9. dubna 2009
Svazy dopravců upozorňují na aktuální problém s čerpáním prostředků z národních zdrojů v rámci programu Podpora kombinované dopravy pro léta 2005 až 2010. Protože zatím nebyla vyhlášena výzva pro čerpání programu, sešli se minulý týden zástupci Svazu dopravy ČR, Sdružení ČESMAD Bohemia a operátora kombinované dopravy Bohemiakombi, aby o situaci společně hovořili. Výkonného ředitele Svazu dopravy Petra Kašíka jsme se zeptali, jaký je jejich pohled na současný stav.
„Kdy začala státní podpora programu a jak probíhala?“
„Stát v letech 2006 a 2007 podporu rozdělil do dvou částí. První připadla na investice do veřejných
terminálů a druhá byla přiznána na částečnou podporu na zmírnění počátečních ztrát nově zavedených linek kombinované dopravy. Bohužel ji však již po šesti měsících zastavil. Otázka dalšího plnění závazku zů-stala dodnes otevřena a není dořešena. Ztráty z linek dopravci museli finančně pokrýt z vlastních rezerv, což však samozřejmě rozvoj dalších nových linek zbrzdilo.
Myslím si, že podpora kombinované dopravy by zcela jistě měla být v souladu s programy všech politických stran.“
„Týkala se státní podpora také silničních dopravců?“
„Státní motivace a podpora samotných silničních dopravců byla zatím nulová. Silniční dopravce v uplynulých letech ,motivoval‘ pouze restriktivní přístup státu k silniční dopravě. Ani v návrhu státního rozpočtu pro letošní rok nebyly původně pro program Podpora kombinované dopravy navrhovány žádné zdroje. Přesto se loni na podzim podařilo Svazu dopravy ČR ve spolupráci se Sdružením ČESMAD Bohemia prostřednictvím poslanecké iniciativy docílit naplnění programu částkou sto milionů Kč.“
„Jaký má Sdružení silničních dopravců ČESMAD Bohemia zájem na podpoře kombinované dopravy?“
„Kombinovanou dopravu silnice-železnice vidí sdružení do budoucna jako jednu z klíčových variant dálkové dopravy. Za předpokladu lepší infrastruktury a vyššího počtu spojů je pro ně do budoucna cestou, jak dosáhnout snížení nákladů na přepravu. Za hlavní přínos kombinované dopravy pokládá eliminaci negativního vlivu zákazů jízd, kongescí, lepší využití pracovní doby podle dohody AETR. Nezanedbatelná je samozřejmě také otázka vlivu na životní prostředí. Příkladem může být projekt linek kombinované dopravy silnice-železnice mezi Lovosicemi a Německem s názvem Bohemia Express, který již více než tři roky provozuje operátor Bohemiakombi. Sdružení ČESMAD Bohemia je jedním ze společníků Bohemiakombi a projekt finančně podpořilo. Silniční dopravci tak prokázali svůj zájem o vznik nových linek kombinované dopravy s přepravou sedlových návěsů, výměnných nástaveb a tankových kontejnerů po železnici.“
„Lze srovnávat situaci u nás se stavem v sousedních zemích?“
„Vyspělé evropské státy podporují kombinovanou dopravu bezpochyby ve větší míře. To je plně v souladu s politikou Evropské unie, a právě proto Brusel notifikoval i český program. Bez státní podpory by v Evropě linky kombinované dopravy, které slouží silničním dopravcům, nemohly dosáhnout šedesáti procent objemu kombinované dopravy, jak vyplývá z údajů Mezinárodní železniční unie (UIC – Agenda 2015). U nás je tento podíl zatím víceméně zanedbatelný, zdaleka nedosahuje ani deseti procent.
Silniční dopravci uvádějí dva hlavní důvody tohoto stavu. Za prvé: dopravci ze starých zemí Evropské unie před námi mají náskok v oblasti podpory pro nákup speciálních přepravních jednotek. Pořízení těchto přepravních jednotek je jedním z nutných předpokladů úspěšného převodu zboží ze silnice na železnici. Za druhé: ucelená síť pravidelných linek kombinované dopravy, která plošně pokrývá důležité průmyslové oblasti Evropské unie, není dostatečně propojena s českou železniční sítí. Provozovány jsou jen dvě mezinárodní linky, kontinentální linky napříč Českou republikou neexistují žádné. To je žádoucí změnit vytvořením nabídky linek včetně pozitivní motivace silničních dopravců k vlast-ním investicím do inovačních technologií.
Ministerstvo dopravy se možná nechalo ukolébat skutečností, že kontejnerové vlaky přinášejí dvouciferné růsty, a pozornost kontinentálním linkám věnovalo jen v době provozování vlaků Ro-La. Ty jsou však už dávno překonány kvůli příliš vysokým nákladům. Proto je musely nahradit inovační technologie spočívající v nasazení bimodálních návěsů, výměnných nástaveb a tankových kontejnerů.“
„Domníváte se, že se letos podaří tento stav změnit?“
„Bezprostředně po schválení finančních prostředků státního rozpočtu pro tento program iniciovaly podnikatelské svazy jednání s ministerstvem dopravy. Nabídli jsme mu odbornou spolupráci při jeho tvorbě a také požádali o stanovení konkrétních úkolů, potřebných k tomu, aby byl pro podnikatelské subjekty vytvořen dostatečný časový prostor ke zpracování a podání žádostí. Proběhly již tři konzultační schůzky zástupců ministerstva, Svazu dopravy a Sdružení ČESMAD Bohemia. Bohužel musíme konstatovat, že první čtvrtletí je za námi a výzva pro čerpání programu zatím stále nebyla vyhlášena. To nás znepokojuje, protože je to v rozporu s postupem dohodnutým na úvodní schůzce.
Zda se podaří tento stav letos změnit, bude záviset na dalším přístupu státních orgánů. Vzhledem k závažnosti situace, do níž jsme dospěli
kvůli jejich liknavému přístupu, jsme o řešení problematiky požádali podvýbor pro dopravu hospodářského výboru PSP ČR. Potěšilo nás, že poslanci zařadili podporu kombinované dopravy na jednání podvýboru 14. dubna.“
„Co dopravci od programu na podporu kombinované dopravy očekávají?“
„Zejména podporu soukromých investic směřujících do oblasti ekologicky šetrnější dopravy. Plnění programu by mělo napomoci, abychom se alespoň částečně přiblížili podmínkám kombinované dopravy, jaké existují ve starých zemích EU. Program by měl vytvořit podmínky pro částečný převod zboží ze silnice na železnici založený na spolupráci silničních a železničních dopravců.
To vše je jen naplňováním dopravní politiky Evropské unie, formulované v Bílé knize, stejně jako dopravní politiky České republiky.“