4. května 2015
Mezinárodní železniční unie UIC a její skupina pro kombinovanou dopravu představily koncem března v Paříži již páté vydání zprávy o kombinované dopravě v Evropě. Dokument, který představuje velmi podrobnou analýzu vývoje evropského intermodálního trhu v roce 2013, připravili experti poradenské společnosti BSL Transportation Consultants.
Vedle standardních údajů (struktura trhu, objemy zboží podle jednotlivých segmentů, podíly jednotlivých zemí či výhled do budoucna) obsahuje vydání i přehled zásadních změn, jimiž evropský trh prošel – jde především o spuštění systému nákladních železničních koridorů a revizi směrnic 96/53 a 92/106 jako hlavního rámce zajišťujícího podobné tempo rozvoje kombinované dopravy v Evropě, jaké zažíval trh v posledních dekádách. Za pozornost rovněž stojí podrobný rozbor vývoje překladu v námořních přístavech a posilování spojení přístavů s vnitrozemím. Zpráva si všímá také opatření na podporu kombinované dopravy na úrovni jednotlivých členských zemí EU.
Kombinovaná doprava zažívá silně nadprůměrný růst
Ve srovnání s rokem 2011 vykázala kombinovaná doprava nárůst počtu přepravených standardních 20´ kontejnerů o devět procent na více než 20 milionů TEU. Od všeobecného propadu přepravních aktivit zapříčiněného globální ekonomickou krizí v roce 2009 se nedoprovázená kombinovaná doprava těší kontinuálnímu růstu. Ačkoli objemy nerostou tak rychle jako v předchozích letech, může se kombinovaná doprava stále chlubit tempem růstu, které je ve srovnání s železniční nákladní dopravou silně nadprůměrné. Nejlépe si vedla mezinárodní kombinovaná doprava s meziročním nárůstem o 15 procent. Z hlediska objemu zů-stává nejvýkonnější domácí kombinovaná doprava s téměř 12 miliony TEU (+8 procent oproti roku 2013). Význam evropských námořních pří-stavů podtrhuje dramatické posílení spojů s vnitrozemím.
(tj)