​Ralf-Charley Schultze (UIRR): Zlepšení podmínek přispívá k růstu kombinované dopravy

​Ralf-Charley Schultze (UIRR): Zlepšení podmínek přispívá k růstu kombinované dopravy

14.2. - Zlepšení podmínek, jako je obnovení provozu v Gotthardském základním tunelu a obnova povodněmi poškozených železničních tratí ve Valencii, jakož i absence odborových akcí, umožnily normalizaci intermodální nákladní železniční dopravy, která ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 přinesla nárůst přepravních výkonů kombinované dopravy o 2,85 %. Uvedl to Ralf-Charley Schultze - generální ředitel Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR).

Navzdory velmi očekávanému obnovení provozu v údolí Maurienne, které bylo přislíbeno na březen, velkému počtu pracovišť na železniční infrastruktuře spolu s pomalým výrobním výkonem evropské ekonomiky zůstává podle něj index sentimentu UIRR kombinované dopravy pro příštích 12 měsíců beze změny na „neutrální“ úrovni.

Intermodální nákladní doprava a její potřeby byly loni v listopadu v Bruselu představeny novému Evropskému parlamentu se zvláštním zaměřením na členy dopravního výboru během týdenní výstavy s názvem „Kombinovaná doprava přináší výsledky“. Tato výstava byla zároveň zahajovací akcí kampaně Kombinovaná doprava pro Evropu (CT4EU), jejímž cílem je přiblížit kombinovanou dopravu tvůrcům politik a hospodářským subjektům v celé Evropě.

Vnější okolnosti, jako je válka na Ukrajině, krize a narušení globálních dodavatelských řetězců a výsledky voleb do Evropského parlamentu, kladly podle ředitele UIRR na hospodářské a politické činitele nové požadavky. „Konkurenceschopnost a odolnost se dostaly do centra pozornosti. Kombinovaná doprava prokázala svou schopnost těmto požadavkům důrazně vyhovět. Základem kombinované dopravy je energetická účinnost a efektivita infrastruktury, produktivita práce, prevence nehod, smrtelných úrazů a zranění, snížení přetížení silnic a také vynikající výsledky v oblasti životního prostředí a klimatu. Na těchto vlastnostech staví subjekty kombinované dopravy robustní řešení nákladní dopravy ´od dveří ke dveřím´,“ uvedl Ralf-Charley Schultze.

Kombinovaná doprava podle něj nesmí čekat na vývoj nových technologií nebo nákladné investice do infrastruktury pro alternativní paliva. Stávající dopravní infrastruktura je dostatečná k tomu, aby kombinovaná doprava mohla významně přispět k posílení konkurenceschopnosti a odolnosti Evropy. Dokončení probíhajících evropských legislativních iniciativ a správné zavedení stávajících právních předpisů nepochybně tento výkon dále posunou.

UIRR také zahájila druhou fázi kampaně CT4EU s širším cílem dosáhnout pochopení rozhodovacích orgánů, že více kombinované dopravy je odpovědí na jejich potřeby zvýšit konkurenceschopnost a odolnost jejich dodavatelských řetězců. Sdělení CT4EU jsou předávána na konferencích, workshopech, seminářích, veletrzích, webových seminářích a brzy také prostřednictvím pravidelného podcastu. Publikum v rámci bruselské bubliny i v členských státech se tak seznámí se schopnostmi a kapacitami kombinované dopravy. Byla podepsána nová memoranda o porozumění se sdruženími v členských státech, která zastupují zájmy kombinované dopravy a jsou do kampaně zapojena jako národní koordinátoři. „2025 začíná v Evropě pod vedením nového kolegia komisařů. Komisař pro udržitelnou dopravu Apostolos Tzitziskostas povede iniciativu, jejímž cílem je dokončit probíhající legislativní iniciativy a pomoci členským státům se správnou implementací evropského práva. Společenství UIRR oslaví v roce 2025 své 55. výročí a nedávno bylo posíleno o terminál Genk jako nového člena. Těšíme se, že budeme pokračovat v našem poslání podporovat věc kombinované dopravy,“ dodal Ralf-Charley Schultze.

(lan)

Ilustrační foto: UIRR

spinner