22. června 2006
I po výjimečném obchodním roce 2004/2005, v němž se mu podařilo
zvýšit obrat o téměř 30 procent, pokračoval německý výrobce
přípojných vozidel a nástaveb Schmitz Cargobull také loni ve vzestupném
trendu. V obchodním roce 2005/2006 zvýšil obrat o více než deset procent
na více než 1,3 miliardy € a navzdory výraznému nárůstu cen surovin,
jako jsou ocel, zinek, guma či hliník, udržel zisk před zdaněním na
úrovni předcházejícího období. Na přelomu května a června to na
tiskové konferenci ve výrobním závodě podniku v durynském městě Gotha
uvedl předseda správní rady Schmitz Cargobull Bernd Hoffmann. „Díky dobré
komunikaci se zákazníky může Schmitz Cargobull anticipovat jejich potřeby a
rozvíjet a dodávat na trh vhodná řešení,“ uvedl Bernd Hoffmann. To je
podle něj také klíč k úspěchu značky na evropských trzích. Výrobce
dnes nabízí ucelenou škálu přípojné techniky určenou pro přepravu
nejrůznějších komodit – od klasických plachtových a skříňových
vozidel, chladírenských či sklápěcích návěsů až po nejrůznější
„speciály“ pro přepravu papíru, rolí plechu, nápojů, dodávek pro
automobilový průmysl nebo přepravu kontejnerů. K již osvědčeným
zlepšením německého výrobce patří například možnost úpravy výšky
střech (nově s jednodušší obsluhou), posuvná přepážka pro vytvoření
dvou prostor s odlišnou teplotou u chladírenských návěsů či tzv. double
decker pro přepravu palet ve dvou patrech. Jednou z posledních novinek
v jeho sortimentu je posuvný podvozek Sliding Bogie pro přepravu 20’ až
45’ kontejnerů, který umožňuje rovnoměrné rozložení tlaků na nápravy
a snazší vykládání kontejneru na rampu. V uzavřeném obchodním roce
Schmitz Cargobull vyrobil zhruba 36 tisíc vozidel, z toho přibližně
18 500 plachtových a 11 500 skříňových návěsů, na tři tisíce
sklápěcích návěsů a stejný počet kontejnerových podvozků a podvozků
pro výměnné nástavby. Při výrobě více než 95 procent z nich využil
technologii nýtování a galvanizace. Do roku 2010 by se roční výrobní
kapacita jeho devíti závodů (pěti v Německu, dvou ve Velké Británii a po
jednom v Litvě a Španělsku) měla zvýšit na 80 tisíc vozidel, což by
jeho obrat pomohlo zvednout nad hranici dvou miliard €. Nejvýznamnější
položku v hospodaření firmy bude i v budoucnu představovat export, který
již nyní tvoří téměř 70 procent její produkce. Podle Bernda Hoffmanna
výrobce očekává další výrazné zvýšení prodeje zejména na trzích ve
Španělsku, Francii a Itálii. Na zvyšování poptávky společnost reaguje
také rozšiřováním své sítě Schmitz Cargobull Centre: Do konce roku
2007 by se jejich počet měl zvýšit ze stávajících 38 na čtyřicet.
Vedle nich se výrobce spoléhá také na téměř 700 autorizovaných
servisních partnerů na celém území Evropy od Gibraltaru až po Ural.
Schmitz Cargobull dopravcům nabízí i financování nové techniky, a to
prostřednictvím společnosti Cargobull Finance, kterou založil v roce
2000 s firmou De Lage Landen. Dosud zajistila financování více než
20 tisíc vozidel v hodnotě přes 500 milionů €. Do roku 2010 by se
jejich počet měl zvýšit na 35 tisíc v celkové hodnotě 1,1 miliardy
€. Telematika na postupu Své přední postavení v oboru výroby přípojné
techniky dokazuje Schmitz Cargobull také v oblasti telematiky. Již více než
1500 vozidel vybavil vlastním systémem, který je nezávislý na tažném
vozidle a umožňuje neustálý monitoring návěsu a dokumentaci získaných
dat. Originální nápravy Schmitz Cargobull: poptávka se zvyšuje Úroveň
know-how společnosti dokládá také její vlastní náprava pro návěsy,
kterou Schmitz Cargobull poprvé představil v roce 2004. Náprava díky
originální konstrukci snižuje opotřebení pneumatik i brzd a
provozovatelům návěsu dává jistotu, že veškeré případné opravy
vozidla v krátké době zajistí jeden servis. Do nové linky na její výrobu
Schmitz Cargobull investoval jeden milion €. Zájem o nové nápravy je tak
vysoký, že její současná výrobní kapacita 20 tisíc náprav ročně je
plně vytížena. Ferroplast zjednodušuje opravy Dalším originálním
komponentem, který Schmitz Cargobull používá především pro výrobu
chladírenských návěsů, jsou panely z kompozitního materiálu ferroplast.
Materiál skříním propůjčuje dobrou tepelnou izolaci a prachotěsnost,
dlouhou životnost a v případě poškození jej lze snadno a rychle opravit,
při menších poškozeních dokonce i mimo servisní halu. Kvalitu
ferroplastových panelů potvrdil v prvním pololetí letošního roku i test
německé technické inspekce TÜV. Servisní smlouvy Tzv. servisní smlouvy,
díky nimž mohou mít dopravci náklady na provoz techniky dlouhodobě pod
kontrolou a jež jsou běžné při nákupu motorových vozidel, nabízí ke
svým přípojným vozidlům také Schmitz Cargobull. Zájem o tuto službu
po-dle Bernda Hoffmanna se rovněž neustále zvyšuje: Zatímco ve finančním
roce 2005/2006 výrobce tzv. plné servisní smlouvy uzavřel pro více než
5700 přípojných vozidel, do roku 2008 jejich počet v Evropě odhaduje na
více než 10 tisíc. Prodej použitých vozidel Nárůst prodeje v obchodním
roce 2005/2006 vykázala také divize pro prodej použitých vozidel, tzv.
Cargobull Trailer Store. Její odbyt se zvýšil z 3488 na 5161 vozidel při
nárůstu obratu z 47,8 na 70 milionů €. Prodej zprostředkovává
23 středisek dislokovaných po celé Evropě od Portugalska po Rusko.
Výrobní závod Gotha Závod na výrobu sklápěcích návěsů a podvozků pro
výměnné nástavby a přepravu kontejnerů v durynském městě Gotha je
v současnosti jedním ze tří hlavních výrobních závodů skupiny Schmitz
Cargobull. Její další dva výrobní pilíře tvoří závody ve vestfálském
Müsterlandu –v Altenberge (výroba plachtových návěsů) a ve Vredenu
(výroba skříňových návěsů). Oficiálně byl sice závod v Gotha (za
časů NDR dodavatel komponent pro výrobu osobních vozů Wartburg) plně
integrován do skupin Schmitz Cargobull až letos v dubnu, ale od roku 1997 do
něj Schmitz Cargobull investoval více než 24 milionů € a zvýšil stav
zaměstnanců z původních sto na 530. Roční produkce závodu Schmitz-Gotha
Fahrzeugwerke GmbH se zvýšila z 250 na 6900 vozidel; ve finančním roce
2005/2006 přispěl k celkovému obratu skupiny (1,3 miliardy €) částkou
158 milionů €. Od roku 2003 je v Gotha i tzv. centrální Cargobull
Trailer Centre, které zajišťuje funkci distributora pro všechny středo- a
východoevropské trhy.
(lan)