České podniky se zatím do Marca Pola nezapojily

Program Marco Polo

S počátkem sedmiletého rozpočtového období Evropského společenství pro léta 2007 až 2013 začal platit program Marco Polo II, který navazuje na předchozí Marco Polo I. Nejen to, ale třeba i skutečnost, že jej v České republice zatím vůbec nikdo nevyužil, je vhodnou příležitostí k jeho připomenutí. Hlavním cílem programu Evropského společenství s názvem Marco Polo je pomoci omezit negativní dopady stále rostoucí silniční nákladní dopravy převodem části jejích objemů na železnici, vnitrozemské vodní cesty a námořní pobřežní plavbu. Program je zaměřen na podporu klíčových politických nařízení v hlavních rysech naznačených v Bílé knize Evropská dopravní politika pro rok 2010: čas rozhodnout, kterou v září roku 2001 vydala Evropská komise. Je konkrétním nástrojem dopravní politiky k tomu, aby byl ve státech Evropské unie v roce 2010 zachován stejný podíl silniční dopravy na celkové nákladní přepravě jako v roce 1998. Na základě předpokládaného vývoje by toho mělo být dosaženo každoročním přesunem kolem 12 miliard tkm přepravního výkonu ze silniční dopravy na jiné druhy dopravy šetrnější k životnímu prostředí. Konkrétně se jedná o kombinace přeprav železnice-silnice nebo voda-silnice (s použitím vnitrozemské nebo námořní pobřežní plavby), v nichž je silnice použita na co nejkratší vzdálenost. Marco Polo je v podstatě přímým nástupcem programu PACT, který se realizoval v letech 1997 až 2001, na rozdíl od něj je však rozšířen i mimo oblast kombinované dopravy. Původně byl program Marco Polo plánován na období 2003 až 2010, později však Evropská komise rozhodla, že programy podpory musí odpovídat sedmiletému rozpočtovému období Evropského společenství. Jeho platnost byla proto zkrácena, nyní však pokračuje navazujícím programem Marco Polo II pro období 2007 až 2013 (viz Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1692/2008). Pro čtyřleté období 2003 až 2006 byla na program určena částka 75 milionů €, tedy v průměru 19 milionů € ročně (původní návrh byl vyšší – 115 milionů €). Kromě 25 členských států EU se k němu formou plné spolupráce připojila i většina států Evropského sdružení volného obchodu, a to Island, Lichtenštejnsko, Norsko a v loňském roce na základě zvláštní dohody i Rumunsko. Snížení externalit Kritéria převodu přepravních výkonů mají jasně definovanou podobu. Evropská komise očekává, že každé euro přidělené v rámci programu vytvoří šest € v oblasti životního prostředí, tedy v podobě snížení externích nákladů. Tento přínos je určen prostým rozdílem externalit původní přepravní trasy po silnici a nové přepravní trasy podle projektu (po železnici, vnitrozemských vodních cestách a po moři). Vyvolané externality jsou vypočítány vynásobením přepravního výkonu a jednotkových externích nákladů na čistý tkm. Jsou stanoveny následovně: silniční doprava 0,035 €/tkm, železniční doprava 0,015 €/tkm, vnitrozemská vodní doprava 0,010 €/tkm, námořní pobřežní plavba 0,009 €/tkm. Stručná definice externích nákladů a související komentář ve Výzvě 2006 zní: „Specifické externí náklady jsou náklady spojené s hlukem, znečištěním a klimatem, a také s dopravními nehodami, dopravní infrastrukturou a kongescemi tak, jak jsou pojednávány v dodatku II vysvětlovacího memoranda k původnímu návrhu Komise na Program Marco Polo COM(2002)54 ze dne 4. února 2002 na stránkách 31 – 33 anglické verze. Na žádost podniků, sdružení podnikatelů a ministerstev byly tyto původní hodnoty upraveny již ve výzvě z roku 2004 a v této výzvě byly pouze zopakovány. Výše uvedené hodnoty vycházejí z interní studie Evropského společenství, která se opírá především o externí výzkumné projekty UNITE a REALIZE, s některými dalšími vstupy od sdružení dopravců. Jsou odrazem kompromisu do doby, než bude dokončena nová rozsáhlá externí studie v gesci Generálního ředitelství pro životní prostředí.“ Původní hodnoty byly značně odlišné. Ve Výzvě 2003 to bylo 0,024 €/tkm (silniční doprava), 0,012 €/tkm (železniční doprava), 0,005 €/tkm (vnitrozemská vodní doprava) a 0,004 €/tkm (námořní pobřežní plavba). Při takto příznivých hodnotách pro vodní dopravu je celkem pochopitelné, že úspěšné projekty při použití námořní pobřežní plavby tvořily nemalý podíl. České žádosti neuspěly Zatím poslední uzavřenou výzvou je Výzva 2005. V první polovině října loňského roku byl definitivně schválen seznam akcí, které byly vybrány pro udělení finanční podpory. Akce musely být zahájeny mezi 1. lednem 2005 a 31. prosincem 2006. Do konce loňského roku měly být rovněž podepsány příslušné smlouvy s konkrétními příjemci podpory. Celkem bylo doručeno 63 žádostí, z toho pět bylo neúplných nebo nepřijatelných. Mezi žádostmi byly také dvě (s akronymy ETS-Elbe a POCESST), v nichž vedoucím partnerem byly české subjekty. V obou případech se jednalo o využití vodní dopravy a ani jedna z nich nebyla úspěšná. Přestože se proti minulé výzvě počet participujících států zvýšil, počet žádostí se prakticky nezměnil (63/62), a oproti Výzvě 2003 se dokonce výrazně snížil (63/92). Zvýšil se však počet žádostí v kategorii akcí zprostředkujících (katalytických) a všeobecně vzdělávacích. Pro podporu bylo vybráno pouze sedmnáct akcí, tedy 27 procent, a nebyla vybrána žádná rezervní akce. Další akce nebyly vybrány, protože ve většině případů nesplňovaly minimální hranici bodů u kriteria „důvěryhodnost a životaschopnost akce“. První zkušenosti Zatím je možné předběžně shrnout, že více problémů mají velké projekty. Ukazuje se, že plánovaný převod přepravního výkonu je u většiny žádostí značně nadnesený. Nutno také dodat, že záměr Evropské komise i některých členských států zvýšit v Programu Marco Polo II dolní hranici podpory (například u akcí k převodu na jiný druh dopravy to je 250 milionů tkm za 36 měsíců) byl zcela chybný a ukázalo se, že připomínky nezvyšovat, nebo dokonce snížit dolní hranici podpory byly správné. Počet akcí týkající se přímo kombinované dopravy je zatím poměrně malý. Souhrnnou zprávu o Programu Marco Polo I předloží Evropská komise koncem letošního roku. Jednou z příčin neúspěchu mnoha akcí je zřejmě výše poskytované podpory 1 € / 500 tkm, která je považována za nízkou a u Programu Marco Polo II (v období do roku 2013) její podíl na celkových nákladech vlivem stálé inflace reálně ještě klesne. Podle Evropské komise však nelze tuto částku zvyšovat, neboť je stanovena v nařízení Marco Polo II. Výzva 2007 se bude již týkat Programu Marco Polo II, a bude proto poněkud odlišná od předchozích výzev programu Marco Polo I. Návrh výzvy je již připraven. Základní text výzvy bude používán v celém období platnosti programu s tím, že výzva se na základě zkušeností a výsledků bude dále upřesňovat. Informace o programu Marco Polo jsou zveřejněny (v angličtině) na webových stránkách http://ec.europa.eu/…index_en.htm Nařízení č. 1692/2006 (v češtině) je k dispozici na webových stránkách ministerstva dopravy: www.mdcr.cz/…+Marco+Polo/, kde bude po oficiálním zveřejnění Evropskou komisí umístěno také znění Výzvy pro podání žádostí pro rok 2007.

Ing. Ivan Novák, CSc., zástupce Programu Marco Polo pro ČR při MD ČR

Ing. Petr Kadeřávek, vedoucí redaktor Železničního magazínu

spinner