29. září 2005
Na počátku září se v Praze ke svému pravidelnému podzimnímu zasedání sešli členové pracovní skupiny pro kombinovanou dopravu při Svazu spedice a logistiky ČR. Vedle pracovníků členských podniků svazu a operátorů kombinované dopravy se jej zúčastnili i zástupci ministerstva dopravy. O zhodnocení zářijového zasedání skupiny jsme požádali jejího předsedu Ing. Vladimíra Zdražila (CARU).
„Pane předsedo, jaký máte dojem ze zasedání a jak se na něm odrazilo
to, že vláda nedávno schválila národní Koncepci rozvoje kombinované
dopravy do roku 2013?“ „Poslání naší skupiny je především
informační. Podniky spedice a logistiky již dnes většinou operují na velmi
rozsáhlém evropském trhu a i naše nynější jednání ukázalo, jak je na
něm živo; žádný speditér si nemůže dovolit ignorovat vývoj, který na
něm probíhá. Pokud jde o koncepci rozvoje kombinované dopravy v ČR, naše
skupina a celý svaz tento krok velmi ocenily. Za podstatné považujeme i to,
že na koncepci navazuje konkrétní finanční podpora – ať již ve fázi
investiční nebo provozní. Záměry sice ještě musí schválit Evropská
komise, ale podle mého názoru představuje koncepce krok správným
směrem.
Kombinovaná doprava musí být pro zákazníka i při veškerých přednostech
přímé dopravy silniční přijatelnou alternativou. V současné době jsme
však svědky jejího výrazného zdražování například v důsledku
mýtného. A také nafta se dostává do cenových poloh nedávno ještě
nepředstavitelných… V této souvislosti jsme na jednání velmi ocenili
kvalifikované informace od zástupce ministerstva dopravy Ing. Jaroslava
Nováka.“
„Jak podporují kombinovanou dopravu v jiných zemích?“ „Evropská komise hlídá, aby podpora v žádné zemi nevedla až k narušení konkurence; proto se provozní dotace většinou omezují jen na náběh nových projektů. Programů je však celá řada. Rozsáhlý podpůrný program letos na jaře spustili například v SRN, podobný bude zaveden také v Belgii. Rakouský program zatím naráží na připomínky z praxe: podle názoru mnohých by si dotaci/slevu zasloužil spíše zákazník, který přijde se zbožím, než drážní operátor, kterému by měla pomoci snížit náklady. V Itálii dostala letos v souvislosti s rozsáhlým celoevropským projektem prioritu podpora ‚námořní dálnice‘ – dotaci může získat silniční dopravce, který se svým vozidlem využije námořní cestu.“
„Na trhu kombinované dopravy je mnoho nového. Jak členové pracovní skupiny například hodnotí současný rozvoj linek doprovázené dopravy Ro-La, kterým mnozí odborníci předpovídali postupný zánik?“ „Praxe v tomto případě skutečně poněkud opravuje teorii. Ve skupině jsme se věnovali celé řadě nových linek, které jsou v provozu od letošního roku nebo jejichž otevření se plánuje na nejbližší budoucnost. Hovořili jsme například o relaci Terst – Salcburk, která bude určena především pro kamiony jezdící na trase mezi západní Evropou a Tureckem / Blízkým východem. Rakouským dálnicím by měla odlehčit i linka Řezno (Regensburg) – Štýrský Hradec (Graz). Provoz Ro-La mezi italským Turínem a francouzským Albertville se rozšiřuje s ohledem na problémy, s nimiž se potýká silniční tunel Fréjus. O otevření Ro-La mezi Kyjevem a polským Slawkovem již bylo mezi oběma zeměmi rozhodnuto na ministerské úrovni, zatímco další linka Ro-La z Ukrajiny – Čop – Wels – je dosud ve fázi úvah. Podobně je tomu i se spojem Boloňa – Terst – Sezana mezi Itálií a Slovinskem.“
„Nepochybně jste věnovali stejnou pozornost také vývoji nedoprovázené kombinované dopravy…“ „V tomto případě zaznamenáváme zajímavý vývoj i na domácím, českém trhu, kde se v nedoprovázené kombinované dopravě rodí několik nových projektů. Společnost Bohemiakombi připravila k realizaci projekt uceleného vlaku mezi Lovosicemi a největším rýnským přístavem, Duisburgem. Datum spuštění projektu bude záviset na termínu, od nějž Evropská unie schválí poskytování provozní podpory pro nové projekty. Operátor Metrans je ještě konkrétnější: 3. října začne provozovat nový vlak kombinované dopravy mezi svým terminálem v Praze–Uhříněvsi a nizozemským přístavem Moerdijk. Moerdijk je výhodně situován v blízkosti přístavů Antverpy a Rotterdam. Zpočátku Metrans počítá s dvěma spoji týdně v každém směru. Z nových zahraničních nabídek v nedoprovázené kombinované dopravě nepochybně stojí za zmínku zprovoznění kontejnerového drážního kyvadla Antverpy – Polsko, nový vlak operátora kombinované dopravy ERS Rotterdam – Istanbul a zvýšení kapacity spoje Chopin-Express v relaci SRN – Polsko.“ „Hovoříme-li o novinkách, je také něco nového v technologii kombinované dopravy?“ „Sekretariát Svazu spedice a logistiky získal zajímavou informaci o novém druhu 45´ kontejneru, který letos v Nizozemsku začala vyrábět společnost Impect Intermodal BV. Patentovaný kontejner s označením 45ft Impect Container umožňuje dopravu 66 europalet nebo šesti osobních automobilů ve dvou podlažích. Označuje se také jako PWHC (Palett Wide High Cube Container). Vodítka v podlaze umožňují snadnou manipulaci se zásilkami do hmotnosti 3,5 tuny. Podrobnosti o novém přepravním obalu lze získat na webové adrese výrobce www.impect-intermodal.com.“
„Poslední otázka: V pracovních skupinách svazu členové pravidelně získávají i aktuální informace z mezinárodních vládních a nevládních organizací. Bylo tomu tak i tentokrát?“ „Tato tradice nebyla porušena ani tentokrát. Výkonný ředitel svazu Ing. Jiří Kladiva podal rozbor aktuál-ního projednávání problematiky multimodální dopravy v několika mezinárodních organizacích. Zmínil například tříletý projekt zpracovávání statistiky multimodální dopravy, pro nějž již Evropská komise zřídila pilotní skupinu, a dohodu o kvalitě v železniční dopravě, kterou uzavřeli zástupci UIRR a Mezinárodní železniční unie UIC.“ Pavel Toman