Ing. Antonín Tesařík pro DN

„Poslanecký návrh na uvolnění prostředků na podporu kombinované dopravy neprošel“

Jen několik dní před koncem letošního roku uplyne sto dní od chvíle, kdy byl na post náměstka ministra dopravy pro úsek financí a ekonomiky, vnitřní správy, dopravní politiky, mezinárodních vztahů a životního prostředí a integrace do Evropské unie jmenován ing. Antonín Tesařík. Při této příležitosti, ale i vzhledem k tomu, že tento týden by Poslanecká sněmovna měla v závěrečném čtení projednat návrh rozpočtu na příští rok, jsme s ním hovořili především o rozpočtové kapitole ministerstva dopravy a spojů. Stranou pozornosti nezůstala ani aktuální dopravní politika České republiky, vývoj jednání o kapitole „Dopravní politika“ či plán privatizace Českých aerolinií a České správy letišť.

„Do úseku, který vedete, patří vedle dopravní politiky a mezinárodních vztahů také oblast financí a ekonomiky. Usnadnily vám vaše předchozí pracovní zkušenosti seznámení s problematikou, kterou agenda vašeho úseku obsahuje a k níž patří například i sestavování rozpočtu resortu?“

„Do státní správy jsem přišel ze soukromého sektoru, kde jsem působil v oblasti dopravy v řadě řídí-cích funkcí, včetně funkce ředitele a předsedy představenstva akciové společnosti. Jakákoli taková činnost vždy začíná a končí u finančních prostředků a zcela jistě jsem přesvědčen o tom, že budu moci uplatnit tyto zkušenosti v problematice státní správy. Očekávám, že mi bude také prospěšný pohled z ‚druhého břehu‘, který jsem dosud získal jako uživatel legislativních produktů státní správy.“

„Na základě rozhodnutí vlády jste museli původní návrh kapitoly MDS rozpočtu na příští rok snížit o 64,2 miliónu Kč. Které konkrétní položky škrty postihly? Byly naopak některé navýšeny?“

„Krácení návrhu rozpočtu na příští rok, které bylo provedeno v důsledku snížení deficitu, postihlo všechny resorty. Krácení bylo plošné, percentuálně určené. Postihlo oblast jak neinvestičních, tak i investičních výdajů. Výše objemu krácení nemá zásadní vliv na činnost resortu, vyvolává však samozřejmě tlak na opatření směřující k redukci těchto výdajů.“

„Jaké pozměňovací návrhy poslanců byly při projednávání rozpočtu přijaty?“

„Byl přijat pouze jeden pozměňovací návrh, a to přesun jednoho miliónu Kč z dotace zbytkovým podnikům ve prospěch příspěvku Letecké amatérské asociaci (LAA), která vykonává výkon státní správy v oblasti lehkých a ultralehkých letadel.“

Při projednávání návrhu rozpočtu na příští rok byl přijat pouze jeden pozměňovací návrh, a to přesun jednoho miliónu Kč z dotace zbytkovým podnikům

ve prospěch příspěvku Letecké amatérské asociaci

„Jak vysoké jsou v rozpočtu na příští rok dotace pro České dráhy? Podařilo se prosadit část prostředků (a v jaké výši) na podporu kombinované dopravy?“

„Dotace pro železniční dopravu doznaly navýšení ve vazbě na transformaci Českých drah, opora je v zákoně č. 77/2002 Sb. Jde o příspěvek na ztrátu dopravce z provozu veřejné osobní drážní dopravy, který v letošním roce činí 1,813 miliardy Kč; návrh rozpočtu počítá s výší 4,817 miliardy Kč, což představuje nárůst o 265,68 procenta. Co se týká investičních výdajů na pořízení vozů na kombinovanou dopravu, tento poslanecký pozměňovací návrh v Hospodářském výboru neprošel. Jedním z důvodů byla skutečnost, že pozměňovací návrh byl směrován na vrub programů, které mají přímou vazbu na dopravní obslužnost, konkrétně na vrub podpory obnovy vozidel regionální a městské hromadné dopravy.“

„Jak se schválená výše rozpočtu kapitoly projeví na další činnosti MDS a rozpočtových organizací ve srovnání s letošním rokem?“

„Veškerý nárůst rozpočtových prostředků je generován transformací Českých drah a dále činnostmi spojenými s dopravně-správními agendami. Ostatní položky jsou přibližně v úrovni letošního roku, což u těchto organizací vytváří tlak na šetrnější hospodaření.“

Veškerý nárůst rozpočtových prostředků je generován transformací Českých drah a dále činnostmi spojenými s dopravně-správními agendami

„V jakém termínu přejde oblast spojů pod ministerstvo informatiky? Budou s tím spojeny nějaké náklady?“

„Oblast spojů přejde pod ministerstvo informatiky od 1. ledna příštího roku. V té souvislosti dojde k delimitaci určitého objemu rozpočtových prostředků, žádné další nerozpočtové náklady však již s tímto krokem spojeny nejsou.“

Oblast spojů přejde pod ministerstvo informatiky od 1. ledna příštího roku

„Můžete přiblížit návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok, který rovněž předkládal ministr dopravy? Jak jste spokojen s jeho výší v souvislosti s letošními povodněmi a nutností obnovy některých komunikací?“

„Návrh rozpočtu SFDI na příští rok činí 45,4 miliardy Kč, oproti letošnímu roku se jedná o nárůst ve výši 4,1 miliardy Kč. Celý nárůst je kryt dotací z Fondu národního majetku. S jeho výší, pokud bude schválena, jsem spokojen, daleko větší starosti mi dělá výhled na rok 2004 a další období, kdy nebudeme moci počítat s tak masivními zdroji z Fondu národního majetku; příští rok je totiž posledním rokem tak vysoké angažovanosti FNM. Otázku příjmů a výdajů budeme muset řešit v souvislosti s novou daňovou reformou v oblasti sdílených daní, jak samotným fondem, tak sdílených daní kraji, jež spravují silnice II. a III. třídy.

S výší rozpočtu SFDI, pokud bude schválena, jsem spokojen, daleko větší starosti mi dělá výhled na rok 2004 a další období, kdy nebudeme moci počítat s tak masivními zdroji z Fondu národního majetku

Povodně na úroveň sestavení rozpočtu SFDI nemají takový vliv. Samozřejmě, že škody se odstraňují, hlavním zdrojem je však půjčka od Evropské investiční banky, prostředky ISPA a také zdroje ze SFDI, které především zabezpečují požadované spolufinancování.“

„Jaké je stanovisko MDS k letošní hodnotící zprávě Evropské komise?“

„Letošní Pravidelná zpráva Evropské komise o stavu přípravy České republiky na členství v Evropské unii konstatovala, že ČR dosáhla ve všech oblastech významného pokroku, plní kodaňská kritéria v politické i ekonomické oblasti a je schopna plnit povinnosti člena Evropské unie vyplývající z acquis za předpokladu, že v několika oblastech ještě dokončí přípravu na členství.

Lze konstatovat, že zpráva je kvalitní a objektivní. Lze s ní v oblasti dopravy obecně vyslovit souhlas, i když obsahuje v některých pasážích nepřesnosti. Její celkové vyznění je však pozitivní. Pravidelná zpráva uvádí, že Česká republika ve-směs plní závazky, které převzala v rámci jednání o přistoupení k Evropské unii, a konstatuje, že ČR dosáhla značného pokroku i celkově vysokého stupně připravenosti na členství. Nicméně poukazuje současně na konkrétní problémy, které bude muset Česká republika ještě řešit. Například potřebu novelizovat drážní legislativu a ustavit nové orgány v souvislosti s tzv. ‚železničními balíčky‘, zajistit funkčnost nezávislých orgánů v letecké dopravě a další.“

„Máte informace z ministerstva zahraničních věcí o aktuálních výsledcích jednání o kapitole ‚Dopravní politika‘?“

„Samozřejmě s ministerstvem zahraničních věcí a s Delegací pro jednání o dohodě o přistoupení ČR k EU úzce spolupracujeme. Provedli jsme řadu pokusů sjednat s členskými zeměmi EU předběžné dohody o budoucím režimu provozování vnitrostátní silniční nákladní dopravy na území jednotlivých členských států – kabotáže. Dohod ani předběžných příslibů se nepodařilo dosáhnout, i když byly získány přísliby jednat o věci v blízké budoucnosti. Ani jednání o uplatnění principu ‚set aside‘, tedy předběžně uzavřít jednání ke kapitole 9 ‚Dopravní politika‘ s ponecháním problematiky kabotáže na pozdější dobu, nepřináší úspěch.

Za tím účelem právě česká vláda na začátku prosince rozhodla o změně jednacího mandátu s cílem kapitolu předběžně uzavřít nejpozději u příležitosti kodaňského zasedání Evropské rady, které proběhlo minulý týden. Jistě uznáte, že intenzita jednání je značná a samozřejmě s naší účastí, vždyť se jedná o dopravě.“

O vhodném termínu pro privatizaci ČSA ještě povedeme diskusi, nicméně současná situace v letectví pro ni nevytváří dobré podmínky

„Podle nedávného vyjádření prezidenta ČSA Miroslava Kůly by se vzhledem k situaci v odvětví měla privatizace leteckého dopravce posunout až na začátek roku 2004 nebo ještě dál. Jaké je stanovisko MDS?“

„O vhodném termínu pro privatizaci ČSA ještě povedeme diskusi, nicméně současná situace v letectví především v důsledku loňských teroristických útoků na USA pro ni nevytváří dobré podmínky. Došlo k vše-obecnému poklesu rozvoje v letectví, zmrazení finančních transakcí i kapitálových vstupů. Orientace výdajů směřuje především k preventivním opatřením v oblasti bezpečnosti cestujících a ke znovuzískání cestujících po obrovském odklonu od letecké dopravy. Celková stagnace a pokles na kapitálových trzích napovídá, že v současné době je lepší s privatizací posečkat, neboť by nebylo docíleno příslušného výnosu pro hlavní akcionáře. Hlavní akcionáři shodně věří ve zhodnocení svého kapitálového podílu a nejsou nakloněni privatizaci za každou cenu. Na paměti mají také prospěch ČSA z privatizace. A v tomto směru je MDS s hlavními akcionáři – Fondem národního majetku a Českou konsolidační agenturou – ve shodě.“

„V jakém stadiu se nachází privatizace státního podniku Česká správa letišť, respektive transformace ČSL na akciovou společnost? V jakém časovém horizontu by mohl být tento první krok dokončen?“

„Transformace ČSL je ve stadiu příprav na MDS. Pokud bude spuštěna, nebude tomu dříve než ve druhém pololetí příštího roku. Hlavní pozornost MDS v současné době věnuje výstavbě nového terminálu Sever II včetně finančního zajištění. Až po stabilizaci této záležitosti přistoupíme k transformačnímu procesu.“

Pokud bude privatizace ČSL spuštěna, nebude tomu dříve než ve druhém pololetí příštího roku

„Byl již aktualizován dokument ‚Dopravní politika České republiky‘? Byly do něj zahrnuty požadavky loňské Bílé knihy Evropské komise o dopravní politice? Pokud ne, kdy předpokládáte, že by se tak mohlo stát?“

„Dokument ‚Dopravní politika České republiky‘ nebyl dosud aktualizován. Z hlediska dopravní politiky bude teď nejdříve velmi důležité schválení dokumentů o sektorovém operačním programu doprava a strategickém dokumentu pro vy-užití kohezního fondu v programovém cyklu 2004 až 2006. Opatření uvedená v Bílé knize vyžadují pečlivou analýzu a řadu jednání i kompromisů, které zatím nebylo možné uskutečnit. Vzhledem k situaci po povodních a ve vztahu k novým návrhům Svazu průmyslu a dopravy k hospodářské politice a promítání Bílé knihy EU o dopravní politice do jednotlivých opatření bude nová aktualizace dopravní politiky ve vazbě na makroekonomické schéma předložena až v druhé polovině příštího roku tak, aby bylo možné dohodnout některá sporná témata týkající se zejména daňových, finančních a poplatkových problémů v dopravě ve smyslu plnění povinností v dopravě již z pozice členské země Evropské unie. Kromě toho je nutné dokument posoudit podle tzv. strategické EIA (posouzení vlivu na životní prostředí), což také určitou dobu trvá.“ (mna)

spinner