23. července 2009
Zástupci železničních podniků Skupiny kombinované dopravy Mezinárodní železniční unie UIC (G.KLV) a členských provozovatelů kombinované dopravy Mezinárodní unie kombinované dopravy silnice/železnice UIRR se na červnovém zasedání generálního výboru společné koordinační komise Interunit v Bruselu (viz DN 27/09) věnovali především analýze celosvětové krize a jejích dopadů na dopravu a kombinovanou dopravu.
V posledním čtvrtletí loňského roku a prvním čtvrtletí roku letošního se urychlil pokles objemu výkonů kombinované dopravy. V prvních třech měsících letošního roku se nedoprovázená kombinovaná doprava propadla o 20 procent, systémy doprovázené kombinované dopravy Ro-La vykázaly pokles o 13 procent. Operátoři se obávají, že krize, která výrazně postihuje právě sektory s vysokým podílem využití železniční dopravy, může do předpokládaného oživení globální ekonomiky v polovině roku 2010 v síti kombinované dopravy způsobit „obrovské a stěží napravitelné škody“. Oslabení poptávky se projevuje lavinovým efektem, protože provozovatelé kombinované dopravy vedle poklesu samotného objemu zboží ve vlacích musí řešit omezování nebo dokonce rušení neekonomických služeb. Klesá také objem překladu v terminálech.
Bezodkladná opatření
Zástupci UIC a UIRR v Interunit se shodli na tom, že v zájmu minimalizace dopadů krize je nutné
bezodkladně provést řadu opatření. Především by měl být v co největší míře zachován současný rozsah provozu a služeb. S okamžitou účinností by měly být sníženy poplatky za přístup k železniční infrastruktu-ře (na přechodné období 12 až
18 měsíců), aby se snížily provozní náklady operátorů. Při této příležitosti byl zmíněn příklad Norska,
kde vlaky kombinované dopravy mají do železniční sítě přístup zdarma. Ve střednědobé perspektivě
považují obě strany za nutné zlepšení železniční infrastruktury, zejména s ohledem na zvýšení její kapacity.
Podniky sdružené v komisi Interunit vyzvaly instituce Evropské unie a vlády členských zemí, aby ve spolupráci s provozovateli infrastruktury vytvořily podmínky pro zvládnutí dopadů krize a posílení pozice kombinované dopravy tak, jak to opakovaně deklarují cíle dopravní politiky Evropské unie.