18. listopadu 2022, čtk
18.11. - Americký Federální úřad pro letectví (FAA) patrně neudělí certifikaci letounu Boeing 737 MAX 7 do klíčového termínu na konci roku. Řekl to podle agentury Reuters úřadující šéf úřadu Billy Nolen. Společnost Boeing se k věci zatím nevyjádřila. Americký výrobce letadel žádá Kongres o výjimku z termínu na konci roku. Po 27. prosinci musí být všechna letadla vybavena moderními výstražnými systémy v kokpitu, aby je mohl úřad FAA certifikovat. Zahrnutí výstražného systému znamená, že by Boeing musel po Novém roce přepracovat konstrukci pilotní kabiny a vyškolit piloty pro létání v nové konfiguraci.
Nolen uvedl, že podle jeho názoru nemůže FAA v procesu certifikace po konci prosince bez opatření Kongresu pokračovat. Šéf Boeingu Dave Calhoun minulý měsíc uvedl, že je přesvědčen, že výrobce letadel získá od amerického Kongresu výjimku. Pokud Kongres Boeingu nevyhoví, bude to znamenat značné zpoždění pro nasazení nových letadel MAX. Bez certifikace nemůže letecká společnost uvést stroj do provozu.
Společnost Boeing minulý měsíc uvedla, že letoun 737 MAX 7 bude podle jejího očekávání certifikován letos nebo v roce 2023 a letoun MAX 10 zahájí certifikační letové zkoušky FAA v roce 2022 nebo 2023 a do provozu bude uveden v roce 2023 nebo 2024.
Požadavky amerických úřadů byly zavedeny po dvou nehodách jiných modelů řady 737 MAX, při nichž v Indonésii a v Etiopii zahynulo celkem 346 lidí.
(čtk)
Ilustrační foto: Boeing