1. října 2012
Pokud se má zvýšit podíl železnice na přepravě zboží, bude bezpodmínečně nutné přizpůsobit zejména železniční infrastrukturu. Znamená to například vytěsnit intermodální terminály z center měst na jejich okraj. Sönke Behrends z Chalmers University v Göteborgu se ve své diplomové práci zabýval právě vzájemným dopadem života města a zejména železniční nákladní dopravy.
Jedním z klíčových faktorů při přesunu nákladní dopravy ze silnice na železnici může být při současném stavu infrastruktury problém zhoršeného životního prostředí v místním městském prostředí. Především vzhledem k překládce z vlaku na vůz, který se musí téměř vždy provést k přepravě nákladu na „poslední míli“. Z historických důvodů se přitom intermodální nákladní terminály obvykle nacházejí v těsné blízkosti osobního vlakového nádraží. Zvýšená úroveň železniční nákladní dopravy vede k dalšímu znečištění lokálního ovzduší, ke zvýšení hladiny hluku a koneckonců i k dopravnímu přetížení v centrech měst. Pokud by se na celou přepravní vzdálenost využil kamion, snížilo by to negativní dopady v centrech měst, protože kamion by do centra nemusel.
Terminály patří na okraj měst
„Místní politici a orgány musí vzít nákladní železniční dopravu více v úvahu při plánování měst, musí na jednu stranu vytvořit lepší město pro obyvatele a na druhou stranu zvýšit konkurenceschopnost železnice, která je v současné době omezována nevyhovujícími nákladními terminály,“ řekl Sönke Behrends. V praxi to znamená, že nákladní terminály musí být přesunuty na okraje měst. Tyto oblasti by měly nabízet dostatek prostoru a infrastruktury potřebné k účinné překládce zboží, omezil by se také dopad na místní prostředí. Příklady z některých evropských zemí svědčí o tom, že někde si tuto nutnost již uvědomili. Města jako Göteborg a Hannover již mají dlouhodobé plány na přesunutí nákladních terminálů z jejich center na okraj. Obecně však existuje několik překážek zavádění takových kroků – například vysoké náklady na novou infrastrukturu či místní protesty proti plánovanému umístění nového terminálu.
Tomáš Johánek