14. ledna 2013
Mimořádná valná hromada Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR na konci prosince ve Frankfurtu nad Mohanem rozhodla, že umožní členství v organizaci i provozovatelům terminálů. Překladové terminály, v nichž se stýká silniční a železniční doprava, tvoří významný článek systému kombinované dopravy. Širší členská základna by měla UIRR pomoci posílit její vliv především v Bruselu.
UIRR i provozovatelé terminálů po desítky let společného působení řeší podobné problémy, ať už jde o propagaci kombinované dopravy, podporu zavádění IT nebo výzkum a vývoj různých řešení a technologií. Většina evropských institucí si údajně také přála jednat s partnerem reprezentujícím všechny články řetězce kombinované dopravy. UIRR je proto připravena hájit i zájmy provozovatelů terminálů a sloužit jako platforma pro výměnu všech nejlepších zkušeností z oboru.
V zájmu naplnění cílů Bílé knihy
Bílá kniha dopravní politiky, kterou Evropská komise představila v roce 2011, deklarovala ambiciózní cíl přesunout do roku 2030 třicet procent a do roku 2050 celou polovinu výkonů dálkové dopravy ze silnice na ekologičtější dopravní systémy. Zástupci UIRR jsou přesvědčeni o tom, že roční tempo růstu počtu tunokilometrů kolem 5 až 6 procent, které je pro dosažení cíle Bílé knihy potřebné, je reálně uskutečnitelné, pokud se podaří posílit roli kombinované dopravy a pokud se přistoupí se k masivnějším investicím do železniční a překladové infrastruktury.
Přesun preferencí směrem k ekologičtějším druhům dopravy jde ruku v ruce se zaváděním úspornějších energetických řešení a snižováním emisí skleníkových plynů v evropské dopravě. Kombinovaná doprava je podle UIRR výhodná i z dalšího praktického důvodu: díky malému počtu nehod přispívá ke zvyšování bezpečnosti přepravy a snižuje i další negativní externality silniční dopravy.
Na cestě standardizace
Provozovatelé terminálů kombinované dopravy chtějí přispět ke zvyšování efektivity celého systému kombinované dopravy standardizací. Letos bude zaveden společný standard intermodálních přepravních jednotek ILU-Code4 a celou proceduru bude provázet masivní informační kampaň, na jejímž financování se bude podílet i evropský program Marco Polo.