Přeprava zboží po železnici

Zvýšení podílu železnice vyžaduje změnu infrastruktury

Zvýšení podílu železnice vyžaduje změnu infrastruktury

Pokud se má zvýšit podíl železnice na přepravě zboží, bude bezpodmínečně nutné přizpůsobit zejména železniční infrastrukturu. Znamená to například vytěsnit intermodální terminály z center měst na jejich okraj. Sönke Behrends z Chalmers University v Göteborgu se ve své diplomové práci zabýval právě vzájemným dopadem života města a zejména železniční nákladní dopravy.

Jedním z klíčových faktorů při přesunu nákladní dopravy ze silnice na železnici může být při současném stavu infrastruktury problém zhoršeného životního prostředí v místním městském prostředí. Především vzhledem k překládce z vlaku na vůz, který se musí téměř vždy provést k přepravě nákladu na „poslední míli“. Z historických důvodů se přitom intermodální nákladní terminály obvykle nacházejí v těsné blízkosti osobního vlakového nádraží. Zvýšená úroveň železniční nákladní dopravy vede k dalšímu znečištění lokálního ovzduší, ke zvýšení hladiny hluku a koneckonců i k dopravnímu přetížení v centrech měst. Pokud by se na celou přepravní vzdálenost využil kamion, snížilo by to negativní dopady v centrech měst, protože kamion by do centra nemusel.

Terminály patří na okraj měst

„Místní politici a orgány musí vzít nákladní železniční dopravu více v úvahu při plánování měst, musí na jednu stranu vytvořit lepší město pro obyvatele a na druhou stranu zvýšit konkurenceschopnost železnice, která je v současné době omezována nevyhovujícími nákladními terminály,“ řekl Sönke Behrends. V praxi to znamená, že nákladní terminály musí být přesunuty na okraje měst. Tyto oblasti by měly nabízet dostatek prostoru a infrastruktury potřebné k účinné překládce zboží, omezil by se také dopad na místní prostředí. Příklady z některých evropských zemí svědčí o tom, že někde si tuto nutnost již uvědomili. Města jako Göteborg a Hannover již mají dlouhodobé plány na přesunutí nákladních terminálů z jejich center na okraj. Obecně však existuje několik překážek zavádění takových kroků – například vysoké náklady na novou infrastrukturu či místní protesty proti plánovanému umístění nového terminálu.

Tomáš Johánek

spinner