Ro-La Lovosice – Drážďany

Po deseti letech se definitivně zavírá Ro-La

Poslední linka doprovázené kombinované dopravy na českém území se zavírá. Minulý týden o uzavření Ro-La Lovosice – Drážďany v Praze rozhodla společná česko-saská komise na základě přepravních výsledků z prvních květnových týdnů. Vytížení linky se totiž po vstupu České republiky do Evropské unie v důsledku liberalizace mezinárodní silniční nákladní dopravy a zrušení celních kontrol na silničních hraničních přechodech dramaticky snížilo – z dubnových sedmdesáti na necelých deset procent.

Vlaky přestanou jezdit od nejbližšího možného termínu, uvedla mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová. Přesný termín bude s ohledem na plánovanou stavební činnost na traťovém úseku Pirna – Schöna určen na základě existujících smluv mezi operátory a zúčastněnými železnicemi. Výpovědní lhůta smluv je tříměsíční. Do doby, než vlaky přestanou jezdit úplně, se jejich počet sníží, stejně jako cena za službu. Až další jednání však určí, jak konkrétně se podmínky změní, dodala mluvčí. Původně měla být linka, kterou Česká republika ročně dotuje asi 90 miliony Kč a Sasko ještě trojnásobně více, v provozu až do doby dokončení dálnice D8 mezi Prahou a Drážďany.

Proti rozhodnutí česko-saské komise jsou připraveni protestovat čeští a němečtí ekologové a obyvatelé měst podél mezinárodní silnice E55/B170. Objem kamionové dopravy na této komunikaci se po vstupu ČR do EU zvýšil zhruba o 30 procent. Ekologové se společně s představiteli příhraničních obcí a měst chtějí v nejbližší době sejít a dohodnout se na protestních akcích. Své požadavky české a saské vládě předají v nejbližších dnech; mělo by mezi nimi být okamžité zastavení přepravy nebezpečných věcí po silnici a noční zákaz jízdy kamionů.

Linku Ro-La od jejího zprovoznění v září roku 1994 využilo zhruba 832 tisíc kamionů.

(spa)

spinner