21. září 2006
Současná kampaň za povolení provozu obřích silničních souprav „gigaliner“ o délce až 25,50 metru a nejvyšší povolené hmotnosti 60 tun i v jiných zemích než ve Skandinávii a Nizozemsku nabírá obrátky. Evropské předpisy dosud povolují konfiguraci o délce nejvýše 18,75 metru a hmotnosti 40 (44) tun. Podle zastánců zvýšení současných limitů povede ke snížení počtu vozidel na silnicích při zachování současného objemu přepravovaného zboží, zvýšení efektivity dopravy a redukci ekologických škod. Mezinárodní sdružení kombinované dopravy silnice/železnice UIRR a jeho členská společnost Kombiverkehr z Německa, kde podobná kampaň právě vrcholí, jsou však opačného názoru. Změna dosavadních parametrů délky a hmotnosti by podle nich přinesla řadu negativních důsledků. Argumenty přímluvců obřích souprav považují za „nepřesvědčivé a falešné“. UIRR a Kombiverkehr proto společně zadaly specializované poradenské společnosti TIM Consult zpracování podrobné studie o možných důsledcích liberalizace silniční nákladní dopravy, zejména pak o jejím dopadu na kombinovanou dopravu. Zpracovatelé studie zkoumali 776 spojů na celkem 28 důležitých dopravních tazích v Německu v různých segmentech trhu (vnitrostátní/mezinárodní, námořní a pozemní přeprava a podobně). Ze srovnání podle studie vyplynulo, že po zavedení obřích souprav by významně ztrácela právě kombinovaná doprava. Lze totiž očekávat, že až 55 procent zboží přepravovaného v režimu kombinované dopravy by bylo převedeno přímo na silnici. Silniční provoz by přitom v důsledku zvýšeného náporu vzrostl o 24 procent. Podle autorů studie by k dalším negativům patřilo také větší zatížení životního prostředí a zhoršení bezpečnosti provozu. Hrozí nerovné podmínky UIRR a Kombiverkehr proto vyzvaly příslušné evropské instituce, aby v současnosti platnou směrnici 96/53 zachovaly, protože jednotlivým druhům dopravy garantuje relativně rovné podmínky přístupu na dopravní trh. V opačném případě – při posunutí maximálního rozměru a nejvyšší povolené hmotnosti souprav – podle nich hrozí, že celý systém podpory kombinované dopravy v Evropské unii ztratí jakýkoli smysl. Obávají se také znehodnocení nezanedbatelných investic na nejrůznějších úrovních (přepravci, železniční podniky nebo provozovatelé terminálů), protože současnými vagony nebude možné přepravovat návěsy o délce větší než nyní povolených 13,60 metru, a řady dalších rušivých prvků. Trh nákladní dopravy pro svůj rozvoj potřebuje stabilitu a možnost plánování na delší období, upozornily UIRR a Kombiverkehr v polovině září v prohlášení pro tisk. V době, kdy se nedoprovázená kombinovaná doprava konečně dopracovala k ročnímu tempu růstu kolem 15 procent, by rozhodnutí evropských institucí o povolení provozu gigalinerů bylo zcela nepochopitelné a jdoucí proti všem proklamacím evropské dopravní politiky, zdůraznily.