30. července 2012
Unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR má dlouholetou tradici. Sotva by se však v její historii našla významnější valná hromada než ta letošní: po více než dvaceti letech na ní organizace v první polovině června řešila obsazení nejvyšších postů ve vedení, tedy i nový směr, kterým se hodlá na dynamickém evropském trhu kombinované dopravy ubírat.
Více než dvě desetiletí stál v čele UIRR zkušený Rudy Colle. Do budoucna hledali zástupci společností kombinované dopravy jeho nástupce, osobnost, která by sdružení vedla v roli předsedy správní rady i generálního ředitele. Nakonec však rozhodli jinak. Správní radě bude předsedat Robert Breuhahn, předseda představenstva německého operátora Kombiverkehr, zatímco post generálního ředitele bude i nadále zastávat Martin Burkhardt.
Nové vedení považuje za jeden z klíčových úkolů otevření UIRR i jiným členům, než jsou operátoři kombinované dopravy, aby byla pozice svazu v Bruselu silnější a více odpovídala změněné struktuře trhu. „Čistých“ operátorů je totiž málo, do segmentu kombinované dopravy stále více pronikají i železniční podniky. Nové možnosti pro podnikání hledají také provozovatelé terminálů, kteří jsou schopni sami organizovat vlastní vlakové spoje. O slovo se důrazně hlásí i spedice kombinované dopravy.
„UIRR se musí více otevřít,“ řekl v této souvislosti Robert Breuhahn s tím, že má na mysli především provozovatele terminálů a intermodální složky železničních podniků, pokud získají dostatek autonomie pro vlastní podnikání. Na nové linii se nově ustavené vedení UIRR zřejmě dohodne velmi rychle.
Druhým velkým tématem „nové UIRR“ má být razantnější hájení pozic sdružení v Bruselu i vůči jednotlivým národním ministerstvům dopravy. Dlouholetý generální ředitel UIRR Martin Burkhardt se vyslovil pro jasnější zaměření. „Pracujeme na příliš mnoha místech nekoordinovaně a souběžně, aniž bychom znali reálné výsledky naší rozmanité snahy. Musíme lépe koordinovat aktivity na národní i evropské úrovni,“ řekl.
Pro UIRR jsou podle zástupců členských společností velmi vysilující diskuse o možných změnách maximálních povolených rozměrů a hmotností silničních souprav. Všechny iniciativy týkající se možného povolení provozu silničních megasouprav o délce nejméně 25 metrů a s vyšší hmotností a výškou jsou totiž pro kombinovanou dopravu krajně nepříjemné, protože znejišťují železniční investory a celkově oslabují pozici kombinované dopravy.
Martin Burkhardt na výroční valné hromadě prezentoval výsledky členských společností kombinované dopravy za loňský rok. Členové UIRR podle něj přepravili 3 214 167 zásilek, o šest procent více než v roce 2010. Pro letošní rok je Robert Breuhahn zdrženlivější, očekává „spíše negativní“ vývoj.
n
Nová správní rada UIRR l Robert Breuhahn (Kombiverkehr) – předseda l Peter Howald (Hupac) – místopřed- seda l Marco Gosso (Cemat) l Philippe Le Petit (Naviland Cargo) l Jean Luc Mélard (IFB) l Rok Svetek (Adriakombi) Správní rada je volena na tři roky. Posledním předsedou byl Rudy Colle, místopředsedou Robert Breuhahn.