5. března 2010
Ač oficiální statistiky kombinované dopravy za loňský rok ještě chybějí, trendy lze vyčíst z již známých dat. Podle ředitele odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR Jana Fiedlera vykázali loni někteří operátoři kombinované dopravy výrazný pokles, jiným se naopak dařilo lépe než v roce 2008. Celkový pokles přepravených TEU by se mohl pohybovat kolem deseti procent.
„Jak se dařilo kombinované dopravě v loňském roce, máte už alespoň předběžné výsledky?“
„Objemy přeprav v kombinované dopravě za rok 2009 budou v souhrnu známy nejdříve v květnu, neboť termín pro předložení statistických hlášení o kombinované dopravě po železnici je stanoven pravidelně až na konec dubna. Z předběžných hlášení je však možné usoudit, že v roce 2009 bylo meziročně přepraveno o zhruba 12 procent TEU méně. U ukazatele čisté tuny je z předložených statistik patrný pokles oproti roku 2008 ve výši zhruba osmi procent. Tyto předběžné výsledky se však mohou změnit, neboť statistická data zatím nepředložili rozhodující operátoři.“
„V předchozích letech se podařilo obnovit přepravu výměnných nástaveb po železnici. Jaká je podle vás její další budoucnost?“
„Pravidelné přepravy výměnných nástaveb byly na našem území zahájeny v roce 1997. Jednalo se o ucelený vlak výměnných nástaveb s rozloženými vozy Škoda z Mladé Boleslavi do Poznaně v Polsku, kde se vozy montovaly. Ve směru do Mladé Boleslavi byly přepravovány jen prázdné výměnné nástavby. Tyto přepravy skončily v roce 2002; jejich roční objem se tehdy pohyboval mezi 7,5 až 14,5 tisíce kusů. Od roku 2005 se opět výměnné nástavby se zbožím přepravují v ročních objemech v řádu tisíců. Zatím se však ještě nedo-staly ani na spodní hranici přepravy naplněných výměnných nástaveb z let 1997 až 2002. Na celkovém objemu kombinované dopravy v letech 2007 a 2008 se v čistých tunách (hmotnosti zboží) podílely jen 1,6 procenta a v TEU jen zhruba dvěma procenty.
Z předběžných výsledků za rok 2009 vyplývá, že oproti roku 2008 došlo ke snížení počtu přepravených výměnných nástaveb se zbožím o zhruba 20 procent, ale na druhé straně došlo k výraznému zvýšení hmotnosti přepraveného zboží ve výměnných nástavbách o přibližně 33 procent. Výrazně se tedy zvýšila hmotnost přepraveného zboží v jedné výměnné nástavbě, což je třeba považovat za správný trend.“
„Jak se loni krize projevila na výkonech kombinované dopravy?“
„Lze předpokládat, že zejména u největších operátorů došlo v loňském roce k poklesu objemu přepravy až o desítky procent, a to se samozřejmě promítne i do celkových objemů nedoprovázené kombinované dopravy na našem území. Pokud se tato prognóza potvrdí, pak se celkový objem přepravy v rámci kombinované dopravy sníží poprvé od roku 1994. Na druhé straně je však velmi pozitivní, že v loňském roce byl po železnici přepraven prakticky dvojnásobný počet silničních návěsů než v roce 2008.“
„Jaký očekáváte vývoj v letošním roce?“
„Předvídat vývoj v kombinované dopravě v letošním roce je obtížné. S přihlédnutím k makroekonomickým ukazatelům ze závěru loňského roku a s přihlédnutím k předpokládaným trendům vývoje v hospodářských odvětvích v České republice i v zahraničí však můžeme být v prognózách pro letošní rok mírně optimističtí. V letošním roce již nepředpokládáme další pokles objemů. Na druhé straně však nelze očekávat ani růst objemů v řádu desítek procent. Za reálný lze považovat nárůst v rozmezí mezi pěti až deseti procent vzhledem k výkonům roku 2009.“
„Jak hodnotíte podporu kombinované dopravy ze strany státu, jaké možnosti získat podporu mají operátoři kombinované dopravy?“
„K podpoře výstavby, přestavby a rozšíření překladišť kombinované dopravy a k podpoře investic sloužících k zabezpečení základních funkcí v překladištích byl pro období let 2004 až 2006 vypracován program Opatření 2.2 – OP Infrastruktura. Program byl určen k zajištění povinného dofinancování projektů předkládaných podnikatelskými subjekty a podporovaných ze strukturálních fondů Evropské unie a z prostředků České republiky. Celkový objem poskytnuté veřejné podpory ze státního rozpočtu ČR dosáhl 23 milionů Kč, ze strukturálních fondů EU bylo poskytnuto 59 milionů Kč.
Pro navazující období Ministerstvo dopravy ČR vypracovalo Program podpory kombinované dopravy na období 2006 až 2010, který Evropská komise notifikovala v dubnu roku 2006. Program obsahuje dva samostatné podprogramy investiční a jeden podprogram provozní podpory. Podprogram Výstavba nových, rozšíření a modernizace stávajících překladišť je přednostně určen k podpoře investic situovaných na území hlavního města Prahy, kde nebylo možné aplikovat předchozí program spolufinancovaný z prostředků ERDF. Předpokládalo se, že v rámci tohoto podprogramu budou realizovány investiční záměry náročnější na délku přípravy stavby. Dokumentace podprogramu je připravena, ale pro realizaci podprogramu nebyly poskytnuty finanční prostředky.
Podprogram Inovační technologie nových linek kombinované dopravy je určen k pořízení přepravních jednotek, speciálních silničních vozidel, informačních systémů, železničních vozidel a pro úpravu plavidel pro účely kombinované dopravy. Z tohoto programu byla loni poskytnuta podpora čtyřem podnikatelským subjektům v celkovém objemu přibližně 20 milionů Kč. Podpora byla čerpána na nákup přepravních jednotek, silničních vozidel a rozvoj informačního systému. Pro tento podprogram byla na loňský rok vyčleněna částka 90 milionů Kč. Důvodem nízkého čerpání byl malý počet po-daných žádostí a vhodných projektů, zřejmě vzhledem ke krátkému období stanovenému pro přípravu a realizaci podporovaných projektů.
Veřejná podpora poskytovaná pouze ze státního rozpočtu není optimálním řešením pro docílení vyššího podílu kombinované dopravy na celkových přepravách. Statní rozpočet schvaluje Poslanecká sněmovna pro každý kalendářní rok, a tak není předem známo, zda a v jakém objemu budou v daném roce finanční prostředky k dispozici. Druhým problémem je pak krátká doba pro vyhlášení výzvy, vyhodnocení došlých žádostí a pro vlastní realizaci projektů, neboť schválené finanční prostředky musí být vyúčtovány do konce kalendářního roku. Operátoři kombinované dopravy volají po navýšení přímé podpory, nahodilá podpora poskytnutá čtyřem projektům nemůže ovlivnit výši zapojení kombinované dopravy.
V rámci Operačního programu doprava pro období 2007 – 2013, prio-ritní osa 6, oblast podpory 6.1 je s podporou kombinované dopravy uvažováno. Program, který byl pro tento účel koncipován, byl v průběhu schvalovacího procesu zastaven a nahradil ho program na podporu revitalizace železničních vleček.“
„Jaký bude osud programu na podporu znovuobnovení či výstavbu vleček, jaký byl zájem o tento program v loňském roce?“
„Jedním z nástrojů k udržitelnému rozvoji dopravy je efektivní rozdělení objemů přeprav mezi jednotlivé druhy dopravy. V České republice to znamená zejména přenést nemalou část objemů přeprav z přetížené silniční dopravy na dopravu železniční. Železniční doprava pokulhává v konkurenceschopnosti za dopravou silniční. Přetrvává problém přístupu na železnici. Zlepšení přístupu na železnici je i jedním z cílů podprogramu Podpora revitalizace železničních vleček. Podporu poskytovanou v rámci tohoto programu lze využít nejen pro vlečky určené převážně k manipulaci s hromadnými substráty, ale také pro výstavbu a rozvoj vleček překladišť kombinované dopravy.
V současnosti pozorujeme zájem o využití podpory pro dodatečné vybavení logistických center, která byla původně koncipována pouze k využívání silniční dopravou. Z poznatků, které jsme získali již během předchozího operačního programu Infrastruktura, lze usuzovat, že největší zájem ze strany podnikatelů je o podporu stavebních investic pro kombinovanou dopravu, o podporu vybavení vleček výkonnými překladači a podporu rozšíření zpevněných ploch určených pro manipulaci a skladování. Velký zájem je také o revitalizaci již zrušených vleček. Podprogram Podpora revitalizace železničních vleček i přes veškerá úskalí, jež jsou spojena s poskytováním veřejné podpory, pozitivně ovlivňuje vývoj železniční nákladní přepravy. Svědčí o tom i skutečnost, že bezprostředně po vyhlášení programu jsme zaregistrovali zájem o podporu ve výši přibližně 500 milionů Kč, tedy v objemu, který přesahuje finanční prostředky pro program vyhrazené. Již v rámci první výzvy, zveřejněné v roce 2008, zájem převyšoval objem prostředků vyčleněných pro rok 2008. Podle stanovených podmínek bylo možné zahájit přípravu podporovaných investic až po zveřejnění programu, to znamená od 21. února 2008. Krátký čas stanovený pro přípravu žádosti a převážně stavebních investic výrazně limitoval počet úplných žádostí a způsobilých projektů, na něž bylo možné dotaci poskytnout.
Již v průběhu minulého roku a i nyní, před vyhlášením druhého kola výzvy k předkládání žádostí o dotaci, jsme téměř denně dotazováni, kdy bude další kolo programu vyhlášeno a jaké budou podmínky. Z pokládaných dotazů lze usuzovat, že ve fázi přípravy staveb jsou investice o objemu zhruba dvou milionů Kč.“
„Co podle vás nejvíce komplikuje rozvoj kombinované dopravy?“
„Technologická základna kombinované dopravy, překladiště, přepravní jednotky, silniční a železniční dopravní prostředky, plavidla, překládací mechanismy a ostatní infrastruktura a zařízení kombinované dopravy jsou v soukromém nestátním vlastnictví. Nákup nové, modernizace či rekonstrukce stávající základny kombinované dopravy zcela závisí na podnikatelském záměru vlastníka a na jeho finančních možnostech. Při zavádění technologií nových systémů kombinované dopravy a také při pořizování nebo modernizaci infrastruktury potřebné pro další rozvoj jsou investiční náklady značně vysoké.
Investiční náklady jsou vysoké
Pro zákazníky, kteří si zadávají přepravu, je rozhodujícím hlediskem cena, rychlost přepravy, cílová časová přesnost a pravidelnost, bezpečnost a spolehlivost, související služby a jejich četnost. O tom, kterým druhem dopravy bude přeprava realizována, rozhoduje její cena. Kombinovaná doprava z technologických důvodů má oproti silniční dopravě vyšší náklady. Má-li se ve větším rozsahu uplatnit na dopravním trhu, je účelné podporou z veřejných zdrojů alespoň částečné vyrovnávat náklady kombinované dopravy se silniční dopravou.“
„S jakými představami jste nastoupil do čela odboru železniční dopravy ministerstva dopravy a jaké jsou vaše základní priority v segmentu kombinované dopravy?“ „Mým zájmem je, aby se podíl kombinované dopravy na celkových přepravách zvýšil. Považuji tento druh přepravy za ekologickou a konformní alternativu silniční nákladní dopravy. Věřím, že ministerstvo dopravy najde způsob, jak pomoci operátorům, dopravcům, provozovatelům terminálů kombinované dopravy a dalším podnikatelům v kombinované dopravě, aby nezůstalo jen u proklamací a koncepcí ukládaných do archivů.“
Tomáš Johánek