8. března 2014
RAlpin, provozovatel vlaků systému RoLa mezi Freiburgem a Novarou a mezi Basilejí a Luganem vypravil v roce 2013 téměř 5500 vlaků. Převedl tak ze silnice na železnici rekordní objem zásilek. Provozní optimalizace přispěla k tomu, že dokázal využít na téměř sto procent kapacitu vlaků omezených z infrastrukturních důvodů na 21 nízkoplošinových vagonů.
Již počátek loňského roku vypadal velmi slibně, rozhodně výsledky překonaly i optimistická očekávání vedení RAlpinu. V systému RoLa přepravil operátor 109 tisíc nákladních vozů. Z hlediska životního prostředí výkon představuje úsporu 30 tisíc tun emisí CO2. Navzdory neuspokojivým výsledkům zejména italské ekonomiky poptávka dále vzrostla. Velmi pozitivním faktem bylo, že provoz na tratích neomezily žádné zásadní uzavírky. Z technických a bezpečnostních důvodů je povolena maximální délka vlaků na 21 nízkých vagonů. Zákazníkům je díky tomu, že RAlpin má od roku 2012 vlastní dílny, které jsou schopny upravit nákladní vagony pro RoLa provoz, k dispozici dostatek pružně nasazovaných kapacit.
Švýcarsko má oproti zbytku Evropy ve využívání kombinované dopravy značný náskok. Ambiciózních cílů zejména při alpském tranzitu však stále není dosaženo, i když experti hovoří o velkém potenciálu. „Jsme přesvědčeni, že objem zboží přesunutého ze silnice na železnici může dále stoupat. Investice do infrastruktury i kolejového materiálu se rozhodně vyplatí,“ řekl předseda představenstva RAlpinu René Dancet. Rok 2013 ukázal, že trh nákladní dopravy má dostatek vůle pokračovat v přesunu ze silnice na železnici. Velké naděje jsou vkládány do otevření Svatogotthardského tunelu v roce 2016 a otevření tunelu Ceneri a zprovoznění koridoru s průjezdní výškou čtyři metry v následujících letech. Pokud bude možné nasadit vlaky o maximální povolené hmotnosti 2000 tun, délce až 750 metrů a výšce čtyři metry, bude vyřešena hlavní infrastrukturní překážka.
(tj)