10. března 2011
Obor kombinované dopravy loni zažil poměrně dobrý rok. I když čísla dokumentující jeho rozvoj budou k dispozici až za pár týdnů, obecně se očekává poměrně slušný meziroční nárůst objemu přepraveného zboží. Podle ředitele odboru drah, železniční a kombinované dopravy ministerstva dopravy Jindřicha Kušníra lze letos očekávat další růst výkonů kombinované dopravy.
„I když na definitivní čísla o vývoji kombinované dopravy v loňském roce je ještě brzy, chtěl bych se zeptat, jak se podle dostupných informací loni dařilo operátorům kombinované dopravy.“
„Objemy přeprav v rámci kombinované dopravy za rok 2010 budou známy nejdříve v dubnu, protože termín pro předložení statistických hlášení o kombinované dopravě po železnici v rámci Programu statistických zjišťování za rok 2010 je až 31. března. V současné době přicházejí na ministerstvo dopravy první statistická hlášení, ze kterých však nelze vyvozovat konečné výsledky. U železničních přeprav v rámci kombinované dopravy lze předpokládat, že se jejich objem proti roku 2009 zvýšil. Konečné loňské výsledky však poskytneme ke zveřejnění až v druhém čtvrtletí.“
„Jaký očekáváte vývoj kombinované dopravy v letošním roce? Co by měl stát udělat a co dělá pro větší podporu přepravy zboží po železnici?“
„Objemy přeprav v rámci kombinované dopravy jsou ve velké míře závislé na mezinárodním obchodu a jeho vývoj je v současné době pozitivní. Proto předpokládám i pozitivní vývoj kombinované dopravy. Za reálný letos považuji nárůst okolo 20 procent oproti objemu přepravy v roce 2009. Pokud se týká technické základny kombinované dopravy a rozšíření spojů kombinované dopravy (zejména ucelených vlaků), tato problematika je zcela v rukou majitelů a provozovatelů překladišť a operátorů kombinované dopravy.
Jedním z nástrojů zvýšení konkurenceschopnosti železnice je provedené snížení ceny za použití železniční dopravní cesty. Toto opatření v kombinaci se zvýšením sazeb mýtného pro silniční dopravu by mohlo významným způsobem přispět k přesunu části objemů přeprav ze silnice na železnici.“
„Jaký byl zájem mezi operátory o program podpory kombinované dopravy? Na jakou podporu se mohou těšit letos?“
„Program podpory kombinované dopravy byl vypsán pro období 2006 až 2010. V roce 2010 bohužel nebyly k dispozici žádné finanční prostředky. Vlastníci překladišť a tím i železničních vleček do těchto překladišť mohou v roce 2011 využít dotace v rámci Programu podpora revitalizace železničních vleček. V prosinci roku 2009 vláda projednala materiál o podpoře logistiky z veřejných zdrojů, který uvažuje rovněž o podpoře kombinované dopravy. V současné době pracuje odbor strategie ministerstva dopravy na přípravě Programu podpory logistiky z veřejných zdrojů (jedná se o tzv. veřejnou podporu). Příprava a schvalovací postup každého programu veřejné podpory jsou velice náročné a časově zdlouhavé, nelze tedy předpokládat, že by byl program realizován ještě v letošním roce.“
„Jaký byl loni zájem a jaký bude osud programu na obnovení či výstavbu vleček? Domníváte se, že třeba zvýšení mýtného a snížení poplatků za dopravní cestu povedou k většímu využívání vleček?“
„Program podpory revitalizace železničních vleček je součástí oblasti podpory 6.1 Operačního programu Doprava. První výzva tohoto programu byla vyhlášena v roce 2008, druhá výzva byla vyhlášena 15. října 2010 s termínem pro podání žádostí 31. ledna 2011. Podle účasti na semináři pro žadatele loni 2. listopadu a podle množství konzultací se žadateli, případně dotazů žadatelů lze očekávat velký zájem a tím i větší počet podaných žádostí. Došlé žádosti registruje odbor fondů EU ministerstva dopravy, který zároveň provádí kontrolu úplnosti žádosti (kontrola I. stupně).
Za další stupně kontroly (II. až V. stupně) odpovídá náš odbor. Tyto kontroly se budou provádět, až když obdržíme registrované a úplné žádosti od odboru fondů EU. Pokud jde o druhou část otázky, problematika harmonizace poplatků za užití dopravní cesty a s tím související internalizace externích nákladů je velice složitá a nelze na ni odpovědět několika větami. Rámcové řešení je popsáno v materiálu Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje České republiky do roku 2025. Domnívám se, že vhodným řešením je zpoplatnění veškeré dopravní infrastruktury, jak je realizováno již několik let u železnice.“
„Někteří operátoři si stěžují na špatnou dostupnost podpory například z programu Marco Polo. Máte také takové informace a může ministerstvo dopravy udělat něco pro zjednodušení možnosti čerpat peníze z tohoto programu?“
„Program Marco Polo je program Evropské komise. V této souvislosti je tedy nutné zdůraz-nit, že proces přípravy a schvalování je v kompetenci především Evropské komise. Program Marco Polo II je stanoven nařízeními Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1692/2006 a č. 923/2009. Zjednodušení možnosti čerpání peněz z tohoto programu je možné pouze změnou příslušného nařízení. Nutno upozornit, že každý návrh na změnu, respektive úpravu, je důkladně projednáván v pracovní skupině Rady (za účasti národních zástupců) a vyžaduje souhlas většiny členských států EU, ale konečné znění závisí na projednání v rámci stanovených postupů spolurozhodování Evropským parlamentem a Radou. Při přípravě návrhu nařízení č. 923/2009 se právě na návrh národních zástupců států visegrádské čtyřky podařilo snížit minimální prahové hodnoty u jednotlivých akcí.“
„V čele odboru železniční dopravy ministerstva dopravy stojíte poměrně krátkou dobu. Jaké jsou vaše základní priority v segmentu kombinované dopravy?“
„Moje základní priority musí vycházet z mých kompetencí. Proto se v oblasti kombinované dopravy zaměřím především na hladký průběh vyhodnocení žádostí a poté úspěšnou realizaci schválených projektů v rámci realizace Programu podpora revitalizace železničních vleček a dále na přípravu programu podpory kombinované dopravy při přípravě dalšího operačního programu na období let 2014 až 2020.“
Tomáš Johánek