11. listopadu 2013
Kombinovaná doprava v České republice vytrvale nabývá na významu. Dokazují to poznatky i konkrétní výstupy projektu COSMOS (Cooperative Solutions for Managing Optimized Services), který spolufinancuje Evropská unie v rámci programu Marco Polo. Přesto však musí obor překonávat řadu překážek, které brání jeho rychlejšímu rozvoji.
V průběhu posledních deseti let vzrostly objemy zboží přepravené kombinovanou dopravou v České republice z necelých tří milionů tun v roce 2002 až na 8,22 milionu tun v roce 2012. Navzdory všeobecnému a dlouhodobému odklonu zákazníků od železniční dopravy k silnici vykazuje tedy kombinovaná doprava silnice/železnice – a to nejen v České republice, ale i jinde v Evropě – přesně opačný trend. Pro železnici se kombinovaná doprava stala novou příležitostí, jak se v tvrdé konkurenci může s úspěchem prosadit.
Nedostatečná kapacita dopravní cesty
K tomu, aby kombinovaná doprava byla schopna nabízet konkurenceschopnou alternativu k přímým dálkovým přepravám zboží po silnici po celé Evropě, musí mít k dispozici dostatečně kapacitní síť železničních tratí a překládkových terminálů, vzájemně propojených sítí pravidelných linek. To jsou nutné předpoklady pro vznik systému (řidičem) nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy a zároveň úkoly pro manažery železniční infrastruktury a operátory kontinentálních linek. Nejdůležitějším prvkem jsou však samozřejmě zákazníci – v tomto případě automobiloví dopravci a silniční speditéři, kteří odesílatelům a příjemcům zboží přistavují na nakládku zboží svoje vozidla. Aby byla evropská podpora účinná a dostatečně efektivní, měla by být směrována paralelně a systematicky do všech investičních oblastí současně – do terminálů a železničních tratí, do vozidel i do kontinentálních linek.
Legislativní podpora kombinované dopravy pokulhává
Připravenost železniční dopravní infrastruktury v České republice z pohledu potřeb rozvoje kombinované dopravy je v rámci projektu COSMOS hodnocena na vcelku dobré úrovni (průjezdné profily tratí, nápravové tlaky, propustnost tratí), i když samozřejmě existují úzká místa na síti, která je nutné odstranit. Naopak legislativní rámec v porovnání s jinými zeměmi s rozvinutou kombinovanou dopravou nijak nevyznívá ve prospěch kombinované dopravy. V České republice se v tomto směru zatím podařilo dosáhnout jen dílčího jednorázového úspěchu v roce 2009, když Ministerstvo dopravy ČR vyhlásilo program podpory Inovační technologie nových linek kombinované dopravy.
Pomoc pro jihovýchodní Evropu
Projekt COSMOS, na kterém se spolu s dalšími dvanácti aktéry ze zemí střední a jihovýchodní Evropy aktivně spolupodílí i český operátor Bohemiakombi, si za svůj hlavní cíl vytyčil přispět svými poznatky a zkušenostmi k intenzivnějšímu rozvoji kombinované dopravy v oblasti jihovýchodní Evropy. Koordinátory projektu COSMOS jsou konzultační firma KombiConsult Frankfurt a německá firma se zkušenostmi z oblasti informačních technologií HaCon. Příslušné závěry projektu se v jednotlivých zemích prezentují v podobě kulatých stolů. V Praze se konal 19. září a zúčastnili se ho spolu se zástupci Ministerstva dopravy ČR také správce železniční dopravní infrastruktury, železniční dopravci, operátoři terminálů a linek kombinované dopravy a také uživatelé linek – silniční dopravci.
Tomáš Johánek
Co je nutné udělat pro rozvoj kombinované dopravy?
- rozšířit síť shuttlových kontinentálních vlaků (obdoba maritimních) včetně moravských regionů
- koordinovat investice do terminálů a zajistit neutrální přístup pro všechny uživatele
- silniční dopravci musí investovat do intermodální techniky s využitím státní podpory poskytnuté za jednoduchých podmínek jejího využití
- je nutné napojit české nákladní koridory na Německo
- je nutné zvýšit maximální délku vlaků na 700 metrů
Závěry kulatého stolu:
- právní rámec podporuje kombinovanou dopravu v ČR jen v malé míře (umožňuje jen výjimku z víkendového zákazu jízd a slevy ze silniční daně)
- převládají přepravy námořních kontejnerů na linkách z a do námořních přístavů v severní a západní Evropě a z či do Koperu
- význam vnitrokontinentální kombinované dopravy je zatím spíše okrajový, její podíl činí zatím jen 14 procent, roste význam intermodálních návěsů
- počet přepravených ložných jednotek v kombinované dopravě roste v ČR navzdory malé podpoře ze strany státu dynamicky: v roce 2012 vzrostl na dvojnásobek oproti roku 2005 a do roku 2020 lze očekávat zvýšení až na trojnásobek, tedy na 1,2 milionu ložných jednotek přepravených v kombinované dopravě