11. března 2019, čtk
11.3. - Brexit může ovlivnit poptávku po leteckých linkách do Velké Británie. V případě oslabení britské libry a zhoršení ekonomické situace by mohl poklesnout zájem zejména britských turistů, což by v krajním případě mohlo i vést k omezování spojů. Samotná letecká doprava na ostrovy však ohrožená není. Řekl to odborník na leteckou dopravu společnosti Deloitte Jakub Habarta. Spojené království je nejvyhledávanější destinací cestujících z pražského letiště, pro české turisty se toho ovšem moc nezmění.
Další vývoj okolo brexitu, ať už jde o obchod, měnu či finanční situaci Britů, může mít podle Jakuba Habarty dopad na zájem o lety mezi ostrovy a EU. Přechodné snížení poptávky britských cestujících do Prahy připouští i Letiště Praha. „Negativní dopady brexitu by Brity mohly přimět k větším úsporám a omezení výdajů na cestování,“ řekl mluvčí letiště Roman Pacvoň.
Právě vývoj poptávky zřejmě ovlivní i počet spojů na ostrovy. V případě poklesu zájmu by se tak mohl snížit. Podle Jakuba Habarty je však tato otázka zatím předčasná, současná aktivita dopravců podle něj svědčí o přetrvávajícím zájmu o linky do Británie, která je pro většinu z nich velmi lukrativním trhem.
Samotný letecký provoz do zemí Spojeného království však zatím ohrožený není, minimálně po přechodné období po brexitu. Během této doby však úřady budou muset vyjednat konečnou podobu podmínek pro povolení provozu. Cílem ovšem podle odborníka Deloitte je, aby cestující nepoznali rozdíl.
Pro české turisty by odchod Velké Británie z EU zásadní změny znamenat neměl. Spojené království totiž ani nyní není součástí shengenského prostoru, cestující tak musí i v současné době procházet celní a pasovou kontrolou. Stejný režim se tak dá očekávat i do budoucna.
Podle Jakuba Habarty bude mít brexit dopad zejména na nízkonákladové dopravce. Jednotný trh EU jim totiž dosud umožňoval stát se téměř všudypřítomnými hráči bez ohledu na to, kde mají sídlo. „Nyní musí kalkulovat s možností, že přijdou o možnost na některých trzích působit nebo se toto působení zkomplikuje natolik, že nebude rentabilní,“ podotkl.
Velké nízkonákladové aerolinky jako Ryanair, Wizzair nebo easyJet se proto na odchod Spojeného království připravují s předstihem. Wizzair a Ryanair založily britské pobočky, britský easyJet naopak otevřel společnost v Rakousku, kam v současnosti převádí část své flotily.
Klasické letecké společnosti se podle odborníka Deloitte soustředí primárně na svůj domovský trh. Případné komplikace by se tak podle něj mohly týkat pouze malé části leteckých kapacit dopravců, které by však v případě potřeby měli být schopni umístit na jiná spojení ze svých zemí. Situace tak může ovlivnit zejména British Airways, které ale velkou část svých tržeb a zisku generují na dopravě mezi Velkou Británií a třetími zeměmi, například USA.
Pro pražské letiště je Velká Británie nejvytíženějším trhem. Vloni bylo na přímých linkách mezi Prahou a Velkou Británii odbaveno více jak dva miliony cestujících, což znamenalo 13procentní meziroční nárůst. Z Prahy se přímými linkami létá do celkem 16 destinací ve Spojením království, například na všech šest mezinárodních letišť v Londýně, dále do Edinburghu, Manchesteru, či nejnověji do severoirského Belfastu.
(čtk)