28. února 2008
Obor kombinované dopravy zažívá od okamžiku zavedení mýta na českých dálnicích očekávaný boom a jeho výkony se meziročně zvyšují v řádu desítek procent.
O tom, zda a jak může proces převádění zboží ze silnice na železnici a další rozvoj ekologičtější alternativy silniční dopravy podpořit český stát, jsme hovořili s vedoucí oddělení kombinované dopravy Ministerstva dopravy České republiky Ing. Miladou Šmejkalovou.
„Jak se loni v České republice podle předběžných odhadů meziročně zvýšily výkony oboru kombinované dopravy?“
„Za rok 2007 ještě nejsou k dispozici statistické údaje. Z dílčích informací však lze soudit, že došlo k nárůstu objemů kombinované dopravy po železnici ve všech segmentech, nejrychleji však v mezinárodní nedoprovázené dopravě do severoněmeckých a nizozemských přístavů.
Podle údajů z roku 2006 je největší nárůst v dovozu, ve srovnání s rokem 1993 se zvýšil téměř sedmnáctinásobně. Podíl kombinované dopravy na celkové železniční nákladní přepravě tvořil téměř 7,2 procenta, avšak její podíl na celkové nákladní přepravě (silniční, železniční, vnitrozemské vodní, letecké a potrubní) je stále velmi nízký, necelé jedno procento.
Objemy vnitrostátní nedoprovázené kombinované dopravy mírně stoupají, ale jedná se většinou jen o pokračování přeprav z/do námořních přístavů. Mírně se zvyšují přepravy s použitím odvalovacích kontejnerů (ACTS) a vnitrozemských kontejnerů.“
„Lze alespoň kvantifikovat, jak k rozvoji kombinované dopravy přispělo zavedení mýtného na vybraných silničních komunikacích loni v lednu?“
„I když statistické údaje ještě nejsou k dispozici, domnívám se, že mýtné ke zvýšení výkonů v kombinované dopravě určitě přispělo. Ke konkrétnímu posouzení bude ovšem nutné provést zvláštní a jistě velice složité šetření. Bude nutné zjistit údaje, na jejichž základě by bylo možné prokázat, do jaké míry se kromě dalších vlivů projevilo zavedení mýta na zvýšení výkonů v ostatních oborech dopravy, zejména v nákladní železniční a vnitrozemské vodní dopravě.“
„Jaký vývoj očekáváte letos?“
„Zvyšují se objemy přeprav, zejména z/do severoevropských přístavů vlivem dovozu zboží z Asie,
rozvíjí se i relace do států Ruské federace, je snaha o pravidelné kontejnerové vlaky z Číny a této východní oblasti, které by měly konkurovat námořní přepravě zboží do Evropy.“
„Evropská komise se v posledních dokumentech Výstavba prioritní železniční nákladní sítě a Akční plán pro nákladní dopravu a logistiku zavázala k další podpoře kombinované dopravy. Co z toho vyplývá pro Českou republiku a váš úřad?“
„Jedná se o akce z řady politických iniciativ, které Evropská komise vyvíjí ke zlepšení účinnosti a udržitelnosti nákladní dopravy v Evropě. V prvním případě jde o železniční sítě zaměřené na nákladní dopravu a činnosti s tím spojené. Měla by být vytvořena prioritní síť koridorů pro nákladní dopravu, v jejímž rámci by byly poskytovány služby s konkurenceschopnou jízdní dobou, vysokou mírou spolehlivosti a optimální kapacitou. Navrhována jsou opatření ke zlepšení kvality služeb a zvýšení kapacity infrastruktury, vyšší míra koordinace přidělování vlakových tras na koridorech atd. Součástí návrhu jsou také vyšší priorita mezinárodní nákladní dopravy, stanovení pravidel přednosti v případě nepravidelností v dopravě a zlepšení služeb poskytovaných dopravcům (zejména v terminálech a seřaďovacích nádražích).
Ve druhém případě jde o akce na podporu řízení nákladní dopravy a provozu, udržitelné kvality, účinnosti a zjednodušení správních postupů, revize norem týkajících rozměrů a hmotností vozidel atd. Dá se říci, že se jedná o pojmenování společných problémů a označení činností, na které by se členské státy ve společném zájmu měly zaměřit.“
„Kombinovaná doprava je také jednou z priorit operačního programu Doprava. Je již jasné, kolik bude na její rozvoj v letech 2007 až 2013 v programu připraveno?“
„V operačním programu Doprava je kombinovaná doprava součástí jedné ze tří oblastí podpory v rámci prioritní osy 6 Podpora multimodální nákladní přepravy a rozvoj vnitrozemské vodní dopravy. Konkrétně se jedná o oblast podpory 6.1 Podpora multimodální nákladní přepravy, nákup dopravních prostředků pro kombinovanou dopravu a přepravních jednotek pro kombinovanou dopravu, modernizace překladišť kombinované dopravy.
V současné době jsou finanční prostředky závazně stanoveny pro celou prioritní osu 6. V rámci oblasti podpory 6.1 byly vyčleněny finanční prostředky jen na podporu revitalizace železničních vleček. K tomu byl zpracován program podpory a příslušná dokumentace. V pátek 22. února byla vyhlášena výzva na podávání žádostí o podporu. Další programy pro oblast podpory 6.1 zatím nejsou připravovány.“
„Program tedy nepřináší žádné nové možnosti, pokud jde o podporu nákupu intermodálních jednotek, speciálních vozů pro kombinovanou dopravu a překládkových mechanismů…“
„Pro opatření 6.1 nejsou schváleny další finanční prostředky, takže není připravován žádný další program podpory. Pro tento účel nelze použít ani tzv. národní program podpory kombinované dopravy, který vláda projednala v roce 2005 a který měl být financován pouze ze státního rozpočtu. V důsledku úsporných opatření, která se dotkla všech rezortů, totiž nejsou zajištěny potřebné finanční prostředky.“
„Jakými dalšími formami tedy letos český stát a Evropská unie podpoří převádění části dopravních toků ze silnice na železnici a žádoucí rozvoj kombinované dopravy?“
„Podle garanta operačního programu Doprava je převádění dopravních toků ze silnice na železnici v rámci programu podporováno nepřímo i zkvalitňováním železniční infrastruktury, jejíž kvalita se zprostředkovaně projeví i v systému kombinované dopravy. Podpora rozvoje železniční infrastruktury je realizována v rámci prioritních os 1 a 3 Modernizace železniční sítě TEN-T a mimo TEN-T.
Je však nutné si uvědomit, že hlavním důvodem, proč kombinovaná doprava není stále konkurenceschopná vůči přímé silniční dopravě, jsou vyšší náklady, které vznikají nejen tím, že je trasa po železnici ve většině případů delší než při přímé silniční dopravě, ale i v důsledku dalších operací v rámci řetězce (několikerá překládka přepravních jednotek v překladištích, pronájem těchto jednotek, několik subjektů podílejících se na přepravním řetězci, z nichž každý chce dosáhnout zisku atd.). Modernizace sítě tento problém kombinované dopravy sama o sobě nevyřeší.“
„Přinesl nějaké konkrétní výsledky program Podpora zaváděcí fáze nových linek kombinované dopravy na období let 2006 až 2010?“
„Připravený program vyvolal zájem i o tzv. kontinentální mezinárodní linky kombinované dopravy, které nevedou do severních přístavů. Bohužel je však v současné době pozastaven, neboť se řeší otázka plnění podmínek, které Evropská komise pro přidělení této provozní podpory stanovila.“
„Na podporu z programu Marco Polo nebyl v letech 2003 až 2006 vybrán žádný český projekt. Jak dopadla zatím poslední výzva? Lze očekávat změnu požadovaných kritérií, aby byl program pro české subjekty atraktivnější?“
„Je nutné upřesnit, že program Marco Polo není určen pro ,národní‘ projekty, ale pouze pro mezinárodní. České subjekty se v rámci Výzvy 2007 podílely na třech projektech, z nichž byly k podpoře schváleny dva. Jedná se o akci zprostředkující, jejímž vedoucím partnerem jsou Sächsische Binnenhafen Oberelbe a z České republiky jsou partnery Česko-saské přístavy, s. r. o., ČSPL, a. s, a Evropská vodní doprava, s. r. o. (další partneři jsou ze SRN). Druhou akcí je akce všeobecně vzdělávací, jejímž vedoucím partnerem je AFT z Francie a spolupartnerem je dalších deset subjektů z různých států, včetně CDV Brno, pracoviště Praha.
Změna kritérií programu není jednoduchá a závisí na iniciativě Evropské komise a příslušných administrativních procedurách v Evropské unii. Na potřebu zmírnění některých kritérií pro schválení projektů k podpoře upozorňuje zástupce Ministerstva dopravy ČR spolu s kolegy z dalších států visegrádské čtyřky i dalších zemí již několik let.“
„Jaký je současný stav výstavby veřejných logistických center, která by podle nové dopravní politiky měla hrát jednu z klíčových rolí při rozšiřování kombinované dopravy? Co stát hodlá pro jejich rozvoj konkrétně učinit?“
„Ministerstvo dopravy připravuje ve spolupráci s profesními svazy a další odbornou veřejností dokument Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů. Vládě jej předloží v prvním pololetí letošního roku. K realizaci bude nutné zpracovat program podpory (bude se zřejmě jednat o veřejnou podporu a z toho vyplývá i nutnost získání výjimky z jejího zákazu) a zajistit financování jak ze strukturálních fondů Evropské unie, tak i ze státního rozpočtu. Akci totiž nelze financovat ze Státního fondu dopravní infrastruktury.“
(spa)