​Vody ze společnosti KMV jezdí vlakem na Moravu už pět let

​Vody ze společnosti KMV jezdí vlakem na Moravu už pět let

8.8. - Zatímco řidiči na D1 pravidelně tráví svůj čas v nekonečných kolonách, Karlovarské minerální vody (KMV) již pátý rok ulehčují této přetížené dálnici využíváním vlakové dopravy pro své produkty směřující na Moravu. V červenci 2017 vyjel z Kyselky již 415. vlak Mattoni s nákladem pro moravské spotřebitele. Od zahájení provozu vlečky z Kyselky do Vojkovic v srpnu 2012 KMV nahradily jízdu takřka 9750 kamionů.

Dne 28. 8. oslaví obnovená vlečka své pětileté výročí od uvedení do provozu. Bez její rekonstrukce financované KMV by ke spuštění pravidelné vlakové dopravy na Moravu nemohlo dojít, protože spojuje osmikilometrovou trasu z výrobního závodu v Kyselce do Vojkovic nad Ohří, k dalšímu železničnímu uzlu.

KMV jsou zřejmě jediným výrobcem nealkoholických nápojů, který používá vlaky k distribuci výrobků v takovém objemu. Ulehčení dálnici D1 je za pět let úctyhodné – ročně jde zhruba o 1950 jízd, do dnešního dne tedy odhadem o 9750 neuskutečněných jízd kamionů po D1. Kdyby tyto kamionové soupravy stály seřazené za sebou, vytvořily by řadu o celkové délce přibližně 156 kilometrů. Ekologickým úhlem pohledu mluvíme přibližně o 3600 tunách CO2, o 409,5 tisíci tunách zátěže na dálnici a s tím souvisejícím hlukem a prašností při silniční přepravě.

Zpravidla KMV vypravují z Kyselky mimo hlavní sezónu jeden až dva vlaky týdně, v sezónní špičce to bývají i dva až tři vlaky týdně, každý o 16 plně naložených vagonech. V červnu 2017 byl navýšen počet vagonů přepravených jedním vlakem na dvacet, a došlo tak ke zvýšení kapacity přepravovaných palet o 25 procent. Odhadem vlakem cestovalo od zahájení přepravy již 253 milionů tun vod, které by jinak řidiči (v tom lepším případě) míjeli na dálnici.

„Naše výrobky pocházejí z čisté přírody a v KMV vnímáme jako svou povinnost přispívat k její ochraně všemi možnými způsoby. Využívání železniční přepravy je cestou, jak naše ekologické úsilí realizovat v praxi, a díky pozitivním zkušenostem s ní počítáme i do budoucnosti,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel KMV.

Pojetím a objemem přepravených výrobků je železniční přeprava v režii KMV ojedinělá v celém odvětví potravin i v celoevropském měřítku. KMV každý rok do vlečky pravidelně investují několik milionů korun, aby se její technický stav neustále zlepšoval. S ohledem na její délku zhruba osm kilometrů to není jednoduchý úkol, avšak za výsledek stojí. Samotná její rekonstrukce a uvedení do provozu stálo KMV zhruba 10 milionů korun.

Letos vlečka neslouží jen převozu lahví s vodou – poprvé se jí mohou svézt i návštěvníci kraje, protože na ni funguje prázdninový provoz osobní dopravy. Návštěvníci tak mohou navštívit místní Mattoni Muzeum, které firma otevřela v roce 2016.

(tj)

spinner