​UIRR: Jsou zapotřebí opatření na podporu kombinované dopravy

​UIRR: Jsou zapotřebí opatření na podporu kombinované dopravy

Kombinovaná doprava v Evropě vykázala letos od dubna do června pokles o 14,41 procenta ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Tento pokles je srovnatelný s historickým poklesem o 14,67 procenta, který utrpěla ve druhém čtvrtletí roku 2020. Uvedl to Ralf-Charley Schultze, prezident Mezinárodní unie pro silniční a železniční kombinovanou dopravu (UIRR).

Druhé čtvrtletí roku 2023 bylo třetím po sobě jdoucím čtvrtletím záporného růstu evropské kombinované dopravy. Index sentimentu UIRR, který odráží podnikatelský sentiment pro nadcházejících 12 měsíců, zůstává nadále „negativní“. Špatný výhled pro evropskou kombinovanou dopravu je podle prezidenta UIRR dán evropskou ekonomikou, která zažívá těžké časy charakterizované vysokou inflací, pomalou spotřebitelskou důvěrou, koncem hojnosti a levných energií a četnými dopady na transkontinentální obchod. Zároveň se zhoršuje nákladová konkurenceschopnost, kdy rostoucí poplatky za přístup na koleje a vysoké ceny trakční elektřiny konkurují nezměněným silničním mýtným sazbám a klesajícím cenám nafty.

Ralf-Charley Schultze uvedl, že se předpokládá, že „ekonomická transformace potrvá nejméně do konce roku 2024, proto bude nutné přijmout opatření na podporu odvětví kombinované dopravy s vysokými fixními náklady během tohoto období. Vlády členských států již mají k dispozici širokou škálu možností, jak podpořit elektrickou nákladní železniční dopravu prostřednictvím opatření, jako jsou snížené poplatky za přístup na trať nebo stropy cen trakční elektřiny.“ Pomoci by podle něj mohlo i včasné provedení evropských právních předpisů přijatých v minulých letech jako je balíček mobility nebo změna směrnice o eurovinětě.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner