Ruská federace

RŽD vynaloží 36 miliard € na nové nákladní vozy

Rusko hodlá v letech 2008 až 2030 do nákupu 996 tisíc moderních nákladních vagonů investovat více než 1,3 bilionu RUB (36 miliard €). Pořízení téměř milionu vagonů je součástí strategie rozvoje železniční dopravy, kterou letos přijala ruská vláda.

Do roku 2015 by měl projít rozsáhlou modernizací i lokomotivní park. Kabinet Vladimíra Putina ambiciózním programem reaguje na nedostatek kolejového materiálu.

Park kolejových vozidel ruských státních drah RŽD je ve špatném stavu, průměrné stáří nákladních vagonů pro dálkové tratě přesahuje 18 let, v provozu jsou většinou až 28 let. U otevřených nákladních vagonů udávají RŽD průměrné stáří 16 let a délku provozu 22 let.

Situace se výrazně zhoršila po rozsáhlé privatizaci vagonového parku RŽD, železniční experti současný stav často označují za kapacitní krizi. Speditéři a zasilatelé z řad průmyslových podniků musejí kvůli potížím na železnici stanovovat přepravní priority, některé kontrakty s RŽD ruší a volí raději jiné druhy dopravy.

Rejdaři i provozovatelé přístavních terminálů mají obavy o kontinuitu přeprav námořního zboží, průmyslové podniky považují současný stav na železnici za ohrožení odbytu své produkce. Současný stav nepřispívá ani k růstu výměny zboží mezi Ruskem, centrální Asií a západní Evropou. Výrobní kapacity ruských vagonek poptávce trhu zdaleka nestačí.

Kořeny v devadesátých letech

Kapacitní potíže RŽD mají kořeny v krizi ruské ekonomiky na počátku devadesátých let, kdy dráhy přišly o podstatnou část státních investic a také obrovský objem zakázek.

V období 1991 až 2006 bylo tempo růstu železničních tarifů hluboko pod úrovní všeobecných cen. Během tohoto období vzrostly železniční tarify na 58násobek, zatímco v hutnictví na 165násobek, v petrochemickém průmyslu na 214násobek.

Ruská vláda vědomě brzdila růst tarifů kvůli zajištění sociálně-ekonomického rozvoje země, což silně omezovalo možnosti rozvoje drah. RŽD dlouhodobě trpěly podfinancováním. Omezujícím faktorem byla i zaostalost ruského železničního průmyslu, který teprve po roce 2000 v omezené míře dokázal dodávat i moderní a konkurenceschopnou techniku.

Nové zakázky pro železnici přinesl až nový hospodářský růst Ruska a podpořil tak nákup kolejového materiálu. Zatímco v roce 2000 koupily RŽD 1000 vagonů, loni jich bylo již 15 400. V prvním pololetí letošního roku nakoupily 7700 nákladních vagonů za 290 milionů €.

n

www.rzd.ru

spinner