách a hmotnostech silničních souprav, objevila by se na silnicích monstra dlouhá 25 metrů a těžká 60 tun. Tím by se zvýšila produktivita práce dálkových silničních přeprav, ale zároveň by to silně narušilo pracně vytvořenou křehkou nákladovou rovnováhu mezi silnicí a železnicí, která dnes existenci kombinované dopravy silnice-železnice umožňuje.
Další drastické snížení cen za přepravy zboží po silnici by bylo zničující nejen pro kombinovanou dopravu, ale také pro malý a střední podnikatelský stav v silniční dopravě. Operátoři kombinované dopravy jsou dnes schopni držet konkurenceschopnou úroveň cen jen tehdy, provozují-li vlaky dlouhé alespoň 600 metrů. Aby mohli udržet krok s produktivitou práce a odolávat nižším cenám gigalinerů, museli by mít možnost provozovat vlaky dlouhé alespoň 850 metrů. Postará se někdo o investice do železniční infrastruktury, aby bylo možné takové vlaky vozit? Pokud by Evropa připustila tak razantní zvýšení produktivity práce na silnici a nepřijala obdobná zásadní rozhodnutí pro železnici, znamenalo by to opět návrat zboží ze železnice na silnice. Důsledky si každý může domyslet sám. Silniční infrastruktura je v mnoha evropských zemích přetížená už dnes.
Obavy operátorů vyvolává také situace v terminálech kombinované dopravy. Bývají přetížené, diskutuje se otázka zvýšení jejich kapacit, ale také jejich produktivity. S cíli a výsledky projektu AGORA seznámil Uwe Sondermann z poradenské společnosti KombiConsult. Vyzvedl všeobecnou potřebu investic do multiuživatelských terminálů kombinované dopravy, jejichž předností jsou vysoké potenciály koncentrace zbožových proudů. Spojování jednotlivých zbožových proudů do svazků na dlouhé vzdálenosti je nezbytnou podmínkou pro uplatnění přepravy zboží po železnici. Volný přístup všech uživatelů k infrastruktuře překladišť je přitom všude považován za samozřejmost.
Kdo a čím na konferenci zaujal?
Obsahem příspěvku velmi zaujal výkonný ředitel norského železničního dopravce a operátora CargoNet Are Kjensli. Norská železnice před několika lety ukončila přepravy jednotlivých vozových zásilek a dnes provozuje prakticky jen ucelené vlaky. Zároveň náhradou za zrušené jednotlivé zásilky úspěšně rozvinula kombinovanou dopravu silnice-železnice do takové míry, že ve srovnání s rokem 2003 dnes vykazuje o 100 procent vyšší výkony, a to při úctyhodné úspoře 75 procent personálu. Poutavým vystoupením si získala pozornost posluchačů také předsedkyně správní rady Winner Spedition Gudrun Winner-Athensová. Trefně shrnula historii, význam i bolavá místa kombinované dopravy silnice-železnice, a to z pohledu silničního dopravce, speditéra i operátora vlaků a popřála politikům, železničním dopravcům, operátorům vlaků i silničním dopravcům a speditérům odvahu. „Odvahu národním železnicím vytvářet společné aliance a zlepšovat kvalitu, odvahu operátorům při zajišťování vlastní nezávislosti a neutrality, odvahu politikům správně rozhodovat v dopravní politice a svá rozhodnutí orientovat na budoucnost a nakonec odvahu silničním dopravcům říci ne v případech, kdy požadavky na cenu a dobu přepravy přestávají být realistické,“ řekla.
Rudy Colle získal prodloužený mandát
Mimořádná valná hromada UIRR prodloužila mandát dosavadnímu prezidentovi a generálnímu řediteli Rudymu Collemu do června roku 2012, kdy končí také mandáty členů správní rady UIRR. Jeho hlavní úlohou zůstává lobbing ve prospěch kombinované dopravy v Bruselu. Valná hromada UIRR společně s INTERUNIT vyzvala k podpoře přijetí evropské normy EN 13044 na národních úrovních. Norma obsahuje zavedení tzv. eurokódu (nazvaného také ILU-Code). Měla by přinést sjednocení a pevnou právní legalizaci kódových štítků, jimiž by měly být vybavovány všechny intermodální návěsy a výměnné nástavby již přímo od výrobců, nezávisle na tom, zda budou používány pro přepravu po železnici anebo po silnici. Pro silniční dopravce to přinese snížení nákladů a snadnější přístup k železnici.
Ing. Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi
Český operátor Bohemiakombi je členem sdružení UIRR od roku 1996. V letech 2005 a 2006 se společnosti podařilo zapojit do evropské sítě expresních vlaků kombinované dopravy prostřednictvím linek Bohemia Express. Bohemiakombi ročně přepravuje po železnici zhruba 15 tisíc kamionových zásilek pro silniční dopravce a speditéry. Letos operátor po železnici přepravil o 18 procent více kamionových zásilek a převýšil tak výkony z doby před vypuknutím krize. Také po finanční stránce se Bohemiakombi podařilo úspěšně zvládnout krizové období a udržet si svou nezávislost.