26. února 2009
Podle předběžných údajů ministerstva dopravy vzrostl loni objem zboží přepraveného v systému kombinované dopravy v čistých tunách o 25 až 35 procent. Podle ředitele odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy České republiky Jaroslava Souška to je však zatím spíše odhad, přesné výsledky budou až v květnu.
„Po zavedení mýta procházela kombinovaná doprava značným boomem. Máte už alespoň předběžné výsledky kombinované přepravy za loňský rok a můžete je srovnat s rokem 2007?“
„Výsledky kombinované přepravy za rok 2008 budou v globálu známy nejdříve v květnu, protože termín pro předložení statistických hlášení o kombinované dopravě po železnici v rámci Programu statistických zjišťování za rok 2008 je až 30. dubna letošního roku.
V současné době již však na ministerstvo dopravy přicházejí první hlášení od respondentů, z nichž vyplývá několik skutečnosti. Přeprava kontejnerů tvoří více než 90 procent přeprav v rámci kombinované dopravy v ČR a počet přepravených naplněných námořních (ISO řady 1) a vnitrozemských kontejnerů vyjád-řený v TEU se za uplynulý rok oproti roku 2007 zvýšil u jednotlivých operátorů od jednoho až po 37 procent. V čistých tunách se objem zvýšil dokonce o 31 až 64 procent.
Je ovšem nutné zdůraznit, že se jedná o výsledky jen některých operátorů. Rozhodující operátoři ještě výkazy za rok 2008 nepředložili. Je předpoklad, že za rok 2008 se počet přepravených TEU zvýšil o zhruba 15 až 20 procent a v čistých tunách o zhruba 25 až 35 procent.“
„Jaké odhadujete výsledky přepravy výměnných nástaveb a silničních návěsů?“
„V tomto segmentu bude situace určitě jiná. Dá se odhadnout, že počet přepravených naplněných výměnných nástaveb vyjádřený v TEU loni zůstal na úrovni roku 2007. S ohledem na zvýšení hmotnosti přepravovaného zboží ve výměnných nástavbách je reálné, že se loni výrazně zvýšily přepravené čisté tuny (předpokládáme o zhruba 30 až 40 procent oproti roku 2007). Je však potřebné říci, že za rok se přepraví po železnici pouze okolo dvou tisíc výměnných nástaveb.
Složitější situace bude u přepravy silničních návěsů. Podle dosud známých výsledků došlo v roce 2008 pravděpodobně k mírnému poklesu jak v počtu přepravených naplněných silničních návěsů přepravených po železnici vyjádřeném v TEU, tak i přepravených čistých tun. U obou ukazatelů zatím předpokládáme pokles o přibližně pět procent. Stejně jako u výměnných nástaveb i v případě silničních návěsů je jejich počet přepravený za rok po železnici velice malý a pohybuje se okolo 1500 kusů.“
„V druhé polovině roku se i u nás začala projevovat hospodářská krize. Jaký je a bude její dopad na kombinovanou dopravu, jaké výhledy má kombinovaná doprava na letošní rok?“
„Nelze vyloučit, že ani kombinovaná doprava se důsledkům krize nevyhne. V kombinované dopravě se přepravují různé komodity zboží, včetně například dílů pro automobilový průmysl či rozložených automobilů a náhradních dílů pro ně, výrobků sklářského průmyslu, surovin, polotovarů i hotových výrobků dalších odvětví průmyslu. Protože operátoři a provozovatelé překladišť kombinované dopravy a vlaků kombinované dopravy jsou privátní subjekty a ty si chrání svou obchodní politiku včetně opatření, která zmírňují dopady hospodářské krize, nemohu mluvit o konkrétních dopadech a opatřeních na snížení těchto dopadů.
Statistické údaje v kombinované dopravě má ministerstvo dopravy jen v roční periodicitě, a tak lze jen odhadovat, že ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku se začaly krizové prvky objevovat i v kombinované dopravě. Původně jsme předpokládali, že i v roce 2008 bude pokračovat trend minulých let a zejména roku 2007, kdy byl nárůst počtu přepravených naplněných přepravních jednotek kombinované dopravy po železnici vyjádřený v TEU nad 23 procenty. Nyní předpokládáme růst nižší, spíše okolo 15 procent.
„Co nejvíce komplikuje rozvoj kombinované dopravy, pokud pomineme současnou nižší poptávku po přepravě zboží?“
„Pro kombinovanou dopravu platí to, co platí pro celou oblast dopravy. V Bílé knize Evropské dopravní politiky pro rok 2010 se konstatuje, že stále ještě nedošlo k harmonickému vývoji společné dopravní politiky, což je důvodem přetrvávajících problémů, z nichž jeden je nerovnoměrný růst výkonů různých druhů dopravy. Přestože tato nerovnoměrnost odráží skutečnost, že některé druhy dopravy se lépe přizpůsobily potřebám moderní ekonomiky, je rovněž dokladem toho, že dosud nebyly mnohé externí náklady zahrnuty do ceny jednotlivých druhů dopravy a že nebyla zcela respektována určitá společenská a bezpečnostní regulační opatření, zejména v silniční dopravě.
Kombinovaná doprava vyžaduje vysoké investiční náklady
V důsledku toho v České republice i ostatních státech Evropské unie neustále roste silniční nákladní doprava a poměr přepravních výkonů mezi silniční a železniční dopravou se stále zvyšuje ve prospěch silniční dopravy. Mezioborová dělba práce (modal split) se tedy stále vyvíjí ve prospěch druhu dopravy méně šetrné k životnímu prostředí. Význam kombinované dopravy spočívá především v tom, že může výrazným způsobem ovlivnit modal split a přispět k trvale udržitelné mobilitě.
Cesta k vytvoření dobře fungujícího systému kombinované dopravy vede přes zlepšení možností úzké kooperace mezi jednotlivými druhy dopravy. Pozitivním výsledkem je pak určité odlehčení silniční infrastruktury od silniční nákladní dopravy, zvyšování bezpečnosti dopravy, jakož i snižování míry zátěže životního prostředí.
V této souvislosti je potřebné i připomenout, že kombinovaná doprava vyžaduje vysoké investiční náklady, které jsou potřebné při zavádění technologií nových systémů a také při budování, rozšiřování a modernizaci potřebné infrastruktury (zejména překladišť a železničních vleček mezi přípojnou železniční stanicí a překladištěm) a technické základny (dopravní prostředky, přepravní jednotky a překládací mechanismy).
Kombinovaná doprava se realizuje především po železnici a formou ucelených vlaků. Zaváděcí fáze nových linek je většinou ztrátová, protože jejich efektivnost je až od vysokého využití kapacity vlaků dané linky v obou směrech a trvá delší dobu, než má provozovatel v dostatečné míře v obou směrech koncentrovaný přepravní proud.
Z výše uvedeného vyplývá, že je potřebné přinejmenším částečně vyrovnat cenové podmínky vůči silniční dopravě. Do doby harmonizace nákladů za použití dopravní cesty v různých druzích dopravy by měla být aplikována taková dopravní politika, která tuto nevyváženost alespoň částečně eliminuje.“
„Podpora kombinované dopravy je také jednou z priorit Evropské unie. Na jaké projekty v této oblasti lze čerpat peníze z evropských fondů a jak si vedou české projekty?“
„Operační program Doprava na období 2007 až 2013 umožňuje podporovat kombinovanou dopravu z evropských fondů. V rámci prioritní osy 6 OPD byl dokonce zpracován program Podpora multimodální dopravy, podle kterého byla možná i podpora infrastruktury kombinované dopravy.
V květnu roku 2007 bylo na ministerstvu dopravy rozhodnuto, že se bude podporovat revitalizace vleček, takže z evropských fondů kombinovaná doprava v současné době podporována není.“
„V loňském roce ministerstvo dopravy zahájilo již zmíněný program na podporu obnovy a případně výstavby vleček. Jaký je zájem o tuto podporu?“
„V zahřívací první výzvě byly z 18 podaných žádostí hodnoceny pouze čtyři. Dvanáct žádostí se vrátilo žadatelům s doporučením uplatnit je po opravě v další výzvě (dvě žádosti byly staženy z procesu projednávání, čtyři byly zcela vyřazeny). Předpokládá se tedy, že vrácené projekty se znovu objeví a podle telefonických i jiných ohlasů se objeví i noví zájemci o podporu. Je možné, že alokovaná finanční částka bude ve druhé výzvě vyčerpána.“
„Jaký bude osud tohoto programu v letošním roce? Kolik je k dispozici finančních prostředků?“
„V letošním roce by měl program pokračovat vyhlášením další výzvy pro podávání žádostí o dotaci. Vyhlášení je však závislé na několika faktorech, jedním z nich jsou i výsledky kontroly, kterou provedl platební a certifikační orgán ministerstva financí a která byla zaměřena na čerpání finančních prostředků evropských fondů přidělených do tohoto programu. Na první čtyři projekty, které hodnotila komise, bylo schváleno zhruba 78,5 milionu Kč. Zbývá tedy asi 354,5 milionu Kč.“
Tomáš Johánek