Evropská unie

UIRR podpořila návrh čtvrtého železničního balíčku

UIRR podpořila návrh čtvrtého železničního balíčku

Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR vydala v červenci poziční dokument, v němž shrnuje připomínky svých členů k návrhu tzv. čtvrtého železničního balíčku Evropské komise. Zaměřila se v něm na čtyři hlavní oblasti: strukturální oddělení provozu a infrastruktury národních železničních koncernů, posílení úlohy Evropské železniční agentury, vytvoření evropského drážního regulačního úřadu a jeho spolupráci s národními železničními regulačními úřady a opatření pro zvýšení kvality železnice.

Společnosti kombinované dopravy silnice/železnice, jejichž zájmy UIRR od roku 1970 hájí, nepovažují řešení, které zvolila Evropská komise, za „jednoduché a právně elegantní“. Podle UIRR nedokáže nová úprava zcela omezit zneužívání dominantního postavení velkých státních, polostátních a bývalých státních železničních podniků na evropském trhu. Sdružení připravilo šest vlastních pravidel, jež by po zapracování do železničního balíčku mohla na rozdíl od komplikovaného řešení Evropské komise zajistit úplné oddělení provozování dopravy a správu železniční infrastruktury.

UIRR jednoznačně podporuje posílení pravomocí Evropské železniční agentury. Instituce by po rozšíření mandátu mohla skutečně plnit úlohu celoevropského garanta bezpečnosti a interoperability na železnici. Otevřela by se tím podle jejích členů cesta k vybudování jednotného evropského železničního trhu.

Členové unie jsou pro vznik evropského železničního regulačního úřadu v podobě, v jaké jej Evropská komise navrhuje. Považují však za nutné zintenzivnit spolupráci s národními železničními regulátory a být důslednější při zavádění evropské železniční legislativy.

Čtyři návrhy pro zvýšení kvality služeb na železnici

UIRR připravila čtyři návrhy, které by společně s opatřeními prosazovanými Evropskou komisí měly vést ke zvýšení kvality služeb na železnici, především pak v segmentu přeshraniční nákladní dopravy. Za prvé hodlá UIRR prosadit vytvoření správce železniční sítě s celoevropskou působností, za druhé zformulovat pravidla pro volný, nediskriminující přístup pro všechny operátory ke službám terminálů kombinované dopravy financovaných z veřejných zdrojů, za třetí vytvořit mechanismy pro lepší využití fondů pro financování železniční infrastruktury a za čtvrté zvýšit transparentnost všech procesů vedoucích k zajištění vyšší výkonnosti intermodálního systému.

„Naši členové jsou každodenně konfrontováni se stagnující kvalitou služeb na evropských železnicích. Chceme podpořit úsilí Evropské komise v boji za lepší systém evropské nákladní železnice. Jsme přesvědčeni, že stále není pozdě pro prosazení pozitivních změn v evropské železniční legislativě,“ uvedl ke stanovisku společností kombinované dopravy k návrhu čtvrtého železničního balíčku generální ředitel UIRR Martin Burkhardt.

Kombinovaná doprava tvoří třetinu všech výkonů železnice

Vlaky systému kombinované dopravy se loni na celkových výkonech evropské nákladní železniční dopravy (měřených v tunokilometrech) podílely z více než jedné třetiny, přičemž 80 procent přeprav se uskutečnilo v přeshraničním provozu. Operátoři kombinované dopravy loni zajistili polovinu veškerého objemu přeshraničních přeprav evropské nákladní železnice. Členové UIRR byli nejvýznamnějšími objednavateli dálkových přeprav – mají tedy podle UIRR také největší zájem na vytvoření jednotného evropského železničního trhu v podobě, v jaké jej navrhuje Evropská komise.

Loňské šestiprocentní tempo růstu provozovatelů kombinované dopravy podle UIRR ostře kontrastuje s neuspokojivými výkony ostatních systémů železniční nákladní dopravy. Kombinovaná doprava tak potvrzuje své výjimečné postavení ekonomicky smysluplného a ekologicky přijatelného systému pro přepravu jednotlivých zásilek na větší vzdálenosti, jenž je zcela v souladu se záměry Evropské komise přesunout více zboží ze silnice na ekologicky přijatelnější druhy dopravy, zdůraznila v pozičním dokumentu Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/želez­nice UIRR.

n www.uirr.com

spinner