4. října 2007
Všechny čtyři velké polské námořní přístavy letos hlásí rekordní objem překladu. Jen v prvních čtyřech měsících roku objem překladu v Gdaňsku, Gdyni, Svinoústí a Štětíně vzrostl o 15 až 20 procent. Do konce roku experti očekávají nárůst o 60 procent na přibližně 1,5 milionu TEU, a v příštím roce již dokonce zdvojnásobení objemu překladu na tři miliony TEU.
Dramatický nárůst ovšem naplno odhaluje největší slabinu všech polských přístavů – jejich nedostatečné spojení s vnitrozemím. Je stále zjevnější, že aby Polsko mohlo dále zvyšovat svůj význam v ostré konkurenci v baltském regionu, bude muset investovat enormní částky do výstavby nové dopravní infrastruktury.
Potenciálních investorů do vlastních přístavních služeb již přitom země registruje dost. Do překladu kontejnerů, který je bezkonkurenčně nejdynamičtěji se rozvíjející oblastí přístavních aktivit, proudí značné investice ve všech polských přístavech. Podobný boom zažívají i jiná místa v Evropě, polské přístavy se však odlišují mimořádně výrazným zvýšením kvality nabízených služeb ve srovnání s dobou minulou. Ve většině parametrů snesou dnes srovnání se západními konkurenty. Průměrná doba odbavení nákladního vozidla (od vjezdu do brány po výjezd) se v prvních čtyřech měsících pohybovala kolem 37 minut.
Projekty výstavby kontejnerového přístavu v Gdyni a hlubokovodního kontejnerového terminálu v Gdaňsku (DCT) jsou již téměř u konce, náklady na oba dohromady se vyšplhaly na 53 milionů €. Gdyňský kontejnerový terminál již v dubnu objednal tři portálové jeřáby, aby mohl zajistit hladké odbavení rostoucího počtu kontejnerů.
„Abychom dokázali splnit všechny náročné požadavky trhu, realizujeme nyní největší investiční program v naší 85leté historii – celkem za 510 milionů PLN,“ uvedl předseda představenstva přístavní správy Gdyně Przemyslaw Machlewics. Projekt zahrnuje vedle výstavby kontejnerového přístavu také vybudování terminálu pro osobní dopravu, prohloubení plavební dráhy, výstavbu terminálu Ro/Ro, modernizaci nábřežní infrastruktury a výstavbu logistického centra.
Gdaňsk se má proměnit z typického přístavu na hromadné zboží na univerzální přístav se širokou paletou služeb. Podobně jako Gdyně však bude usilovat o získání předního postavení mezi kontejnerovými přístavy v jižním Baltu.
Také ve Štětíně se dokončuje nový kontejnerový terminál. Zařízení s roční překladovou kapacitou 80 tisíc TEU by mělo začít sloužit již letos. Vedle něj budou ve Štětíně a Svinoústí realizovány ještě projekty za 80 milionů €.
Při promyšlených investicích se podle expertů i polské přístavy dočkají velkých plavidel, která zatím najíždějí spíše Rotterdam, Hamburk nebo Antverpy.
Rychlostní silnice za 680 milionů €
Odvrácenou stranou rozvoje přístavního hospodářství je stále pokulhávající spojení přístavů s vnitrozemím. Pro jeho zlepšení bude nutné realizovat celý komplex infrastrukturních projektů. Jedním z nejnákladnějších bude výstavba rychlostní silnice Kwiatkowski, která spojí kontejnerové přístavy s obchvatem trojměstí Gdaňsk-Sopoty-Gdyně. Vyžádá si investice ve výši 680 milionů €.
Podobné problémy se spojením jako Gdaňsk a Gdyně má i Štětín. Železniční připojení je poměrně kvalitní, ale nabídka spojů je nedostatečná. n