16. srpna 2014
Kombi operátoři organizovaní v Mezinárodním sdružení kombinované dopravy železnice – silnice (UIRR) přepravili v roce 2013 po železnici celkem 2,6 milionu zásilek, z toho 1,7 milionu zásilek v rámci mezinárodních přeprav. I v loňském roce tak pokračoval růstový trend zaznamenaný v posledních letech s výjimkou let 2009 a 2012. Vyplývá to z pravidelné výroční zprávy UIRR, která se zabývá jak doprovázenou, tak nedoprovázenou kombinovanou přepravou.
Trend růstu je dokladován odpovídajícím růstem počtu zásilek nedoprovázené kombinované přepravy. Zatímco nedoprovázená vnitrostátní kombinovaná přeprava zůstala loni prakticky na stejné úrovni jako v roce předchozím (916 tisíc zásilek v roce 2012 oproti 914 tisícům zásilkám v roce minulém), mezinárodní vzrostla meziročně o téměř sto tisíc zásilek (1,485 milionu v roce 2012 a 1,575 milionu v roce 2013). U doprovázené kombinované přepravy (systém Ro-La) počty přepravených silničních vozidel dlouho prakticky stagnovaly, v posledních dvou letech se pak podstatně snížily. Je to především důsledek zmenšení počtu členů UIRR (tedy nezahrnutí vnitrostátních přeprav realizovaných ÖKOMBI a zrušení linky Ro-La Szeged – Wels; Hungarokombi). Podíl doprovázené kombinované přepravy se tak na celkovém objemu kombinované přepravy stále zmenšuje – zatímco v roce 1993 byl 16,3 procenta, v roce 2013 to bylo už jen 5,2 procenta. Na rozsah doprovázené kombinované přepravy má značný vliv poskytovaná veřejná podpora na provoz linek Ro-La, případně dílčí restriktivní opatření jednotlivých dotčených států.
Podíl vnitrostátních přeprav se stále snižuje
Stále se také snižuje podíl vnitro-státních přeprav využívajících kombinovanou dopravu. Zatímco v roce 1993 činil 48 procent, v roce 2013 jen 35,2 procenta. Pozitivně lze hodnotit, že podíl zásilek s nebezpečnými věcmi tvořil zhruba 20 procent přeprav, to znamená, že každá pátá zásilka zahrnovala přepravu nebezpečných věcí. Přepravní výkony měly od roku 1991 stoupající tendenci, ale se stagnací, případně malým poklesem v posledních pěti letech, přičemž výraznější pokles nastal v roce 2009, což plně odpovídá vývoji evropské ekonomiky. Průběžně narůstá význam mezinárodních přeprav, což dokumentuje značný nárůst výkonů (více než trojnásobný oproti roku 1991), naproti tomu u vnitrostátních přeprav se výkony nezvyšovaly, prakticky zůstávaly konstantní do roku 2011. V roce 2012 došlo však k poklesu, což bylo především v důsledku nezahrnutí vnitrostátních přeprav v Rakousku realizovaných ÖKOMBI. V souvislosti s údaji o přepravních výkonech jsou zásilky také rozčleněny podle přepravní vzdálenosti do čtyř vzdálenostních pásem (do 300 km, 300 až 600 km, 600 až 900 km a nad 900 km). Již od roku 2005 se zhruba 80 procent zásilek přepravovalo na vzdálenost větší než 600 kilometrů. Procentuální podíl zásilek na malé vzdálenosti, tedy menší než 300 kilometrů, je prakticky zanedbatelný. Poněkud odlišné je to u doprovázené kombinované přepravy, kde se zhruba 60 procent zásilek dlouhodobě přepravovalo na vzdálenost 300 až 600 kilometrů, což odpovídá délkám většiny provozovaných linek Ro-La (převážně tzv. alpský tranzit).
Nejvíce se přepravují výměnné nástavby a kontejnery
Rozhodující podíl na kombinované přepravě tvoří výměnné nástavby a kontejnery různých typů (ve statistice UIRR jsou evidovány společně). Pouze u přepravy silničních návěsů (pro vertikální překládku) dochází v posledních letech, konkrétně od roku 2010, ke zvýšení počtu zásilek o více než polovinu, zatímco u výměnných nástaveb a kontejnerů došlo k mírnému snížení a u silničních vozidel (Ro-La) pak k výraznému snížení od roku 2012. V roce 2013 i v několika předchozích letech došlo k mírnému zvýšení podílu přeprav výměnných nástaveb a kontejnerů v porovnání s obdobím 1993 – 2003. Obdobně došlo v letech 2012 a 2013 k mírnému zvýšení podílu přeprav silničních návěsů oproti předchozímu období. Naproti tomu se podstatně snížil podíl přepravených silničních vozidel (Ro-La) na pouhých pět procent, přičemž maximálního podílu (22 až 24 procent) přeprav silničních vozidel bylo dosahováno v letech 1999 až 2003. Přímým důsledkem snížení počtu členů UIRR byl pokles přepravených zásilek o 14 procent u nedoprovázené, a dokonce o 70 procent u doprovázené kombinované přepravy v roce 2012. U přepravních výkonů byl však pokles poněkud menší, a to o devět procent u nedoprovázené a o 11 procent u doprovázené kombinované přepravy, neboť se zvětšila průměrná přepravní vzdálenost. V roce 2013 je oproti roku 2012 opětovně mírný nárůst (zhruba čtyř procent), a to jak u počtu přepravených zásilek, tak i přepravních výkonů.
Nejvíce zásilek se vozí mezi Německem a Itálií
Největší rozsah kombinované přepravy (týkající se členů UIRR) byl v roce 2013 mezi Německem a Itálií – v obou směrech se jednalo o 579 tisíc zásilek, mezi Belgií a Itálií – v obou směrech 204 tisíc zásilek – a mezi Itálií a Nizozemskem – v obou směrech 80 tisíc zásilek. Toto dokladuje rozhodující přepravní proud přes Alpy (tzv. alpský tranzit). Teprve pak následovala přeprava mezi Německem a Rakouskem, respektive mezi Německem a Polskem – v obou směrech se jednalo o 55 tisíc, respektive 50 tisíc zásilek. Největší rozsah vnitrostátních přeprav realizovala v roce 2013 německá společnost Kombiverkehr, na druhém místě pak italská společnost CEMAT a jako třetí belgická IFB. Největší rozsah mezinárodních přeprav realizovala rovněž německá společnost Kombiverkehr, na druhém místě pak švýcarská společnost HUPAC a jako třetí italská společnost CEMAT. Někteří členové UIRR provozují také překladiště kombinované přepravy. Koncem roku 2013 se jednalo o celkem 30 překladišť situovaných v sedmi evropských státech.
UIRR nyní zastupuje 17 kombi operátorů se sídlem v 11 evropských státech, příslušné statistické údaje tedy nezahrnují veškerou kontinentální kombinovanou přepravu v Evropě, ale pouze její část, ale zahrnují také malou část maritimní kombinované přepravy. Přesto uvedené statistické údaje určitým způsobem dokumentují trend vývoje kontinentální kombinované přepravy v posledních dvou desetiletích.
Ing. Ivan Novák, CSc., Ministerstvo dopravy
Mezinárodní sdružení kombinované dopravy železnice – silnice (Union internationale des sociétes de transport kombiné Rail – route), ve zkratce UIRR, se sídlem v Bruselu bylo založeno v roce 1970 šesti společnostmi národních operátorů kombinované dopravy/přepravy a v roce 1991 přeměněno do korporátní společnosti s ručením omezeným podle belgického práva. Na základě statutu z roku 2003 může do UIRR vstoupit každý zainteresovaný kombi operátor (provozovatel kombinované přepravy), který je či není součástí železničního podniku. V roce 1991 bylo členem UIRR celkem 10 společností: T.R.W, Kombiverkehr, Novatrans, Cemat, Trailstar, Kombi, Skan-Kombi, Hupac, Hungarokombi a Yukombi. O deset let později, tedy v roce 2001, to už bylo 19 společností a jeden přidružený člen. Koncem roku 2013 bylo členy UIRR 14 kombi operátorů: Adria Kombi, Alpe Adria, Bohemiakombi, CEMAT, Combiberia, Crokombi, HUPAC, Interferryboats (IFB), Kombiverkehr, Naviland Cargo, Novatrans, Polzug, RAlpin a Rocombi.
Hlavní činností uvedených společností je kontinentální kombinovaná přeprava, která se ve značné míře realizuje hlavně v tzv. alpském tranzitu, není to však zcela jednoznačné, neboť někteří operátoři zajišťují více maritimní (jako např. Naviland) a jiní maritimní i kontinentální kombinovanou přepravu (HUPAC, IFB, Adriakombi, Crokombi). Výhradně nebo převážně na kontinentální se specializují jen někteří (Kombiverkehr, CEMAT, Novatrans, Bohemiakombi). Řada dalších evropských kombi operátorů však není členem UIRR, a tak ročenky a zprávy UIRR nezahrnují sice celý rozsah, ale podstatnou část kontinentální kombinované přepravy v Evropě. Zde je nutno také upozornit, že v průběhu sledovaného období se měnil/mění počet členů UIRR, takže uváděné souhrnné statistické údaje nejsou vždy zcela jednoznačně srovnatelné, ale přesto mají dobrou vypovídací schopnost, neboť kombi operátoři realizující rozhodující přepravní objemy jsou zpravidla stálými členy UIRR.
V roce 2012 přestala být členem UIRR společnost Hungarokombi, která skončila svou činnost s ukončením provozu Ro-La v Maďarsku, a ÖKOMBI, která se k 1. 1. 2012 sloučila s RCA (Rail Cargo Austria), který není členem UIRR. Začátkem roku 2014 se staly novými členy UIRR tři společnosti: Far East Land Bridge, Lugo Terminal a Trans Euroasia Logistics.
Souhrnné statistické údaje jsou zveřejňovány v ročních zprávách/statistikách UIRR. Jedná se především o počty přepravních jednotek, a to v členění doprovázená/nedoprovázená, resp. vnitrostátní/mezinárodní kombinovaná přeprava v kusech (tj. podle počtu zásilek), od roku 1998 i v TEU, dále o tunokilometry také v členění vnitrostátní/mezinárodní (dříve i doprovázená/nedoprovázená) kombinovaná přeprava. Roční statistiky UIRR obsahují obdobně tyto statistické údaje i za jednotlivé společnosti (kombi operátory), a to doplněné (od roku 2004) ještě o přepravené hrubé tuny, ale některé údaje ne-jsou v celém období zcela kompatibilní.