24. září 2019, čtk
24.9. - Americký výrobce letecké techniky Boeing odškodní rodiny 346 lidí, kteří zahynuli při haváriích dvou letadel typu 737 MAX v Etiopii a Indonésii. Poškozeným vyplatí 144 500 USD (3,4 milionu Kč), uvedla včera společnost v prohlášení.
Padesátimilionový fond, který vznikl letos v červenci a z něhož chce Boeing pozůstalé vyplatit, začne okamžitě přijímat žádosti od pozůstalých. Částka bude uvolněna nezávisle na žalobách, kterým firma kvůli haváriím čelí. Odškodnění si rodiny mohou nárokovat do konce roku.
Letecká společnost také v červenci prohlásila, že hodlá vyhradit dalších 50 milionů USD (1,1 miliardy Kč) na podporu vzdělávání a hospodářství v obou zemích, kde k nehodám došlo.
Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Ethiopian Airlines spadl letos v březnu šest minut po startu z letiště zhruba 60 kilometrů od etiopské metropole Addis Abeba. Při nehodě zemřelo všech 157 lidí na palubě. Oběťmi byli lidé z 35 zemí, včetně čtyř Slováků.
Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy se letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 189 lidmi na palubě zřítilo po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.
O 276 milionů USD (téměř 6,4 miliardy Kč) v květnu zažalovala společnost vdova z Francie, jejíž manžel zemřel při havárii etiopských aerolinek.
Boeing už v květnu připustil, že o softwarovém problému letounů 737 MAX, který havárie způsobil, věděl zhruba rok, neinformoval o tom ale ani letecké společnosti, ani regulační orgány. V prohlášení trval na tom, že tato věc nepředstavuje bezpečnostní riziko.
Provoz letadel 737 MAX je nyní po celém světě pozastaven.
O návratu letounů 737 MAX do provozu rozhodnou národní regulátoři
O tom, kdy se budou moci letadla Boeing 737 MAX vrátit do provozu, budou rozhodovat jednotliví národní regulátoři, a to nezávisle na závěrech amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Včera to na setkání regulátorů leteckého provozu v Kanadě řekl šéf FAA Stephen Dickson.
"Naší hlavní prioritou je bezpečnost a nestanovili jsme žádný harmonogram, do kdy svou práci ukončíme. Každá vláda pak učiní vlastní rozhodnutí, zda vrátí letadlo do provozu, a to na základě zevrubného posouzení bezpečnosti," uvedla FAA ve svém prohlášení.
V minulosti se většinou regulátoři v jednotlivých zemích drželi rozhodnutí FAA, vzhledem ke kritice amerického úřadu to ale tentokrát může být jinak. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) už dala na srozuměnou, že bude provádět vlastní testy.
Podle agentury AFP lze prohlášení FAA vnímat jako potvrzení toho, že mezi jednotlivými regulátory nepanuje shoda ohledně termínu, kdy se budou moci Boeingy 737 MAX moci opět vrátit do vzduchu. Sama firma uvedla, že očekává souhlas s provozem strojů na začátku letošního čtvrtého čtvrtletí. Americké aerolinky American Airlines a United Airlines v červenci sdělily, že letadla zůstanou na zemi minimálně do začátku listopadu.
(čtk)
Foto: Boeing