6. dubna 2006
Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR přijala na konci ledna stanovisko ke studii o bezpečnosti pozemní dopravy, kterou na zakázku Evropské komise vypracovala společnost Det Norske Veritas (DNV) ve spolupráci s BMT Transport Solutions a Port Maritime Security International (PMSi). Ke studii považovala za nutné se vyslovit vzhledem k závažnosti jejího tématu. Studie podle UIRR nabízí systematický a velmi detailní popis rizik a možných opatření. Unie pozitivně hodnotí to, že obsahuje i podrobné tabulky s odhadovanými náklady na realizaci bezpečnostních opatření pro různé kategorie podniků. Nedostatečná je však podle jejího názoru vlastní analýza rizik. Autoři studie vše posuzovali výhradně z pohledu nejvyššího představitelného rizika – teroristického útoku atomovými nebo biologickými zbraněmi, který by si vyžádal na tři miliony obětí a materiální škody kolem 500 miliard €. Z tohoto úhlu pohledu také doporučili urychlenou plošnou realizaci navržených opatření. Studie ovšem neuvádí, jak by se toto maximální riziko po zavedení navrhovaných opatření snížilo, poznamenala UIRR. Jako by jediné nebezpečí byl útok teroristů V analýze není vyhodnocena ani efektivita jednotlivých opatření. Zpracovatelé studie sledují pouze variantu absolutního kolapsu při teroristickém útoku a úplně zapomínají na skutečnost, že ročně na evropských silnicích zahyne kolem 40 tisíc lidí a dalších 1,5 milionu utrpí zranění. I ve světle této skutečnosti si studie všímá jen málo pravděpodobného scénáře s teroristickým útokem, poznamenala UIRR. Evropská unie musí podle UIRR s omezenými prostředky podporovat cíleně ta opatření, která budou mít rychlý efekt a povedou k záchraně životů a zdraví lidí a poklesu materiálních škod. Je zarážející, že zpracovatelé studie vůbec neuvažují o negativních nebo přinejmenším kontraproduktivních důsledcích. Tvrdí, že náklady na certifikaci podle ISO 9000 se podnikům bohatě vrátí ve zvýšení kvality. Jenže směšování bezpečnostních opatření a opatření přijímaných v zájmu zvyšování kvality je matoucí. Řada bezpečnostních procedur provoz brzdí (další kontroly, zapečetění, dokumentace a podobně). Studie podle představitelů UIRR obsahuje i jeden zcela zásadní rozpor: autoři v ní sice opakovaně uvádějí, že „stupeň bezpečnosti zásobovacího řetězce určuje jeho nejslabší článek“, ale zcela pominuli analýzu takových slabých článků. Nezabývali se vyhodnocením bezpečnostního rizika jednotlivých druhů dopravy a jednotlivých článků řetězce. Zdůvodnili to tím, že jde převážně o otevřené systémy s mnoha obtížně definovatelnými vstupy, u nichž je téměř nemožné zabránit neoprávněnému vniknutí. Autoři proto doporučují věnovat pozornost naopak systémům uzavřeným. Jenže právě tyto systémy další zvýšení ochrany nepotřebují – lze do nich proniknout velmi obtížně, protože jsou vybaveny nejvyšším stupněm ochrany již nyní, poznamenala UIRR. Přes výše uvedené výhrady považuje UIRR analýzu za mimořádně přínosnou a navrhuje provést srovnávací studii obdobných rizik v USA a ostatních místech světa. Jako alternativu k hypotéze totálního ohrožení teroristickým útokem doporučuje zvážit selektivní kroky pro řešení dílčích problémů infrastruktury a zásobovacích řetězců. Pozornost by po-dle názoru UIRR měli zpracovatelé výzkumu věnovat také jednotlivým druhům dopravy a rovněž charakteru přepravovaného zboží.
Evropská komise zadala DNV a jejím partnerům vypracování studie s následujícími problémovými okruhy: l zhodnocení bezpečnostních rizik pro pozemní dopravu; l analýza bezpečnostních opatře-ní z hlediska nákladů a účinnosti; l zhodnocení bezpečnostních rizik, která se podaří díky přijatým opatřením zcela nebo částečně zrušit; l návrh opatření na efektivní zajištění bezpečnosti infrastruktury; l návrh bezpečnostního plánu pro infrastrukturu; l návrh právního rámce pro celoevropskou úroveň. Výsledky analýzy trhu a bezpečnostních rizik prezentovali zpracovatelé v prosinci v Bruselu na pozvání Generálního ředitelství Evropské komise pro dopravu a energetiku (DG TREN) a za přítomnosti zástupců dopravního a logistického sektoru.