28. ledna 2013
ČESKÁ TŘEBOVÁ (28.1.) – Obří překladiště v České Třebové na Orlickoústecku do konce roku zaměstná asi stovku lidí, nyní jich zde pracuje asi padesát. Terminál dá nepřímo práci další čtyřem stovkám pracovníků v jiných firmách. Firma METRANS zatím dostavěla polovinu terminálu, do konce roku jej zprovozní celý.
„Ze zkušeností z přístavů vím, že každá pozice v překladišti na sebe naváže další pracovní místa," řekl výkonný ředitel českotřebovské pobočky společnosti METRANS Miroslav Kotrba. Překladiště se rozkládá na pozemku o velikosti 12 hektarů. Spolupracuje s Českými drahami, ČD Cargo a dalšími dopravci a Správou železničních dopravní cesty (SŽDC). Terminál funguje zhruba měsíc, nyní jeho provoz brzdí železniční výluka mezi Chocní a Uherskem, která skončí 29. ledna.
Kontejnery překládají dva portálové jeřáby, třetí přibude do konce února. Do České Třebové míří zboží z německých přístavů nebo Rotterdamu a dál se překládá na vlaky do Dunajské Stredy, Želechovic na Zlínsku nebo Šenova na Ostravsku. A naopak putují zpět do zahraničních přístavů a potom do celého světa. Jen menší část zboží odjíždí z Třebové kamiony. „Měli jsme terminál jen v Praze, který nestačil. Rozhodli jsme se pro terminál, který je strategicky uprostřed republiky, když počítám i Slovensko. Snažíme se stáhnout dopravu na železnici, nejdelší trať jezdíme vlakem. Do okolí jezdí nákladní vozy maximálně do 150 kilometrů," řekl Kotrba.
Celníci mají kvůli překladišti největší pracoviště v kraji právě v České Třebové. Pracuje tam 72 lidí. „Počet pracovníků umístěných do České Třebové celní správa přizpůsobila předpokládanému zatížení celní a daňové agendy a předpokládaným potřebám obchodní veřejnosti," řekl mluvčí Celního úřadu pro Pardubický kraj Václav Kánský. Terminál by měl odbavit ročně 4500 kontejnerů v jednotkách TEU, což odpovídá kontejneru o délce asi 12 metrů. V praxi ale bude kontejnerů méně, protože mohou měřit až skoro 14 metrů. Kotrba odhadl, že skutečný počet kontejnerů bude zhruba poloviční.
(čtk)