19. dubna 2014
Společnost RAlpin přepravila 28. února letošního roku po železnici v systému Ro-La miliontý nákladní automobil přes Švýcarsko. RAlpin zahájil tyto přepravy v roce 2001. Za více než třináct let existence ušetřil přes 300 tisíc tun emisí CO2, které by vyprodukovaly kamiony jedoucí po švýcarských silnicích skrz Alpy.
Švýcaři také nebyli vystaveni intenzivní silniční dopravě: milion nákladních vozidel by na silnici vytvořil kolonu dlouhou 20 tisíc kilometrů, což je zhruba patnáctinásobek vzdálenosti mezi severoněmeckým Hamburkem a Římem. „Milion vozů je pozoruhodný výkon, na který jsme hrdi,“ řekl předseda představenstva RAlpinu René Dancet. Ačkoli se potenciál přesunu toku zboží ze silnice na železnici stále nedaří úspěšně naplňovat a stále přetrvává řada kritických hlasů proti systému Ro-La, má působení RAlpinu jednoznačně pozitivní efekt. Téměř deset procent veškerého silničního nákladního tranzitu přes Švýcarsko připadá právě na Ro-La. „U nás to není teorie, ale praxe. Každý den vypravíme vlaky s více než 400 nákladními auty. Realizujeme tak celospolečenský úkol zajistit lepší životní prostředí při nárůstu obchodní výměny,“ dodal René Dancet.
Zájem o přepravu po železnici každoročně roste
V prvních letech působení přepravil RAlpin ročně 45 až 65 tisíc zásilek. Nabídka v roce 2001 zahrnovala pouze pět párů vlaků denně. Do roku 2005 se podařilo zvýšit frekvenci na deset párů vlaků denně. Od roku 2005 stoupl objem přepravy na 80 tisíc vozů ročně. V roce 2009, v podmínkách naplno se projevující krize, byla překročena hranice 90 tisíc zásilek ročně. Od roku 2011 nabízí RAlpin vedle trasy Freiburg im Breisgau – Novara (přes osu Lötsch-berg/Simplon) také spojení Basilej – Lugano (přes Sv. Gotthard). Roční objem přepravy překonal hranici sto tisíc zásilek. Rok 2013 byl ve znamení rekordního výsledku. RAlpin přepravil po železnici 109 tisíc nákladních vozidel. Dobrou zprávou pro RAlpin je také referendum z 9. února 2014, ve kterém Švýcaři odsouhlasili podporu pro financování a další výstavbu železniční infrastruktury. Je to jednoznačné ANO pro železnici, které dává jistotu plánování do budoucna a rozvoj nových aktivit na poli Ro-La.
(tj)