5. března 2010
Kolem kombinované dopravy panuje na českém trhu stále mnoho mýtů. Jedním z nich je, že přeprava nákladu po železnici bere práci silničním dopravcům. To však zcela jistě neplatí pro přepravu návěsů a nástaveb po železnici, kterou na českém trhu nabízí společnost Bohemiakombi. Její jednatel Vladimír Fišer službu chápe naopak jako pomoc silničním dopravcům.
Při zavádění jakékoli novinky je důležité držet se zásady, že se v žádném případě nesmí negativním způsobem odrazit na kvalitě služby ani na výši ceny pro konečného zákazníka. Naopak musí přinést nějakou přidanou hodnotu, která donutí dopravce a přepravce změnit jejich dosavadní návyky. Společnosti Bohemiakombi trvalo čtyři roky, než se jí konečně po-dařilo prorazit a v masovějším měřítku přesvědčit české silniční dopravce o životaschopnosti a výhodnosti nového produktu. Výsledek však stojí za to: zatímco většina operátorů kombinované dopravy si loni stěžovala na výrazný pokles, Bohemiakombi zaznamenala ve druhém pololetí loňského roku dokonce výrazný nárůst poptávky.
„Druhé pololetí krizového roku 2009 bylo pro nás vůbec výkonově nejsilnějším obdobím od začátku provozování vlaků Bohemia Express,“ řekl Vladimír Fišer. Nárůst zájmu o tuto službu si vysvětluje tím, že v době krize silniční dopravci hledají cesty, jak ušetřit náklady a jak přepravit co největší objem zboží s co nejnižšími náklady. „A kombinace silnice se železnicí určitě cestou k nižším nákladům je,“ dodal.
Dopravcům pomohla státní dotace
V letošním roce očekává společnost Bohemiakombi další nárůst zájmu o své služby, a to především ze strany českých zákazníků, protože ministerstvo dopravy konečně po čtyřech letech vyhlásilo jednorázovou dotaci pro silniční dopravce na nové přepravní jednotky, které by vyhovovaly právě možnosti přepravy po železnici. „První čeští dopravci si mohli novou techniku pořídit teprve v závěru roku 2009. Očekáváme, že se to projeví pozitivně ve formě dalšího nárůstu. Počítáme s tím, že letos překonáme loňská čísla,“ uvedl Vladimír Fišer.
Právě nutnost investic do nových návěsů či přepravních tanků stála podle jeho slov také za dosud malým zájmem českých dopravců o přepravu návěsů po železnici. „Čeští dopravci jsou poměrně konzervativní a čekali pár let na to, zda nový produkt ukáže svou životaschopnost a zda neskončí jako systém Ro-La,“ řekl dále jednatel společnosti Bohemiakombi.
Pro exportéry se prakticky nic nemění
Když zákazník využije k přepravě svého zboží kombinovanou dopravu, vlastně se pro něj nic zásadního nemění. Nadále jedná o ceně a podmínkách se svým silničním dopravcem, nadále nakládá své zboží do kamionu, tedy do návěsu nebo výměnných nástaveb, a ze stejného kamionu ho také vykládá v cíli cesty. Vše potřebné pro to, aby se rozhodující úsek přepravní cesty neodehrával po dálnicích, nýbrž po železnici, zařídí silniční dopravce se svými partnery. Současně ovšem může ocenit, že je zboží po celou dobu bezpečně uloženo v jedné přepravní jednotce. A nesporně největší výhodou je pro něj skutečnost, že má v krizové situaci v zásobě alternativní způsob přepravy. Pokud je problém na silnici, může využít železnici a opačně. Navíc exportéři využívají ekologicky šetrnějšího způsobu kombinované dopravy v kombinaci se železnicí, čehož mohou marketingově využít a tím získat další výhodu před konkurencí.
Silniční dopravce ušetří
Rostoucí sazby mýtného, růst cen paliv, přetížená silniční infrastruktura, nedostatek kvalifikovaných řidičů, tlak zákazníků a veřejnosti na ekologicky šetrnější dopravu. To jsou hlavní důvody, které nutí silniční dopravce přemýšlet o tom, jestli cesta, po které vozí zboží, je ta správná. S kombinovanou dopravou většinu z uvedených problémů minimalizují, a navíc získají stabilnější cenové prostředí, záruku pravidelnosti a bezpečnosti. Nepodstatná není ani skutečnost, že ji veřejnost na rozdíl od kamionů vnímá pozitivně.
Dopravce si může při plánování dopravy rozdělit řidiče do dvou skupin – jedna mu bude rozvážet zboží v rámci České republiky a druhá jezdit v zahraničí. Čas, který by řidič musel strávit odpočinkem, stráví přepravované zboží ve vlaku a ušetří tak dopravci další peníze. Někteří zákazníci Bohemiakombi využívají pro svoz a rozvoz zboží v zahraničí partnerské firmy, někteří to řeší vlastními silami.
Počet spojů by se měl rozšířit
Bohemiakombi momentálně provozuje dvě linky mezi Lovosicemi a Duisburgem, respektive Hamburkem. Na každou z nich vypravuje tři páry vlaků týdně. Vytížení vlaků se mění v průběhu roku. Pokud jde o obsazenost vlaků v exportním a importním směru, neliší se počtem přepravených jednotek, ale spíše jejich hmotností. Ve směru z Německa se přepravují většinou naložené přepravní jednotky, v opačném směru zatím ještě převažují prázdné jednotky. Nejčastěji se přepravují suroviny pro chemický průmysl v importním směru, jinak je škála přepraveného zboží poměrně široká, v poslední době se nejvíce rozvíjejí přepravy v návěsech s pestrou paletou nejrůznějšího zboží. Objevují se i přepravy stavebních materiálů a chemických výrobků exportním směrem.
Cílem Bohemiakombi je podle Vladimíra Fišera zvýšit frekvenci jízdy vlaků na každý pracovní den, k jeho splnění však povede ještě dlouhá cesta.
Nakládat se může stále pouze v Lovosicích
Jediným místem, kde lze nakládat návěsy na vlak, respektive zpět na tahač, jsou stále Lovosice. Aktuálně je v jednání možnost překládky návěsů také na severní Moravě. Pro přepravy návěsů ve větších počtech bude však nutné provést stavební úpravy na některých tratích. „Není to ale pro nás nepřekonatelný problém, mnohem větším problémem bylo to, že silniční dopravci v Čechách neměli vhodná vozidla na to, aby mohli využívat našich služeb,“ řekl Vladimír Fišer. To loňská dotace zčásti napomohla vyřešit.
Vladimír Fišer připomíná i další makroekonomickou výhodu kombinované dopravy. Ropu na výrobu nafty do silničních vozidel totiž musíme dovážet ze zahraničí, elektřinu pro provoz elektrických lokomotiv, které tahají vlaky kombinované dopravy, umíme vyrobit doma z domácích surovin, dnes už dokonce i z energeticky obnovitelných zdrojů. „Pokud aktuálně ročně přepravujeme ložné jednotky ze zhruba 15 až 20 tisíc kamionů po železnici, jednak šet-říme naftu a jednak umožňujeme využití domácích energetických zdrojů,“ řekl Vladimír Fišer. V zájmu státu by tedy měla být jednoznačná podpora převádění přepravy ze silnice na železnici.
Tomáš Johánek