Svaz dopravy ČR

„Situace kombinované dopravy v České republice je vážná“

Na konci června se v Praze uskutečnilo další jednání Sekce kombinované dopravy Svazu dopravy ČR. Při plavbě po Vltavě členové sekce řešili mnohé palčivé problémy, které zejména operátory kombinované dopravy v posledním období trápí. Široká diskuse se rozvinula například na téma zpoplatnění silničních komunikací v okolních zemích a podobného záměru v České republice.

Účastníci se shodli na tom, že s ohledem na vstup země do Evropské unie k 1. květnu příštího roku by bylo nevyhovující, aby zpoplatnění silničních komunikací bylo v ČR zavedeno až za (očekávané) tři roky. Tak vzdálený termín by mimo jiné ohrozil i projekty na podporu rozvoje kombinované dopravy ze strany Evropské unie. Vstupem do EU se navíc paradoxně vytvoří mnohem příznivější podmínky pro rozvoj silniční dopravy na úkor železnice a kombinované dopravy (budou například odbourány dřívější prostoje kamiónů při čekání na hraniční odbavení).

Členové sekce konstatovali, že se v současné době v ČR nevytvářejí stejné podmínky pro vstup na infrastrukturu silniční a železniční dopravy. Subjekty podnikající v horších podmínkách na železnici hodlají vyčíslit takto vzniklé škody a žádat stát o jejich úhradu. Problémy kombinované dopravy jsou známy a definovány; do vyrovnání podmínek železnice se silnicí formou zavedení zpoplatnění silniční cesty bude nutné oblast kombinované dopravy vyrovnávat. Železnice bude do budoucna žít především z kombinované dopravy (a také z přeprav nebezpečných věcí), proto se o kombinovanou dopravu musí více zajímat i České dráhy a tento zájem odrazit nejen ve své obchodní a tarifní politice, ale také například i v organizační struktuře podniku, uvedli dále členové sekce.

Sekce poukázala i na skutečnost, že ačkoli vláda v červnu roku 1998 schválila materiál „Systémová podpora rozvoje kombinované dopravy v ČR pro období 1999 a 2000 s výhledem do roku 2005“ (usnesení vlády č. 414/98 ze 17. června roku 1998), od roku 2000 jej nenaplňuje.

Situace je vážná

Situace kombinované dopravy v České republice je vážná, a proto bude nutné vystupovat razantněji v zájmu jejího dalšího rozvoje a podpory, shodli se členové sekce kombinované dopravy. Poukázali především na to, že:

l odborný tisk přináší málo informací o problémech kombinované dopravy založených na argumentech operátorů;

l problematika kombinované dopravy nedostává prakticky vůbec žádný prostor v denním tisku, ať již z pohledu řešení logistických problémů, nebo (a to zejména) s ohledem na nejmenší negativní vliv na životní prostředí;

l pro rozvoj kombinované dopravy v ČR bude nutné získat podporu ze strany poslanců, zejména členů hospodářského výboru a jeho podvýboru pro dopravu;

l ke zpoplatnění silničních komunikací musí dojít i v ČR, a to dříve než za uvažované tři roky;

l v rámci dopravní politiky státu bude nutné urychleně zpracovat a přijmout materiál věnovaný rozvoji kombinované dopravy v ČR.

V rámci usnesení členové Sekce kombinované dopravy v přijali materiál „Kombinovaná doprava a vstup České republiky do Evropské unie“ (viz rámeček);

v navrhli, aby se uskutečnilo setkání předsedy sekce kombinované dopravy s předsedou podvýboru pro dopravu hospodářského výboru Parlamentu ČR;

v navrhli uskutečnit setkání prezidenta Svazu dopravy ČR a zástupce sekce kombinované dopravy s ministrem dopravy ČR, aby mu vysvětlili stanoviska sekce ke stavu a rozvoji kombinované dopravy v ČR;

v požádali Ministerstvo dopravy ČR o předložení návrhu koncepce a rozvoje kombinované dopravy, kterou ministerstvo v současné době připravuje.

Ing. Jaroslav Novák,

tajemník

Sekce kombinované

dopravy Svazu dopravy ČR

Kombinovaná doprava a vstup České republiky do EU

Dnešní stav

I. Podíl železniční nákladní přepravy na celkovém přepravním trhu trvale klesá. Poklesy přepravovaných objemů jsou při vysokém podílu fixních nákladů na infrastrukturu v železniční dopravě příčinou růstu nákladů na přepravenou jednotku.

II. Změny na přepravním trhu, které s sebou přinese vstup České republiky do Evropské unie, budou pozitivní zejména pro mezinárodní přepravy silniční. Odpadnou ztráty z dlouhých čekacích dob na silničních hraničních přechodech, zmizí administrativní omezení v podobě zahraničních povolení, skončí vyclívání nadlimitního množství nafty v nádržích kamiónů při přechodu hranice s dnešními zeměmi EU. Naproti tomu existující technické bariéry mezi jednotlivými železničními správami zůstanou bariérami i po rozšíření EU. Rozšíření Evropské unie také umožní snižování cen v mezinárodní silniční přepravě a tím další snižování konkurenceschop­nosti železnice, potažmo i kombinovaných přeprav silnice/železnice.

III. Konkurenceschopnost kombinované dopravy silnice/železnice vůči přímým přepravám po silnici je velmi nízká. Cena kombinované přepravy je ovlivňována náklady na překládku silnice/železnice i vyššími náklady na krátké silniční svozy a rozvozy. Náklady z použití železniční infrastruktury jsou proti silniční infrastruktuře nesrovnatelně vyšší. Ceny u kontinentálních kombinovaných přeprav silnice/želez­nice/silnice, u kterých je nutný silniční svoz a rozvoz jak na začátku, tak i na konci přepravní cesty, jsou tak dnes vůči přímé přepravě po silnici prakticky nekonkurences­chopné.

Návrh řešení

I. Trvalé řešení problému konkurenceschop­nosti železniční, respektive kombinované dopravy spočívá v zavedení srovnatelného principu zpoplatnění všech dopravních cest, a to v závislosti na míře opotřebení jejím uživatelem. Návazně musí být provedena harmonizace nákladů mezi jednotlivými druhy dopravních cest.

II. Přechodné, avšak téměř okamžitě použitelné řešení spočívá ve zvýhodněném přístupu vlaků kombinované dopravy k železniční dopravní cestě. Poplatky za použití železniční dopravní cesty musí být srovnatelné se silnicí.

III. Zvýhodněný přístup kombinovaných přeprav k železniční infrastruktuře umožní přesun přepravy zboží na dlouhé vzdálenosti na železnici. Následné rozmělnění fixních nákladů železniční infrastruktury ve větších přepravních objemech konečně zastaví negativní vývoj popsaný v bodě I.

spinner